Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CA24

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kaisa Kepanen

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Sisältö

Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.

Oppimateriaalit

Opintojakson oheismateriaalina voi käyttää mm. seuraavia teoksia:

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio, T. & Vepsä, P. (2020). Ammattina sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Sosiaali- ja terveysministeriö. (2017). Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3959-2

Opintojakson kirjallisuuden löydät Moodlesta.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

03.08.2025 - 01.09.2025

Ajoitus

02.09.2025 - 18.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaisa Kepanen
Ryhmät
  • SOS25SA
    SOS25SA
  • SOS25SB
    SOS25SB

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Sisältö

Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.

Oppimateriaalit

Opintojakson oheismateriaalina voi käyttää mm. seuraavia teoksia:

Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio, T. & Vepsä, P. (2020). Ammattina sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Sosiaali- ja terveysministeriö. (2017). Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3959-2

Opintojakson kirjallisuuden löydät Moodlesta.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaisa Kepanen
Ryhmät
  • SOS24SB
    SOS24SB
  • SOS24SA
    SOS24SA
  • SOS24SC
    SOS24SC

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Sisältö

Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.

Oppimateriaalit

Pakollinen kirjallisuus:

- Raatikainen, E. & Rahikka, A. & Saarnio, T. (2020). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro. (ks. saatavuus KAMK:n kirjaston sivuilta)
- Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.

- STM. (2017). Sosiaalihuoltolain soveltamisopas.
- Pyykönen, A-M. (2021). Sähköinen asiointi sosiaalityössä. Teoksessa Pehkonen, A., Pyykönen, A.-M. & Okulov, S. (2021). Sosiaalisesti kestävä Kainuu. Kuopio: University of Eastern Finland, s. 142-164.
- Talentia (2017). Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille. Ks. Talentian Internet-sivut.

Valinnainen kirjallisuus:
- Saari, J., Eskelinen, N. & Björklund, L. (2020). Raskas perintö. Helsinki: Gaudeamus.
- Saari, J. (2020). Samassa veneessä: hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Helsinki: Docendo
- Frankl, V. E. (2010). Ihmisyyden rajalla. Man's search for meaning. Helsinki: Otava. (ks. saatavuus KAMK:n kirjaston sivuilta )

Opintojakson kirjallisuuden löydät Repusta.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää:
- verkkoluentoja ja tehtäviä
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin itsenäistä perehtymistä
- lähiopetusta 4 - 8 tuntia
- verkkotenttejä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentit voi suorittaa joustavasti oman aikataulun mukaan opintojakson aikana (verkkotentit) aika välillä 1.11 - 31.12.2024.

Mahdollinen tenttien uusiminen Kamk yleisen ohjeistuksen mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5op eli 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle on tehty suositus suoritusaikataulusta, jonka tavoitteena on tukea opiskelijaa opiskelussa. Opintojakson voi kuitenkin suorittaa myös oman aikataulunsa mukaisesti ja haluamassaan järjestyksessä aika välillä 21.8 - 31.12.2024.

Opintojakson tentit ovat auki ja suoritettavissa repussa 1.11 - 31.12.2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Reppukurssin kurssiavain: uteq8w

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointiin vaikuttaa opiskelijan menestys opintojakson oppimistehtävissä ja tenteissä.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Matti Heikkinen
Ryhmät
  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Sisältö

Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.

Aika ja paikka

Aloitusinfo 22.8.2023
Opintojakson lähiopetus (ongelmanratkaisutehtävä ryhmätyönä)
Opintojakson verkkokeskustelut itsenäisesti oppimisympäristössä
Opintojakson tentit ja oppimistehtävien palautus viim. 31.12.2023 mennessä.

Ks. lähiopetuksen tarkempi aikataulu Tuudo-sovelluksesta tai lukkarikoneesta.

Oppimateriaalit

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Pakollinen ja valinnainen kirjallisuus kuvattu tarkemmin oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät, tentit) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.

Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa opintojakson sisältöihin ja aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentit voi tehdä oman aikataulun mukaisesti 31.12.2023 mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.

Opintojaksoon sisältyy pakollisia tenttejä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana.

Lisäksi opiskelija voi korvata valinnaisen tentin kirjoittamalla esseen annettujen ohjeiden mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.

Easy Enrollment kurssiavain SOS23S-ryhmälle: rd2bqj

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo opintojaksoon sisältyvien tenttien arvosanoista (pakolliset ja valinnaiset tentit).

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluihin osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Hylätty (0)

Opiskelijan on saatava verkkotenteissä ja tehtävissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Matti Heikkinen
Ryhmät
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Sisältö

Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 31.07.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 02.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Sisältö

Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5