Etiikka hoitotyössä (2 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS57-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.01.2022 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Kemppainen
Ryhmät
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Tavoitteet
Opiskelija omaksuu hoitotyön eettisen arvoperustan ja potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön.
Opiskelija tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa.
Sisältö
Eettisyys hoitotyössä
Hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat
Potilaan oikeuksiin liittyvä lainsäädäntö ja hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntö
Aika ja paikka
Opintojakson eteneminen:
1.4.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Etiikan peruskäsitteet (Teams)
28.4.2022 Monikulttuurisuus (Teams)
8-9.9.2022Eettiset ja monikulttuuriset tilanteet käytännössä.( lähiopetus Kuusamon lukiolla )
Oppimateriaalit
Materiaali DevMoodlessa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luokka tai teams) opetuskeskusteluina.
Itsenäinen opiskelu, jossa ryhmätehtävät ja verkkotehtävät.
Arvioitavana suorituksena ovat hyväksytysti suoritetut testit devmoodlessa, kirjalliset tehtävät ja tuntityöskentelyyn osallistuminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op=54 h
Lähiopetus 12 h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 42 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Osaa käyttää asianmukaisesti keskeisiä hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Osaa tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä. Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti opintojakson erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon. Osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hyvä
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä. Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Kiitettävä
Osaa käyttää laaja-alaisesti hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa yhdistää asiantuntevasti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa yhdistää asiantuntevasti hoitotyön ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita ja ohjeita. Osaa analysoida kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja edistää sen huomiointia hoitotyössä. Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hyväksytty / Hylätty
Hyväksytty
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Sisällön jaksotus
Tehtävät tunneilla käsiteltäviksi:
8-9.9.2022 Opintojakson viimeisille tunneille valmistautuminen ja kirjallisen tehtävän palauttaminen ryhmän Teams alustalle 6.9.2022 sekä osallistuminen tunneille. Kuusamon lukio. Yksilö- ja ryhmätehtävän esitykset eettiset ja monikulttuuriset tilanteet käytännössä. (Ohjeet löytyvät DevMoodlesta ja tehtävä palautetaan ryhmän Teams alustalle)
Itsenäisesti opiskeltavat ja tehtävät:
1. Etiikka hoitotyössä itseopiskelupaketti
2. Lainsäädäntö itseopiskelupaketti ja tietotesti devmoodlessa
3. Skhole-kurssi: Monikulttuurisuus hoitotyössä
4. Keskustelutehtävä eettisistä havainnoista > palautus devmoodleen
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointkriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa