Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja yrittäminen sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)

Tunnus: SH00CA00

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida ja kehittää johtamisen ja päätöksenteon tukena sosiaali- ja terveysalan työtä näyttöön ja kerättyyn tietoon perustuen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä.
Ymmärtää itsensä ja hyvän johtamisen merkityksen organisaation/työyhteisön tuloksekkaan toiminnan johtamiseksi.
Osaa arvioida hoitotyön laatua ja perehtyy palvelujen kehittämisen mahdollisuuksiin.
Ymmärtää ja tunnistaa yrittäjyystoiminnan peruslainalaisuudet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysialalla.

Tunnistaa työhyvinvointia ylläpitäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä osaa toimia työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tunnistaa työsuojelun keskeisen lainsäädännön ja perehdyttämisen merkityksen työhyvinvoinnin tukemisessa.

Sisältö

4 op: Hyvä johtajuus; näyttöön perustuva toiminta, tiedolla johtaminen, itsensä johtaminen
Asiakaslähtöisten palvelujen laatu ja niiden kehittäminen
Yritystoiminnan perusteet; palvelujen markkinointi, kehittäminen ja sosiaaliset alustat

1 op:Työsuojelu osana johtamista: Työsuojelun keskeinen lainsäädäntö ja sen tuomat velvoitteet. Toimijat ja heidän roolinsa työhyvinvoinnin tukemisessa. Perehdyttäminen osana työhyvinvointia. Haasteita työhyvinvoinnille 2000 -luvulla.

Oppimateriaalit

Työsuojelu osana johtamista: (Kaksi vaihtoehtoa, joista käytettävä vaihtoehto ilmoitetaan etenemissuunnitelmassa)
1) Lähiopetusksessa esitettävät diat ja ryhmätyöt.
2) Verkko-optuksessa: Äänitetyt diat verkossa, lisäksi voi perehtyä keskeisiin lakeihin Finlexin kautta ja perehdyttämiseen työturvallisuuskeskuksen verkkosivuilla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija arvioi työyhteisön toimintaa ja pyrkii kehittämään sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija pyrkii kehittämään työyhteisön toimintaa organisaation strategian mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa laadunhallintaa omassa toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia työhyvinvointia edistäen ja tiedostaa työsuojelulainsaadännön tuomat vaateet. Tiedostaa perehdyttämisen merkityksen osana työhyvinvointia.
Opiskelija käyttää liiketoimintaosaamisen käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yrittäjyyden toimintatapoja.

Hylätty:
Opiskelija ei osaa arvioida työyhteisön toimintaa eikä osaa kehittää sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija ei tunne strategian merkitystä työyhteisön toiminnan kehittämisessä eikä osaa hyödyntää sitä toiminnan kehittämisessä.
Opiskelija ei osaa arvioida ja soveltaa laadunhallinnan menetelmiä oman ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi.
Opiskelija ei osaa edistää työhyvinvointia omalla toiminnallaan, eikä tunnista keskeisiä työsuojelun lainsäädännön tuomia velvoitteita eikä perehdyttämisen merkitystä työhyvinvoinnissa.
Opiskelija ei tunne liiketoimintaosaamisen käsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella yrittäjyyden toimintatapoja.

Lisätiedot

Kurssilla on kaksi opettajaa, joista toinen opettaa 4 op johtamisen ja yrittäjyyden ja toinen 1 op työsuojelun osuuden.

fi
Ilmoittautumisaika

12.07.2025 - 10.08.2025

Ajoitus

11.08.2025 - 02.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Leena Lerssi
  • Gitta Palomäki
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida ja kehittää johtamisen ja päätöksenteon tukena sosiaali- ja terveysalan työtä näyttöön ja kerättyyn tietoon perustuen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä.
Ymmärtää itsensä ja hyvän johtamisen merkityksen organisaation/työyhteisön tuloksekkaan toiminnan johtamiseksi.
Osaa arvioida hoitotyön laatua ja perehtyy palvelujen kehittämisen mahdollisuuksiin.
Ymmärtää ja tunnistaa yrittäjyystoiminnan peruslainalaisuudet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysialalla.

Tunnistaa työhyvinvointia ylläpitäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä osaa toimia työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tunnistaa työsuojelun keskeisen lainsäädännön ja perehdyttämisen merkityksen työhyvinvoinnin tukemisessa.

Sisältö

4 op: Hyvä johtajuus; näyttöön perustuva toiminta, tiedolla johtaminen, itsensä johtaminen
Asiakaslähtöisten palvelujen laatu ja niiden kehittäminen
Yritystoiminnan perusteet; palvelujen markkinointi, kehittäminen ja sosiaaliset alustat

1 op:Työsuojelu osana johtamista: Työsuojelun keskeinen lainsäädäntö ja sen tuomat velvoitteet. Toimijat ja heidän roolinsa työhyvinvoinnin tukemisessa. Perehdyttäminen osana työhyvinvointia. Haasteita työhyvinvoinnille 2000 -luvulla.

Oppimateriaalit

Työsuojelu osana johtamista: (Kaksi vaihtoehtoa, joista käytettävä vaihtoehto ilmoitetaan etenemissuunnitelmassa)
1) Lähiopetusksessa esitettävät diat ja ryhmätyöt.
2) Verkko-optuksessa: Äänitetyt diat verkossa, lisäksi voi perehtyä keskeisiin lakeihin Finlexin kautta ja perehdyttämiseen työturvallisuuskeskuksen verkkosivuilla.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija arvioi työyhteisön toimintaa ja pyrkii kehittämään sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija pyrkii kehittämään työyhteisön toimintaa organisaation strategian mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa laadunhallintaa omassa toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia työhyvinvointia edistäen ja tiedostaa työsuojelulainsaadännön tuomat vaateet. Tiedostaa perehdyttämisen merkityksen osana työhyvinvointia.
Opiskelija käyttää liiketoimintaosaamisen käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yrittäjyyden toimintatapoja.

Hylätty:
Opiskelija ei osaa arvioida työyhteisön toimintaa eikä osaa kehittää sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija ei tunne strategian merkitystä työyhteisön toiminnan kehittämisessä eikä osaa hyödyntää sitä toiminnan kehittämisessä.
Opiskelija ei osaa arvioida ja soveltaa laadunhallinnan menetelmiä oman ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi.
Opiskelija ei osaa edistää työhyvinvointia omalla toiminnallaan, eikä tunnista keskeisiä työsuojelun lainsäädännön tuomia velvoitteita eikä perehdyttämisen merkitystä työhyvinvoinnissa.
Opiskelija ei tunne liiketoimintaosaamisen käsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella yrittäjyyden toimintatapoja.

Lisätiedot

Kurssilla on kaksi opettajaa, joista toinen opettaa 4 op johtamisen ja yrittäjyyden ja toinen 1 op työsuojelun osuuden.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Leena Lerssi
  • Gitta Palomäki
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida ja kehittää johtamisen ja päätöksenteon tukena sosiaali- ja terveysalan työtä näyttöön ja kerättyyn tietoon perustuen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä.
Ymmärtää itsensä ja hyvän johtamisen merkityksen organisaation/työyhteisön tuloksekkaan toiminnan johtamiseksi.
Osaa arvioida hoitotyön laatua ja perehtyy palvelujen kehittämisen mahdollisuuksiin.
Ymmärtää ja tunnistaa yrittäjyystoiminnan peruslainalaisuudet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysialalla.

Tunnistaa työhyvinvointia ylläpitäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä osaa toimia työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tunnistaa työsuojelun keskeisen lainsäädännön ja perehdyttämisen merkityksen työhyvinvoinnin tukemisessa.

Sisältö

4 op: Hyvä johtajuus; näyttöön perustuva toiminta, tiedolla johtaminen, itsensä johtaminen
Asiakaslähtöisten palvelujen laatu ja niiden kehittäminen
Yritystoiminnan perusteet; palvelujen markkinointi, kehittäminen ja sosiaaliset alustat

1 op:Työsuojelu osana johtamista: Työsuojelun keskeinen lainsäädäntö ja sen tuomat velvoitteet. Toimijat ja heidän roolinsa työhyvinvoinnin tukemisessa. Perehdyttäminen osana työhyvinvointia. Haasteita työhyvinvoinnille 2000 -luvulla.

Oppimateriaalit

Työsuojelu osana johtamista: (Kaksi vaihtoehtoa, joista käytettävä vaihtoehto ilmoitetaan etenemissuunnitelmassa)
1) Lähiopetusksessa esitettävät diat ja ryhmätyöt.
2) Verkko-optuksessa: Äänitetyt diat verkossa, lisäksi voi perehtyä keskeisiin lakeihin Finlexin kautta ja perehdyttämiseen työturvallisuuskeskuksen verkkosivuilla.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija arvioi työyhteisön toimintaa ja pyrkii kehittämään sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija pyrkii kehittämään työyhteisön toimintaa organisaation strategian mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa laadunhallintaa omassa toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia työhyvinvointia edistäen ja tiedostaa työsuojelulainsaadännön tuomat vaateet. Tiedostaa perehdyttämisen merkityksen osana työhyvinvointia.
Opiskelija käyttää liiketoimintaosaamisen käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yrittäjyyden toimintatapoja.

Hylätty:
Opiskelija ei osaa arvioida työyhteisön toimintaa eikä osaa kehittää sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija ei tunne strategian merkitystä työyhteisön toiminnan kehittämisessä eikä osaa hyödyntää sitä toiminnan kehittämisessä.
Opiskelija ei osaa arvioida ja soveltaa laadunhallinnan menetelmiä oman ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi.
Opiskelija ei osaa edistää työhyvinvointia omalla toiminnallaan, eikä tunnista keskeisiä työsuojelun lainsäädännön tuomia velvoitteita eikä perehdyttämisen merkitystä työhyvinvoinnissa.
Opiskelija ei tunne liiketoimintaosaamisen käsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella yrittäjyyden toimintatapoja.

Lisätiedot

Kurssilla on kaksi opettajaa, joista toinen opettaa 4 op johtamisen ja yrittäjyyden ja toinen 1 op työsuojelun osuuden.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Leena Lerssi
  • Gitta Palomäki
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa arvioida ja kehittää johtamisen ja päätöksenteon tukena sosiaali- ja terveysalan työtä näyttöön ja kerättyyn tietoon perustuen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä.
Ymmärtää itsensä ja hyvän johtamisen merkityksen organisaation/työyhteisön tuloksekkaan toiminnan johtamiseksi.
Osaa arvioida hoitotyön laatua ja perehtyy palvelujen kehittämisen mahdollisuuksiin.
Ymmärtää ja tunnistaa yrittäjyystoiminnan peruslainalaisuudet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysialalla.

Tunnistaa työhyvinvointia ylläpitäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä osaa toimia työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tunnistaa työsuojelun keskeisen lainsäädännön ja perehdyttämisen merkityksen työhyvinvoinnin tukemisessa.

Sisältö

4 op: Hyvä johtajuus; näyttöön perustuva toiminta, tiedolla johtaminen, itsensä johtaminen
Asiakaslähtöisten palvelujen laatu ja niiden kehittäminen
Yritystoiminnan perusteet; palvelujen markkinointi, kehittäminen ja sosiaaliset alustat

1 op:Työsuojelu osana johtamista: Työsuojelun keskeinen lainsäädäntö ja sen tuomat velvoitteet. Toimijat ja heidän roolinsa työhyvinvoinnin tukemisessa. Perehdyttäminen osana työhyvinvointia. Haasteita työhyvinvoinnille 2000 -luvulla.

Oppimateriaalit

Työsuojelu osana johtamista: (Kaksi vaihtoehtoa, joista käytettävä vaihtoehto ilmoitetaan etenemissuunnitelmassa)
1) Lähiopetusksessa esitettävät diat ja ryhmätyöt.
2) Verkko-optuksessa: Äänitetyt diat verkossa, lisäksi voi perehtyä keskeisiin lakeihin Finlexin kautta ja perehdyttämiseen työturvallisuuskeskuksen verkkosivuilla.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija arvioi työyhteisön toimintaa ja pyrkii kehittämään sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija pyrkii kehittämään työyhteisön toimintaa organisaation strategian mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa laadunhallintaa omassa toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia työhyvinvointia edistäen ja tiedostaa työsuojelulainsaadännön tuomat vaateet. Tiedostaa perehdyttämisen merkityksen osana työhyvinvointia.
Opiskelija käyttää liiketoimintaosaamisen käsitteitä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yrittäjyyden toimintatapoja.

Hylätty:
Opiskelija ei osaa arvioida työyhteisön toimintaa eikä osaa kehittää sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija ei tunne strategian merkitystä työyhteisön toiminnan kehittämisessä eikä osaa hyödyntää sitä toiminnan kehittämisessä.
Opiskelija ei osaa arvioida ja soveltaa laadunhallinnan menetelmiä oman ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi.
Opiskelija ei osaa edistää työhyvinvointia omalla toiminnallaan, eikä tunnista keskeisiä työsuojelun lainsäädännön tuomia velvoitteita eikä perehdyttämisen merkitystä työhyvinvoinnissa.
Opiskelija ei tunne liiketoimintaosaamisen käsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella yrittäjyyden toimintatapoja.

Lisätiedot

Kurssilla on kaksi opettajaa, joista toinen opettaa 4 op johtamisen ja yrittäjyyden ja toinen 1 op työsuojelun osuuden.