Mielenterveys- ja päihdehoitotyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SH00CA09
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
Kykenee dialogiin täysi-ikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Opiskelija ymmärtää, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistaa mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaa ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Ilmoittautumisaika
27.09.2025 - 26.10.2025
Ajoitus
27.10.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SMM24K1SMM24K1
-
SMM24K2SMM24K2
Tavoitteet
Opiskelija:
Kykenee dialogiin täysi-ikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Opiskelija ymmärtää, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistaa mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaa ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Ilmoittautumisaika
06.09.2025 - 05.10.2025
Ajoitus
06.10.2025 - 23.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SEHM24SEnsihoitaja SEHM24S
Tavoitteet
Opiskelija:
Kykenee dialogiin täysi-ikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Opiskelija ymmärtää, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistaa mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaa ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SHS23SSHS23S
-
SHT23SSHT23S
Tavoitteet
Opiskelija:
Kykenee dialogiin täysi-ikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Opiskelija ymmärtää, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistaa mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaa ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Aika ja paikka
Kevät 2025. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus Kajaanin amk. Verkko-opetus Reppu.
Oppimateriaalit
Skholessa opiskellaan itsenäisesti:
Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Tenttialue:
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro.(Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101)
Opintojakson Reppu-materiaalit
Skhole-materiaalit (em. kurssit)
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset (3)
Opetusmenetelmät
Harjoitustunnit ja simulaatio-opetus.
Opiskelu toteutuu sekä verkko- että lähiopetuksena. Opinnot on suunniteltu etenevän tietyssä järjestyksessä, jotta osaaminen kehittyy perusteista soveltavaan tasoon.
Verkkotehtävistä osa toteutuu pakollisina (transaktioanalyysi, tietotesti), osa vapaaehtoisina (verkkokeskustelut) tehtävinä. Huomaathan, että verkko-opintojen avulla oppikirja tulee käydyksi läpi.
Lähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus P -merkityillä simulaatiotunneilla.
Ohje simulaatio opiskeluun:
Simulaatioissa harjoittelet sairaanhoitajana toimimista simulaatioympäristössä
Simulaatioissa tavoitteena
osaat tunnistaa ja arvioida asiakkaan/potilaan (mielen)terveyttä uhkaavan tilan
osaat turvata asiakkaan fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden
osaat arvioida hoidon tarpeen
osaat tarvittaessa konsultoida muita terveydenhuollon asiantuntijoita
Valmistaudu simulaatioon opiskelemalla teoria ja kertaamalla ISBAR.
Simulaatiot siviilivaatetuksessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yhteistoiminnallinen tentti lukujärjestyksen mukaan.
1. uusinta x.x.2025
2. uusinta x.x.2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaiset suoritustavat ilmoitetaan Repussa opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Opiskelija voi valita, tekeekö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.
Voit opiskella itsenäisesti ne opinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo.
Korvaustehtävät harjoitustuntipoissaoloista.
Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Lähi/kontaktiopetus 34 h.
Sisällön jaksotus
Viikko, tuntimäärä ja aihe
vko 9
2h 25.2.25
1.lääkelaskut Orientaatio, itsenäisen opiskelun ohjaus pedagogisen käsikirjoituksen mukaisesti. TA-tehtävän ohjeistus
2 h 26.2.25
Mielenterveyden edistäminen, (mt-käsite, psykiatrian näkökulmat) Palvelujärjestelmä, lait ja strategiat, 2. lääkelaskut
VKO 10 Itsenäinen opiskelu, TA-tehtävä, Skhole-materiaalit
vko 11
2 h 11.3.25
Tahdosta riippumaton hoitoprosessi mielenterveyslaissa
Tee Tietotesti 11.3.2025 mennessä
4 h 12.3.25
Kriisit ja kriisityö (teoria)
Simulaatio
vko 12
2h 18.3.25
Masentuneen ihmisen hoitotyö
4 h 19.3.25
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Simulaatio
VKO 12
Itsenäisen TA-tehtävän palautus viimeistään 23.3.25
vko 13
2 h 25.3.25
Psyykelääkehoito
4h 26.3.25
Psykoottisen ihmisen hoitotyö
Uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
vko 14
8h 3.4.25
Harjoitustunnit.
Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Mindfulness.
Psykoedukaatio. Motivoiva keskustelu, mini-interventio.
vko 15
4h 9.4.25
Yhteistoiminnallinen tentti (2-3 hlön ryhmissä)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset ovat koossa hyväksyttyinä.
Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SMM23K2SMM23K2
-
SMM23K1SMM23K1
Tavoitteet
Opiskelija:
Kykenee dialogiin täysi-ikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Opiskelija ymmärtää, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistaa mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaa ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Aika ja paikka
Syksy 2024. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus Kajaanin amk. Verkko-opetus Reppu.
Oppimateriaalit
Skholessa opiskellaan itsenäisesti:
Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Tenttialue:
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro.(Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101)
Opintojakson Reppu-materiaalit
Skhole-materiaalit (em. kurssit)
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset (3)
Opetusmenetelmät
Harjoitustunnit ja simulaatio-opetus.
Opiskelu toteutuu sekä verkko- että lähiopetuksena. Opinnot on suunniteltu etenevän tietyssä järjestyksessä, jotta osaaminen kehittyy perusteista soveltavaan tasoon.
Verkkotehtävistä osa toteutuu pakollisina (transaktioanalyysi, tietotesti), osa vapaaehtoisina (verkkokeskustelut) tehtävinä. Huomaathan, että verkko-opintojen avulla oppikirja tulee käydyksi läpi.
Lähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus P -merkityillä simulaatiotunneilla.
Ohje simulaatio opiskeluun:
Simulaatioissa harjoittelet sairaanhoitajana toimimista simulaatioympäristössä
Simulaatioissa tavoitteena
osaat tunnistaa ja arvioida asiakkaan/potilaan (mielen)terveyttä uhkaavan tilan
osaat turvata asiakkaan fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden
osaat arvioida hoidon tarpeen
osaat tarvittaessa konsultoida muita terveydenhuollon asiantuntijoita
Valmistaudu simulaatioon opiskelemalla teoria ja kertaamalla ISBAR.
Simulaatiot siviilivaatetuksessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yhteistoiminnallinen tentti 12.12.24.
1. uusinta 9.1.2025
2. uusinta 23.1.2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaiset suoritustavat ilmoitetaan Repussa opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Opiskelija voi valita, tekeekö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.
Voit opiskella itsenäisesti ne opinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo.
Korvaustehtävät harjoitustuntipoissaoloista.
Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Lähi/kontaktiopetus 24 h.
Sisällön jaksotus
vko 41. 10.10.24 klo 13.15-15.00 TEAMS Orientaatio, itsenäisen opiskelun ohjaus pedagogisen käsikirjoituksen mukaisesti. TA-tehtävän ohjeistus. Maarit
vko 43. 24.10.24 klo 8.00-9.30 Lääkelaskut 1. Mt-käsite. Maarit
vko 44. Itsenäinen opiskelu. Repussa osio 1
vko 45. 7.11.24 Klo 10.00-11.30 Tahdosta riippumaton hoitoprosessi mielenterveyslaissa.
Lääkelaskut 2. Teija
Tee Tietotesti Repussa
vko 45. 8.11.24 Klo 8.00-9.30 Riippuvuusongelmista kärsivän ihmisen hoitotyö. Mini-interventio, motivoiva keskustelu. Maarit
vko 46. Itsenäinen opiskelu/TA-tehtävän palautus 17.11.24 mennessä
vko 47. 21.11.24 klo 8.00-9.30 Psykoottisesti oireilevan ihmisen hoitotyö Teija
21.11.24 klo 10.00-11.30 Psyykenlääkehoito Maarit
vko 48. Itsenäinen opiskelu.
vko 49. 4.12.24 Klo 8.00-11.30 Harjoitustunnit:
Dialogisuus. Hoitosuhdetyöskentely. Psykoedukaatio.
4.12.23 Klo 12.30-15.45 Kertauspajat ja simulaatiot:
Kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö Teija, Maarit
vko 50. 12.12.24 klo 8.00-11.30
4h tentti Yhteistoiminnallinen tentti Maarit
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset ovat koossa hyväksyttyinä.
Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
09.04.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
- Raila Arpala
Ryhmät
-
SHT22SSHT22S
-
SHS22SSHS22S
Tavoitteet
Opiskelija:
Kykenee dialogiin täysi-ikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Opiskelija ymmärtää, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistaa mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaa ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Aika ja paikka
Kevät 2024. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus Kajaanin amk. Verkko-opetus Reppu.
Oppimateriaalit
Skholessa opiskellaan itsenäisesti:
Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Tenttialue:
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro.(Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101)
Opintojakson Reppu-materiaalit
Skhole-materiaalit (em. kurssit)
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset (3)
Opetusmenetelmät
Harjoitustunnit (sis. mt-lakitunnit) ja simulaatio-opetus.
Opiskelu toteutuu sekä verkko- että lähiopetuksena. Opinnot on suunniteltu etenevän tietyssä järjestyksessä, jotta osaaminen kehittyy perusteista soveltavaan tasoon.
Verkkotehtävistä osa toteutuu pakollisina (transaktioanalyysi, tietotesti), osa vapaaehtoisina (verkkokeskustelut) tehtävinä. Huomaathan, että verkko-opintojen avulla oppikirja tulee käydyksi läpi.
Lähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus P -merkityillä simulaatiotunneilla.
Harjoitustunnit (sis. mt-lakitunnit) ja simulaatio-opetus.
Ohje simulaatio opiskeluun:
Simulaatioissa harjoittelet sairaanhoitajana toimimista simulaatioympäristössä
Simulaatioissa tavoitteena
osaat tunnistaa ja arvioida asiakkaan/potilaan (mielen)terveyttä uhkaavan tilan
osaat turvata asiakkaan fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden
osaat arvioida hoidon tarpeen
osaat tarvittaessa konsultoida muita terveydenhuollon asiantuntijoita
Valmistaudu simulaatioon opiskelemalla teoria ja kertaamalla ISBAR.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yhteistoiminnallinen tentti 14.5.24.
1. uusinta 30.5.2024
2. uusinta 08/24 (päivä tarkentuu myöhemmin)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaiset suoritustavat ilmoitetaan vielä opintojakson alussa Repussa.
Opiskelija voi valita, tekeekö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.
Voit opiskella itsenäisesti ne opinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo.
Korvaustehtävät mahdollisista p-tuntipoissaoloista ja harjoitustuntipoissaoloista.
Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
Sisällön jaksotus
2h 9.4.24 klo 12.30-14 Orientaatio, (mt-käsite, psykiatrian näkökulmat) 1.lääkelaskut
2 h 11.4.24 Klo 12.30-14 Mielenterveyden edistäminen, Palvelujärjestelmä, lait ja strategiat, 2. lääkelaskut
2 h 11.4.24 Klo 14.15-15.45 Tahdosta riippumaton hoitoprosessi mielenterveyslaissa
2h 16.4.24 Klo 12.30-14 Kriisit ja kriisityö
2h 16.4.24 Klo 14.15-15.45 Simulaatio P
2 h 23.4.24 Klo 10.11.30 Masentuneen ihmisen hoitotyö
2 h 24.4.24 Klo 8-9.30 Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
2h 24.4.24 Klo10-11.30 Simulaatio P
VKO 17 28.4.24 mennessä Itsenäisen TA-tehtävän palautus
4h 29.4.24 Klo 10-14 Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
2 h 30.4.24 Klo 10-11.30 Psyykelääkehoito
8h 7.5.24 Klo 8-15.45 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Mindfulness. Psykoedukaatio. Motivoiva keskustelu, mini-interventio. Harjoitustunnit.
4h 14.5.24 klo 8-11.30 Yhteistoiminnallinen tentti (vastaukset kolmen hlön ryhmissä)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset ovat koossa hyväksyttyinä.
Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
19.02.2024 - 07.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
- Raila Arpala
Ryhmät
-
SMM22SPySMM22SPy
Tavoitteet
Opiskelija:
Kykenee dialogiin täysi-ikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Opiskelija ymmärtää, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistaa mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaa ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Aika ja paikka
Kevät 2024. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus Kajaanin amk. Verkko-opetus Reppu.
Oppimateriaalit
Skholessa opiskellaan itsenäisesti:
Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Tenttialue:
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro.(Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101)
Opintojakson Reppu-materiaalit
Skhole-materiaalit (em. kurssit)
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset (3)
Opetusmenetelmät
Harjoitustunnit (sis. mt-lakitunnit) ja simulaatio-opetus.
Opiskelu toteutuu sekä verkko- että lähiopetuksena. Opinnot on suunniteltu etenevän tietyssä järjestyksessä, jotta osaaminen kehittyy perusteista soveltavaan tasoon.
Verkkotehtävistä osa toteutuu pakollisina (transaktioanalyysi, tietotesti), osa vapaaehtoisina (verkkokeskustelut) tehtävinä. Huomaathan, että verkko-opintojen avulla oppikirja tulee käydyksi läpi.
Lähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus P -merkityillä simulaatiotunneilla.
Harjoitustunnit (sis. mt-lakitunnit) ja simulaatio-opetus.
Ohje simulaatio opiskeluun:
Simulaatioissa harjoittelet sairaanhoitajana toimimista simulaatioympäristössä
Simulaatioissa tavoitteena
osaat tunnistaa ja arvioida asiakkaan/potilaan (mielen)terveyttä uhkaavan tilan
osaat turvata asiakkaan fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden
osaat arvioida hoidon tarpeen
osaat tarvittaessa konsultoida muita terveydenhuollon asiantuntijoita
Valmistaudu simulaatioon opiskelemalla teoria ja kertaamalla ISBAR.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yhteistoiminnallinen tentti 14.5.24.
1. uusinta 30.5.2024
2. uusinta 08/24 (päivä tarkentuu myöhemmin)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaiset suoritustavat ilmoitetaan vielä opintojakson alussa Repussa.
Opiskelija voi valita, tekeekö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.
Voit opiskella itsenäisesti ne opinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo.
Korvaustehtävät mahdollisista p-tuntipoissaoloista ja harjoitustuntipoissaoloista.
Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
Sisällön jaksotus
10.1.24 klo 15.45-16.15 Lääkelaskut 1.(Pyhäjärvellä)
7.2.24 klo 8-9 Lääkelaskut 2. (Kajaanissa)
20.2.24 klo 14.15-15.45 Orientaatio, itsenäisen opiskelun ohjaus pedagogisen käsikirjoituksen mukaisesti. Mt-käsite. TEAMS
27.2.24 Klo 10-11.30 Tahdosta riippumaton hoitoprosessi mielenterveyslaissa TEAMS
vko 10. Itsenäisen opiskelun viikko; TA-tehtävän palautus 11.3.24 mennessä
12.3.24 Klo 12.30-14 Masentuneen ihmisen hoitotyö TEAMS
Riippuvuusongelmista kärsivän ihmisen hoitotyö. Teoria mini-interventio, motivoiva keskustelu. TEAMS
12.3.24 klo 14.15- 15.45 Psykoottisesti oireilevan ihmisen hoitotyö TEAMS
20.3.24 Klo 8-9.30 Psyykelääkehoito TEAMS
vko 13. Itsenäinen opiskelu/ MiePä
2.4.24 klo 9-16.30 Koko ryhmälle Pyhäjärvellä Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Psykoedukaatio.
Kertauspajat/Kriisityö, itsetuhoisuus + Simulaatio
3.4.24 klo 8-11.30 4h tentti Repputentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset ovat koossa hyväksyttyinä.
Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.