Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CA24
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kaisa Kepanen
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Sisältö
Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.
Oppimateriaalit
Opintojakson oheismateriaalina voi käyttää mm. seuraavia teoksia:
Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio, T. & Vepsä, P. (2020). Ammattina sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sosiaali- ja terveysministeriö. (2017). Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3959-2
Opintojakson kirjallisuuden löydät Moodlesta.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
03.08.2025 - 01.09.2025
Ajoitus
02.09.2025 - 18.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisa Kepanen
Ryhmät
-
SOS25SASOS25SA
-
SOS25SBSOS25SB
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Sisältö
Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.
Oppimateriaalit
Opintojakson oheismateriaalina voi käyttää mm. seuraavia teoksia:
Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio, T. & Vepsä, P. (2020). Ammattina sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Sosiaali- ja terveysministeriö. (2017). Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3959-2
Opintojakson kirjallisuuden löydät Moodlesta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisa Kepanen
Ryhmät
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Sisältö
Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.
Oppimateriaalit
Pakollinen kirjallisuus:
- Raatikainen, E. & Rahikka, A. & Saarnio, T. (2020). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro. (ks. saatavuus KAMK:n kirjaston sivuilta)
- Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- STM. (2017). Sosiaalihuoltolain soveltamisopas.
- Pyykönen, A-M. (2021). Sähköinen asiointi sosiaalityössä. Teoksessa Pehkonen, A., Pyykönen, A.-M. & Okulov, S. (2021). Sosiaalisesti kestävä Kainuu. Kuopio: University of Eastern Finland, s. 142-164.
- Talentia (2017). Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille. Ks. Talentian Internet-sivut.
Valinnainen kirjallisuus:
- Saari, J., Eskelinen, N. & Björklund, L. (2020). Raskas perintö. Helsinki: Gaudeamus.
- Saari, J. (2020). Samassa veneessä: hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Helsinki: Docendo
- Frankl, V. E. (2010). Ihmisyyden rajalla. Man's search for meaning. Helsinki: Otava. (ks. saatavuus KAMK:n kirjaston sivuilta )
Opintojakson kirjallisuuden löydät Repusta.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää:
- verkkoluentoja ja tehtäviä
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin itsenäistä perehtymistä
- lähiopetusta 4 - 8 tuntia
- verkkotenttejä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentit voi suorittaa joustavasti oman aikataulun mukaan opintojakson aikana (verkkotentit) aika välillä 1.11 - 31.12.2024.
Mahdollinen tenttien uusiminen Kamk yleisen ohjeistuksen mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op eli 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolle on tehty suositus suoritusaikataulusta, jonka tavoitteena on tukea opiskelijaa opiskelussa. Opintojakson voi kuitenkin suorittaa myös oman aikataulunsa mukaisesti ja haluamassaan järjestyksessä aika välillä 21.8 - 31.12.2024.
Opintojakson tentit ovat auki ja suoritettavissa repussa 1.11 - 31.12.2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Reppukurssin kurssiavain: uteq8w
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointiin vaikuttaa opiskelijan menestys opintojakson oppimistehtävissä ja tenteissä.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SASOS23SA
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Sisältö
Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.
Aika ja paikka
Aloitusinfo 22.8.2023
Opintojakson lähiopetus (ongelmanratkaisutehtävä ryhmätyönä)
Opintojakson verkkokeskustelut itsenäisesti oppimisympäristössä
Opintojakson tentit ja oppimistehtävien palautus viim. 31.12.2023 mennessä.
Ks. lähiopetuksen tarkempi aikataulu Tuudo-sovelluksesta tai lukkarikoneesta.
Oppimateriaalit
Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.
Pakollinen ja valinnainen kirjallisuus kuvattu tarkemmin oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät, tentit) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.
Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa opintojakson sisältöihin ja aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentit voi tehdä oman aikataulun mukaisesti 31.12.2023 mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.
Opintojaksoon sisältyy pakollisia tenttejä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana.
Lisäksi opiskelija voi korvata valinnaisen tentin kirjoittamalla esseen annettujen ohjeiden mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.
Easy Enrollment kurssiavain SOS23S-ryhmälle: rd2bqj
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo opintojaksoon sisältyvien tenttien arvosanoista (pakolliset ja valinnaiset tentit).
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluihin osallistuminen, tehtävien palauttaminen).
Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).
Hylätty (0)
Opiskelijan on saatava verkkotenteissä ja tehtävissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Heikkinen
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Sisältö
Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.07.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 02.01.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee sosionomin erilaiset ammatilliset mahdollisuudet sekä ammatillisen roolin erilaisissa asiakastehtävissä ja hyvinvoinnin edistämisessä.
- Ymmärtää asiakkaan arvostavan kohtaamisen merkityksen vaikuttavan ja eettisesti kestävän ohjaustyön perustana ja oman roolinsa tässä.
- Opiskelija tutustuu asiakkaan ohjausprosessiin.
- Hän tietää, mitä tarkoittaa moniammatillinen työ ja verkostotyö.
- Tutustuu digitaalisten palvelujen ja sovellusten mahdollisuuksiin sosiaalipalveluissa ja ohjaamisessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Sisältö
Sosionomi ammattina, sosionomikoulutuksen ja varhaiskasvatuksen kompetenssimääritykset, ohjaaminen ammattina, asiakaslähtöisyys, sosionomin työn moniammatillisuus ja verkostot, tutustuu sosiaaliohjauksen käsitteeseen, tutustuu Green Care –toiminnan perusteisiin.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: kurssi sisältää verkossa toteutettavia luentoja / videomateriaalia n. 10 h
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: lähiopetusta, ryhmänohjausta 8 h, työelämälähtöinen työ palveluohjaukseen, verkostomaiseen yhteistyöhön, asiakkaan kohtaamiseen / ohjaamisen liittyen, opettaja määrittää suoritustavan tarkemmin
Kirjallisuus: Malli sosiaalihuollon laillistettujen ammattihenkilöiden työnjaon laatimiseksi sosiaalialan työpaikoille (2017) Malli-sosiaalihuollon-laillistettujen-ammattihenkiloiden-tyonjaon-laatimiseksi-sosiaalialan-tyopaikoille.pdf (talentia.fi). Opettaja määrittää tarkemmin opintojakson kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5