Ethics in nursing (2 cr)
Code: SH00BS57-3014
General information
Enrollment
10.01.2022 - 31.01.2022
Timing
01.01.2022 - 25.05.2022
Number of ECTS credits allocated
2 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
50 % Contact teaching, 50 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Jaana Kemppainen
Groups
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Objective
The students will adopt the ethical values and legislation of nursing. They will support the inclusion and participation of patients in the care process.
The students can work appropriately in different communication and interaction situations.
Content
Ethics in Nursing
Nursing values and ethical principles and guidelines, human dignity and human rights, holistic concept of human beings as the starting point of nursing, key ethical theories
Legislation on patient rights and the practice of nursing as a profession
Location and time
Opintojakson eteneminen:
1.4.2022 Opintojakson esittely ja eteneminen. Etiikan peruskäsitteet (Teams)
28.4.2022 Monikulttuurisuus (Teams)
8-9.9.2022Eettiset ja monikulttuuriset tilanteet käytännössä.( lähiopetus Kuusamon lukiolla )
Materials
Materiaali DevMoodlessa.
Teaching methods
Lähiopetus (luokka tai teams) opetuskeskusteluina.
Itsenäinen opiskelu, jossa ryhmätehtävät ja verkkotehtävät.
Arvioitavana suorituksena ovat hyväksytysti suoritetut testit devmoodlessa, kirjalliset tehtävät ja tuntityöskentelyyn osallistuminen.
Student workload
2 op=54 h
Lähiopetus 12 h
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät 42 h
Assessment criteria, approved/failed
Osaa käyttää asianmukaisesti keskeisiä hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa käyttää tarkoituksen mukaisesti hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Osaa tunnistaa kulttuurin merkityksen potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä. Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti opintojakson erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon. Osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hyvä
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä. Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Kiitettävä
Osaa käyttää laaja-alaisesti hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Osaa yhdistää asiantuntevasti potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa yhdistää asiantuntevasti hoitotyön ammatinharjoittamista koskevan lainsäädännön osaksi hoitotyön eettistä pohdintaa. Osaa soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita ja ohjeita. Osaa analysoida kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja edistää sen huomiointia hoitotyössä. Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson oppimis- ja toimintaympäristössä. Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hyväksytty / Hylätty
Hyväksytty
Osaa nimetä ja kuvailla hoitotyön eettiseen arvoperustaan liittyviä käsitteitä (hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet ja ohjeet, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, holistinen ihmiskäsitys hoitotyön lähtökohtana, keskeiset etiikan teoriat) sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Osaa soveltaa potilaiden oikeuksia ja velvollisuuksia koskevaa lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa soveltaa hoitotyön ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntöä osana hoitotyön eettistä pohdintaa.
Osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaa selittää ja perustella kulttuurin merkitystä potilaan hoidossa ja ymmärtää ammatillisen vastuunsa sen edistämisessä.
Content scheduling
Tehtävät tunneilla käsiteltäviksi:
8-9.9.2022 Opintojakson viimeisille tunneille valmistautuminen ja kirjallisen tehtävän palauttaminen ryhmän Teams alustalle 6.9.2022 sekä osallistuminen tunneille. Kuusamon lukio. Yksilö- ja ryhmätehtävän esitykset eettiset ja monikulttuuriset tilanteet käytännössä. (Ohjeet löytyvät DevMoodlesta ja tehtävä palautetaan ryhmän Teams alustalle)
Itsenäisesti opiskeltavat ja tehtävät:
1. Etiikka hoitotyössä itseopiskelupaketti
2. Lainsäädäntö itseopiskelupaketti ja tietotesti devmoodlessa
3. Skhole-kurssi: Monikulttuurisuus hoitotyössä
4. Keskustelutehtävä eettisistä havainnoista > palautus devmoodleen
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointkriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa