Siirry suoraan sisältöön

MarkkinointitutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: LT00BX73

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija saa valmiudet yrityksen johtamisessa ja päätöksenteossa tarvittavan tiedon hankintaan markkinointitutkimuksen avulla. Opiskelija ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuskokonaisuuden ja soveltaa sopivaksi katsomaansa tutkimusmenetelmää tutkimusongelmansa selvittämiseksi sekä raportoida tutkimuksen tulokset.

Sisältö

- Markkinointitutkimuksen käsitteet, tarpeet ja tavoitteet
- Eettisyys markkinointitutkimuksessa
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät markkinointitutkimuksessa
- Tutkimussuunnitelman laatiminen valitun tutkimusmenetelmän näkökulmasta
- Tutkimustyökalun suunnittelu kysely, haastattelu ja havainnointitutkimuksissa
- Tutkimuksen tekeminen ja tulosten analysointi
- Johtopäätökset ja tutkimusraportin laatiminen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Käsitteiden käyttö tutkimuskokonaisuudessa on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistämään aikaisempaa markkinointiosaamista markkinointitutkimuksen tekemisessä. Opiskelija osoittaa tutkimusraportissa, analysoinnissa ja johtopäätöksissä kriittistä arviointia ja huomioi tulevaisuuden haasteet. Markkinointitutkimukselle asetetut tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa ja selittää keskeiset markkinointitutkimukseen liittyvät sisällöt ja peruskäsitteet. Käsitteiden käyttö ja teorian hyödyntäminen tutkimussuunnitelmassa on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa parhaiten soveltuvaa tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tekeminen, analysointi ja johtopäätösten tekeminen muodostaa loogisen tutkimuskokonaisuuden.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella tutkimusraportissa tehdyt ratkaisut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Tutkimussuunnitelma on vielä kuvaileva ja selkeän tutkimuskokonaisuuden muodostamisessa, analysoinnissa ja raportoinnissa on puutteita.
Opiskelija osaa avustetusti valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain tutkimuksen tekemisessä.
Opiskelija tarvitsee vielä ohjausta tutkimusraportin johtopäätösten tekemisessä.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Petri Lintumäki
Ryhmät
  • LLT23SM
    LLT23SM

Tavoitteet

Opiskelija saa valmiudet yrityksen johtamisessa ja päätöksenteossa tarvittavan tiedon hankintaan markkinointitutkimuksen avulla. Opiskelija ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuskokonaisuuden ja soveltaa sopivaksi katsomaansa tutkimusmenetelmää tutkimusongelmansa selvittämiseksi sekä raportoida tutkimuksen tulokset.

Sisältö

- Markkinointitutkimuksen käsitteet, tarpeet ja tavoitteet
- Eettisyys markkinointitutkimuksessa
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät markkinointitutkimuksessa
- Tutkimussuunnitelman laatiminen valitun tutkimusmenetelmän näkökulmasta
- Tutkimustyökalun suunnittelu kysely, haastattelu ja havainnointitutkimuksissa
- Tutkimuksen tekeminen ja tulosten analysointi
- Johtopäätökset ja tutkimusraportin laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Käsitteiden käyttö tutkimuskokonaisuudessa on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistämään aikaisempaa markkinointiosaamista markkinointitutkimuksen tekemisessä. Opiskelija osoittaa tutkimusraportissa, analysoinnissa ja johtopäätöksissä kriittistä arviointia ja huomioi tulevaisuuden haasteet. Markkinointitutkimukselle asetetut tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa ja selittää keskeiset markkinointitutkimukseen liittyvät sisällöt ja peruskäsitteet. Käsitteiden käyttö ja teorian hyödyntäminen tutkimussuunnitelmassa on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa parhaiten soveltuvaa tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tekeminen, analysointi ja johtopäätösten tekeminen muodostaa loogisen tutkimuskokonaisuuden.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella tutkimusraportissa tehdyt ratkaisut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Tutkimussuunnitelma on vielä kuvaileva ja selkeän tutkimuskokonaisuuden muodostamisessa, analysoinnissa ja raportoinnissa on puutteita.
Opiskelija osaa avustetusti valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain tutkimuksen tekemisessä.
Opiskelija tarvitsee vielä ohjausta tutkimusraportin johtopäätösten tekemisessä.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Petri Lintumäki
Ryhmät
  • LLT22SM
    LLT22SM

Tavoitteet

Opiskelija saa valmiudet yrityksen johtamisessa ja päätöksenteossa tarvittavan tiedon hankintaan markkinointitutkimuksen avulla. Opiskelija ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuskokonaisuuden ja soveltaa sopivaksi katsomaansa tutkimusmenetelmää tutkimusongelmansa selvittämiseksi sekä raportoida tutkimuksen tulokset.

Sisältö

- Markkinointitutkimuksen käsitteet, tarpeet ja tavoitteet
- Eettisyys markkinointitutkimuksessa
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät markkinointitutkimuksessa
- Tutkimussuunnitelman laatiminen valitun tutkimusmenetelmän näkökulmasta
- Tutkimustyökalun suunnittelu kysely, haastattelu ja havainnointitutkimuksissa
- Tutkimuksen tekeminen ja tulosten analysointi
- Johtopäätökset ja tutkimusraportin laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Käsitteiden käyttö tutkimuskokonaisuudessa on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistämään aikaisempaa markkinointiosaamista markkinointitutkimuksen tekemisessä. Opiskelija osoittaa tutkimusraportissa, analysoinnissa ja johtopäätöksissä kriittistä arviointia ja huomioi tulevaisuuden haasteet. Markkinointitutkimukselle asetetut tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa ja selittää keskeiset markkinointitutkimukseen liittyvät sisällöt ja peruskäsitteet. Käsitteiden käyttö ja teorian hyödyntäminen tutkimussuunnitelmassa on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa parhaiten soveltuvaa tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tekeminen, analysointi ja johtopäätösten tekeminen muodostaa loogisen tutkimuskokonaisuuden.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella tutkimusraportissa tehdyt ratkaisut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Tutkimussuunnitelma on vielä kuvaileva ja selkeän tutkimuskokonaisuuden muodostamisessa, analysoinnissa ja raportoinnissa on puutteita.
Opiskelija osaa avustetusti valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain tutkimuksen tekemisessä.
Opiskelija tarvitsee vielä ohjausta tutkimusraportin johtopäätösten tekemisessä.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Mervi Väisänen
  • Tero Korhonen
Ryhmät
  • LLT21SM
    LLT21SM

Tavoitteet

Opiskelija saa valmiudet yrityksen johtamisessa ja päätöksenteossa tarvittavan tiedon hankintaan markkinointitutkimuksen avulla. Opiskelija ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuskokonaisuuden ja soveltaa sopivaksi katsomaansa tutkimusmenetelmää tutkimusongelmansa selvittämiseksi sekä raportoida tutkimuksen tulokset.

Sisältö

- Markkinointitutkimuksen käsitteet, tarpeet ja tavoitteet
- Eettisyys markkinointitutkimuksessa
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät markkinointitutkimuksessa
- Tutkimussuunnitelman laatiminen valitun tutkimusmenetelmän näkökulmasta
- Tutkimustyökalun suunnittelu kysely, haastattelu ja havainnointitutkimuksissa
- Tutkimuksen tekeminen ja tulosten analysointi
- Johtopäätökset ja tutkimusraportin laatiminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Käsitteiden käyttö tutkimuskokonaisuudessa on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistämään aikaisempaa markkinointiosaamista markkinointitutkimuksen tekemisessä. Opiskelija osoittaa tutkimusraportissa, analysoinnissa ja johtopäätöksissä kriittistä arviointia ja huomioi tulevaisuuden haasteet. Markkinointitutkimukselle asetetut tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa ja selittää keskeiset markkinointitutkimukseen liittyvät sisällöt ja peruskäsitteet. Käsitteiden käyttö ja teorian hyödyntäminen tutkimussuunnitelmassa on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa parhaiten soveltuvaa tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tekeminen, analysointi ja johtopäätösten tekeminen muodostaa loogisen tutkimuskokonaisuuden.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella tutkimusraportissa tehdyt ratkaisut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Tutkimussuunnitelma on vielä kuvaileva ja selkeän tutkimuskokonaisuuden muodostamisessa, analysoinnissa ja raportoinnissa on puutteita.
Opiskelija osaa avustetusti valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain tutkimuksen tekemisessä.
Opiskelija tarvitsee vielä ohjausta tutkimusraportin johtopäätösten tekemisessä.

fi
Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Mervi Väisänen
Ryhmät
  • LLT20SM
    LLT20SM

Tavoitteet

Opiskelija saa valmiudet yrityksen johtamisessa ja päätöksenteossa tarvittavan tiedon hankintaan markkinointitutkimuksen avulla. Opiskelija ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuskokonaisuuden ja soveltaa sopivaksi katsomaansa tutkimusmenetelmää tutkimusongelmansa selvittämiseksi sekä raportoida tutkimuksen tulokset.

Sisältö

- Markkinointitutkimuksen käsitteet, tarpeet ja tavoitteet
- Eettisyys markkinointitutkimuksessa
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät markkinointitutkimuksessa
- Tutkimussuunnitelman laatiminen valitun tutkimusmenetelmän näkökulmasta
- Tutkimustyökalun suunnittelu kysely, haastattelu ja havainnointitutkimuksissa
- Tutkimuksen tekeminen ja tulosten analysointi
- Johtopäätökset ja tutkimusraportin laatiminen

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja palautettavat tehtävät.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Käsitteiden käyttö tutkimuskokonaisuudessa on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistämään aikaisempaa markkinointiosaamista markkinointitutkimuksen tekemisessä. Opiskelija osoittaa tutkimusraportissa, analysoinnissa ja johtopäätöksissä kriittistä arviointia ja huomioi tulevaisuuden haasteet. Markkinointitutkimukselle asetetut tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kuvaa ja selittää keskeiset markkinointitutkimukseen liittyvät sisällöt ja peruskäsitteet. Käsitteiden käyttö ja teorian hyödyntäminen tutkimussuunnitelmassa on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa parhaiten soveltuvaa tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tekeminen, analysointi ja johtopäätösten tekeminen muodostaa loogisen tutkimuskokonaisuuden.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella tutkimusraportissa tehdyt ratkaisut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija nimeää, ymmärtää ja osittain hyödyntää keskeisiä markkinointitutkimukseen liittyviä sisältöjä ja peruskäsitteitä. Tutkimussuunnitelma on vielä kuvaileva ja selkeän tutkimuskokonaisuuden muodostamisessa, analysoinnissa ja raportoinnissa on puutteita.
Opiskelija osaa avustetusti valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Aiemmin opittujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen toteutuu osittain tutkimuksen tekemisessä.
Opiskelija tarvitsee vielä ohjausta tutkimusraportin johtopäätösten tekemisessä.