Sairaanhoitajakoulutus 2022S: SHS22S
Tunnus: SHS22S
Kuvaus
Sairaanhoitajakoulutus johtaa sairaanhoitaja (AMK) -tutkintoon. Koulutus täyttää terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2013/55/EU ammattipätevyyden tunnustamiselle asettamat vaatimukset. Direktiivin mukaan yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen pituuden tulee olla vähintään kolme vuotta ja sisältää vähintään 4600 tuntia (180 op) teoreettista ja kliinistä opetusta, josta teoreettisen opetuksen osuuden on oltava vähintään kolmasosa ja kliinisen opetuksen osuuden vähintään puolet koulutuksen vähimmäiskestosta.
Suomalainen sairaanhoitajakoulutus (210 op) sisältää lisäksi 30 op hoitotyön opintoja, joilla syvennetään ja laajennetaan osaamista työelämälähtöisesti alueen tarpeen ja ammattikorkeakoulun profiilin mukaisesti.
Sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelman perustana toimivat työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja niihin liittyvät osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Kompetenssit jakautuvat kaikille koulutuksille yhteisiin yleisiin työelämäkompetensseihin (Arene ry) sekä valtakunnallisesti yhtenäisiin koulutuskohtaisiin kompetensseihin (Eriksson ym. 2015, yleSharviointi 2019).
Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille yleisiä työelämän osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys vaihtelevat eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yhteisiä kompetensseja ovat oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen sekä kansainvälistymisosaaminen. Yhteisten kompetenssien arviointi toteutuu koulutuskohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä.
Sairaanhoitajakoulutuksen alakohtaiset kompetenssit pohjautuvat Sairaanhoitajakoulutuksen tulevaisuus -hankkeen tuloksiin (Eriksson ym. 2015). Alakohtaiset kompetenssit on päivitetty yleSHarviointi -hankkeessa vuonna 2019 (Liite).
Kompetenssit ovat:
1. Ammatillisuus ja eettisyys, 2. Asiakaslähtöisyys, 3. Kommunikointi ja moniammatillisuus, 4. Terveyden edistäminen, 5. Johtaminen ja työntekijyysosaaminen, 6. Informaatioteknologia ja kirjaaminen, 7. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, 8. Kliininen hoitotyö, 9. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, 10. Yrittäjyys ja kehittäminen, 11. Laadun varmistus, 12. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja 13. Potilas- ja asiakasturvallisuus.
Kansainvälisyys toteutuu opetussuunnitelman läpäisevänä jatkumona vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä opetuksessa sekä kieliopintoina. Englanninkielistä opetusta toteuttavat myös kansainvälisessä asiantuntijavaihdossa olevat yhteistyökumppaneiden opettajat. Lisäksi opiskelijat osallistuvat kansainväliseen vaihtoon ja myös erilaisiin kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin. Kansainvälistymistavoitteiden saavuttamiseksi kotikansainvälistäminen on osa opintoja ja opiskelijalla on mahdollisuus vähintään kolmen kuukauden vaihto-opiskeluun ulkomailla.
Sairaanhoitajakoulutuksen rakenne:
1) perus- ja ammattiopinnot 115 op sisältäen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät 5 op
2) vapaasti valittavat opinnot 5 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 90 op sisältäen opinnäytetyön 15 op ja kypsyysnäytteen
Perus- ja ammattiopintojen tavoitteena on, että opiskelija oppii laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä sairaanhoitotyön asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä sekä saa edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen. Sairaanhoitajan koulutuksessa opiskelija voi suunnata osaamistaan jollakin hoitotyön alalla viimeisen lukukauden aikana.
Opintojen tavoitteena on myös, että opiskelija hallitsee ammattikorkeakouluasetuksessa (1129/2014, 7§) vaadittavan kielitaidon, joka ilmoitetaan tutkintotodistuksessa. Kielitaitoa merkittäessä otetaan huomioon mitä valtioneuvoston asetuksessa (481/2003) 15§-19§ :ssä säädetään. Englannin kieliopinnot on opetussuunnitelmassa kahdella opintojaksolla, joissa kielen oppimista arvioidaan. Ruotsin kieliopinnot toteutetaan yhdellä opintojaksolla. Suomen kielen viestintäosaaminen kehittyy koko koulutuksen ajan ja sitä arvioidaan vuosittain eri opintojaksoissa (kompetenssimatriisi).
Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamista. Vapaasti valittavia opintoja voi toteutua hankkeissa, projektiopinnoissa ja innovaatiotoiminnassa. Vapaasti valittaviin opintoihin voidaan sisällyttää muiden koulutuksien ja muiden korkeakoulujen opintosuorituksia.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu sairaanhoitajan tutkinnossa 90 opintopisteen laajuisena.
Opintojensa aikana opiskelija tekee työelämän toimeksiantaman opinnäytetyön. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää valmiuksia soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa on mahdollisuus monialaiseen ja koulutuksien väliseen yhteistyöhön.
Opetussuunnitelmassa opiskelijan oppimisprosessi kuvataan opiskelijan ammatillisena kasvuna perehtyjästä kehittäjäksi. Opetussuunnitelma rakentuu lukukausien mukaisista opintojaksoista ja teemoista. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja teemojen sisällöt kuvaavat alan keskeisen ammatillisen ydinosaamisen. Vuosi- ja lukukausiteemat kokoavat opintoja ammatillisen kasvun etenemisen näkökulmasta.
1. vuosikurssi Hoitotyöhön perehtyjä
Opiskelija perehtyy hoitotyön perusteisiin ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään sekä ymmärtää eettisyyden ja monitieteellisen tiedon merkityksen ammatillisen osaamisen lähtökohtana.
2. vuosikurssi Kliinisen hoitotyön osaaja
Opiskelija pystyy ohjattuna suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa yhdessä asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä kanssa hoitotyön arvojen ja periaatteiden ohjaamana. Opiskelija laajentaa hoitotyössä tarvittavaa monitieteellistä tietoperustaa.
3. vuosikurssi Hoitotyön soveltaja
Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti kehittävän työotteen mukaisesti näyttöön perustuvassa hoitotyössä ja terveydenedistämisessä yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla.
4. vuosikurssi Hoitotyön kehittäjä
Opiskelijan ammatillista päätöksentekoa ohjaa monitieteinen tietoperusta ja hän kykenee kehittämään näyttöön perustuvaa hoitotyötä. Opiskelija ymmärtää vastuunsa itsensä ja alan kehittämisessä sekä moniammatillisissa ja – alaisissa yhteisöissä. Opiskelija käyttää paikallisen päätöksenteon vaikuttamiskanavia väestön terveydenedistämisessä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SHS22S-1001 |
AMMATILLISUUS JA EETTISYYS SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUJÄRJESTELMÄSSÄ
(Valitaan kaikki ) |
20 | 20 | 20 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
SH00CB71 | Ammatillisuuden avaimet | 5 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||
SH00CB72 | Hoitotyön perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ93 | Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CB73 | Potilasturvallisuus | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||
SHS22S-1002 |
KLIININEN HOITOTYÖ OSA 1
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SH00BZ94 | Anatomia ja fysiologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ95 | Lääkehoito ja farmakologia | 8 | 8 | 5 | 3 | 2.5 | 2.5 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||
SH00CC94 | Kliinisen hoitotyön perustutkimukset | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ96 | Kliinisen hoitotyön perusteet | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ92 | Kliinisen perusosaamisen harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SHS22S-1003 |
ASIAKASLÄHTÖINEN TERVEYDEN EDISTÄMINEN JA OMAHOIDON TUKEMINEN
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
SH00BZ98 | Asiakaslähtöinen terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ99 | Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SHS22S-1004 |
KLIININEN HOITOTYÖ OSA 2
(Valitaan kaikki ) |
80 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CA03 | Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA04 | Palliatiivinen hoito | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
SH00CA05 | Sisätautien hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA07 | Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA08 | Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA09 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA10 | Ikääntyneen hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA11 | Sisätautien hoitotyön harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA12 | Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA13 | Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA14 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA15 | Ikääntyneen hoitotyön harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SHS22S-1012 |
KLIINISEN OSAAMISEN HARJOITTELU
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CB84 | Kliinisen osaamisen harjoittelu | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||||||
SHS22S-1005 |
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA TOIMINTA JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CA00 | Johtaminen ja yrittäminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CA01 | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SHS22S-1008 |
SUUNTAAVAT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SH00BZ89 | Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
SH00BZ90 | Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SHS22S-1011 |
VIESTINTÄ
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CB81 | Asiantuntijaviestintä | 4 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1.5 | 1.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||
SH00CB82 | English for Healthcare | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
SH00CB83 | Vårdsvenska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
SHS22S-1007 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
SHS22S-1006 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CA16 | Opinnäytetyö | 15 | 5 | 10 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 73 | 49 | 68 | 15 | 30 | 43 | 20 | 29 | 35 | 33 | 15 | 15 | 15 | 21.5 | 21.5 | 10 | 10 | 14.5 | 14.5 | 17.5 | 17.5 | 16.5 | 16.5 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
yhteiset kompetenssit,AMK
Osaamisen kuvaus, ammattikorkeakoulututkinto
1. OPPIMISEN TAIDOT
•osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
2. EETTINEN OSAAMINEN
•kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
3. TYÖYHTEISÖOSAAMINEN
•osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
4. INNOVAATIO-OSAAMINEN
•kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
5. KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN
•omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Ammatillisuuden avaimet |
Hoitotyön perusteet |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä |
Potilasturvallisuus |
Anatomia ja fysiologia |
Lääkehoito ja farmakologia |
Kliinisen hoitotyön perustutkimukset |
Kliinisen hoitotyön perusteet |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu |
Asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen |
Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö |
Palliatiivinen hoito |
Sisätautien hoitotyö |
Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö |
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö |
Ikääntyneen hoitotyö |
Sisätautien hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön harjoittelu |
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelu |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Ikääntyneen hoitotyön harjoittelu |
Kliinisen osaamisen harjoittelu |
Johtaminen ja yrittäminen sosiaali- ja terveysalalla |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta |
Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla |
Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot |
Asiantuntijaviestintä |
English for Healthcare |
Vårdsvenska |
Opinnäytetyö |
SHS20S_lähtien_Kompetenssit
01. Ammatillisuus ja eettisyys
-Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
02. Asiakaslähtöisyys
-Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
03. Kommunikointi ja moniammatillisuus
-Osaa viestiä ammatillisesti. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
04. Terveyden edistäminen
-Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
05. Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
-Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
06. Informaatioteknologia ja kirjaaminen
-Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
07. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
-Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
08. Kliininen hoitotyö
-Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
09. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
-Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
10. Yrittäjyys ja kehittäminen
-Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
11. Laadun varmistus
-Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
12. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
-Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
13. Potilas- ja asiakasturvallisuus
-Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Ammatillisuuden avaimet |
Hoitotyön perusteet |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä |
Potilasturvallisuus |
Anatomia ja fysiologia |
Lääkehoito ja farmakologia |
Kliinisen hoitotyön perustutkimukset |
Kliinisen hoitotyön perusteet |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu |
Asiakaslähtöinen terveyden edistäminen |
Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen |
Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö |
Palliatiivinen hoito |
Sisätautien hoitotyö |
Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö |
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö |
Ikääntyneen hoitotyö |
Sisätautien hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön harjoittelu |
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelu |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Ikääntyneen hoitotyön harjoittelu |
Kliinisen osaamisen harjoittelu |
Johtaminen ja yrittäminen sosiaali- ja terveysalalla |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta |
Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla |
Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot |
Asiantuntijaviestintä |
English for Healthcare |
Vårdsvenska |
Opinnäytetyö |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
SHS22S-1001 |
AMMATILLISUUS JA EETTISYYS SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUJÄRJESTELMÄSSÄ
(Valitaan kaikki) |
20 |
SH00CB71 | Ammatillisuuden avaimet | 5 |
SH00CB72 | Hoitotyön perusteet | 5 |
SH00BZ93 | Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä | 5 |
SH00CB73 | Potilasturvallisuus | 5 |
SHS22S-1002 |
KLIININEN HOITOTYÖ OSA 1
(Valitaan kaikki) |
30 |
SH00BZ94 | Anatomia ja fysiologia | 5 |
SH00BZ95 | Lääkehoito ja farmakologia | 8 |
SH00CC94 | Kliinisen hoitotyön perustutkimukset | 3 |
SH00BZ96 | Kliinisen hoitotyön perusteet | 4 |
SH00BZ92 | Kliinisen perusosaamisen harjoittelu | 10 |
SHS22S-1003 |
ASIAKASLÄHTÖINEN TERVEYDEN EDISTÄMINEN JA OMAHOIDON TUKEMINEN
(Valitaan kaikki) |
10 |
SH00BZ98 | Asiakaslähtöinen terveyden edistäminen | 5 |
SH00BZ99 | Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen | 5 |
SHS22S-1004 |
KLIININEN HOITOTYÖ OSA 2
(Valitaan kaikki) |
80 |
SH00CA03 | Erityistukea tarvitsevan asiakkaan hoitotyö | 3 |
SH00CA04 | Palliatiivinen hoito | 2 |
SH00CA05 | Sisätautien hoitotyö | 5 |
SH00CA07 | Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö | 5 |
SH00CA08 | Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö | 5 |
SH00CA09 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 5 |
SH00CA10 | Ikääntyneen hoitotyö | 5 |
SH00CA11 | Sisätautien hoitotyön harjoittelu | 10 |
SH00CA12 | Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön harjoittelu | 10 |
SH00CA13 | Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelu | 10 |
SH00CA14 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu | 10 |
SH00CA15 | Ikääntyneen hoitotyön harjoittelu | 10 |
SHS22S-1012 |
KLIINISEN OSAAMISEN HARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
15 |
SH00CB84 | Kliinisen osaamisen harjoittelu | 15 |
SHS22S-1005 |
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA TOIMINTA JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
10 |
SH00CA00 | Johtaminen ja yrittäminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 |
SH00CA01 | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 5 |
SHS22S-1008 |
SUUNTAAVAT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
15 |
SH00BZ89 | Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla | 10 |
SH00BZ90 | Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnot | 5 |
SHS22S-1011 |
VIESTINTÄ
(Valitaan kaikki) |
10 |
SH00CB81 | Asiantuntijaviestintä | 4 |
SH00CB82 | English for Healthcare | 3 |
SH00CB83 | Vårdsvenska | 3 |
SHS22S-1007 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 |
SHS22S-1006 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
15 |
SH00CA16 | Opinnäytetyö | 15 |