Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu asiakastyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: SH00BL41

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa huolehtia potilaan puhtaudesta ja pukeutumisesta sekä potilaan levon tarpeesta. Opiskelija osaa avustaa potilaan ruokailussa.
Opiskelija osaa hoitaa ummetuksesta kärsivää potilasta. Opiskelija osaa potilaan virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoidon.

Sisältö

Potilaan päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: (ihon perushoito, peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen, suun ja hampaiden hoito, jalkojen hoito)
Erittäminen: virtsaaminen (katetrointi, virtsainkontinenssivälineet ja niiden käyttö), ulostaminen (ummetuksesta ja ripulista kärsivän potilaan hoito)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää asiakkaan/potilaan omia voimavaroja asiakaslähtöisessä hoitotyössä
Opiskelija soveltaa potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
Opiskelija esittelee asiakkaan/potilaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa asiakaslähtöisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tukea asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija selittää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija antaa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalvelujen merkityksestä asiakkaan/potilaan voimavarojen tukemisessa
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan ikäihmisen
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa osittain itsenäisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija nimeää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija nimeää asiakkaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija kohtaa ikäihmisen arvokkaasti ja kunnioittavasti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ohjattuna asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

fi
Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

01.04.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
  • Jaana Kemppainen
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Gitta Palomäki
  • Minna Hökkä
Ryhmät
  • SMM22KKuu
    SMM22KKuu

Tavoitteet

Opiskelija osaa huolehtia potilaan puhtaudesta ja pukeutumisesta sekä potilaan levon tarpeesta. Opiskelija osaa avustaa potilaan ruokailussa.
Opiskelija osaa hoitaa ummetuksesta kärsivää potilasta. Opiskelija osaa potilaan virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoidon.

Sisältö

Potilaan päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: (ihon perushoito, peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen, suun ja hampaiden hoito, jalkojen hoito)
Erittäminen: virtsaaminen (katetrointi, virtsainkontinenssivälineet ja niiden käyttö), ulostaminen (ummetuksesta ja ripulista kärsivän potilaan hoito)

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää asiakkaan/potilaan omia voimavaroja asiakaslähtöisessä hoitotyössä
Opiskelija soveltaa potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
Opiskelija esittelee asiakkaan/potilaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa asiakaslähtöisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tukea asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija selittää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija antaa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalvelujen merkityksestä asiakkaan/potilaan voimavarojen tukemisessa
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan ikäihmisen
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa osittain itsenäisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija nimeää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija nimeää asiakkaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija kohtaa ikäihmisen arvokkaasti ja kunnioittavasti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ohjattuna asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

fi
Ilmoittautumisaika

10.01.2022 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Kemppainen
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Riitta Sievänen
Ryhmät
  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Tavoitteet

Opiskelija osaa huolehtia potilaan puhtaudesta ja pukeutumisesta sekä potilaan levon tarpeesta. Opiskelija osaa avustaa potilaan ruokailussa.
Opiskelija osaa hoitaa ummetuksesta kärsivää potilasta. Opiskelija osaa potilaan virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoidon.

Sisältö

Potilaan päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: (ihon perushoito, peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen, suun ja hampaiden hoito, jalkojen hoito)
Erittäminen: virtsaaminen (katetrointi, virtsainkontinenssivälineet ja niiden käyttö), ulostaminen (ummetuksesta ja ripulista kärsivän potilaan hoito)

Aika ja paikka

ke 16.2.2022 klo 10-11.30 TA21148 aud infotunti kaikille.
Harjoittelun info harjoitteluun menijöille (ei lähihoitajat)
Ohjatut harjoitukset:
5.4.2022 klo 8-12
ja 12.30-16
26.4.2022 klo 8-12
Suuhygienistin tunti 26.4.2022 klo 14.15-15

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Luku 10 Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
-Luku 12 Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
- Luku 13 Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Luku 9 Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Luku12 Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Luku 13, Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito

Opetusmenetelmät

EI LÄHIHOITAJAT ja ne, joilla EI ole hyväksilukua AHOTOINNILLA
Ohjatut harjoitustunnit (0,5 op) + tietotesti ja ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op).
-----
LÄHIHOITAJAT:
Ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op=3 vk) on mahdollista hyväksilukea suoraan täyttämällä sähköinen AHOT –lomake. Lisäksi opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti näyttötesti.
Tunnit on mahdollista AHOTOIDA tekemällä osaamsien arviointilomake ja näyttötesti DevMoodlessa annettuna ajankohtana. Lisäksi vaaditaan 1 vuiden työkokemus perushoitoa tehtävässä työyksikössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu asiakastyössä 4.5 op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

LÄHIHOITAJA:

Hylättyä näyttötestiä ei voi uusia.
Hylätty näyttötesti--> opiskelija osallistuu harjoitustunneille
----
EI LÄHIHOITAJA:
Tietotesti ensimmäisillä harjoitustunneilla. Tietotestin voi uusia kerran harjoitustuntien päätteeksi. Tämän jälkeen uusinta erikseen sovittuna aikana. 100% osallistuminen harjoitustunneille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

LÄHIHOITAJAT:
Ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op=3 vk) on mahdollista hyväksilukea suoraan täyttämällä sähköinen AHOT –lomake. Lisäksi opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti näyttötesi ja tehdä osaamisesta arviointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu: 11h
Harjoitustunnit: 9 h
Kliininen seminaari: 2 h
Ohjattu harjoittelu 4,5 op. Harjoittelun viikkotuntimäärä: 38 h 15 min. eli yht. 114h 45 min.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää asiakkaan/potilaan omia voimavaroja asiakaslähtöisessä hoitotyössä
Opiskelija soveltaa potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
Opiskelija esittelee asiakkaan/potilaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa asiakaslähtöisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tukea asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija selittää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija antaa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalvelujen merkityksestä asiakkaan/potilaan voimavarojen tukemisessa
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan ikäihmisen
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa osittain itsenäisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija nimeää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija nimeää asiakkaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija kohtaa ikäihmisen arvokkaasti ja kunnioittavasti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ohjattuna asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %
Harjoittelu asiakastyössä hyväksytty / hylätty
Arviointikriteerit löytyvät harjoittelusivustolta

fi
Ilmoittautumisaika

23.08.2021 - 19.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 28.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
  • Tiina Rissanen
  • Sari Pyykkönen
  • Sanni Vuorinen
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Sannamari Kortelainen
  • Riitta Sievänen
Ryhmät
  • SHS21S
    SHS21S
  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Opiskelija osaa huolehtia potilaan puhtaudesta ja pukeutumisesta sekä potilaan levon tarpeesta. Opiskelija osaa avustaa potilaan ruokailussa.
Opiskelija osaa hoitaa ummetuksesta kärsivää potilasta. Opiskelija osaa potilaan virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoidon.

Sisältö

Potilaan päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: (ihon perushoito, peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen, suun ja hampaiden hoito, jalkojen hoito)
Erittäminen: virtsaaminen (katetrointi, virtsainkontinenssivälineet ja niiden käyttö), ulostaminen (ummetuksesta ja ripulista kärsivän potilaan hoito)

Aika ja paikka

13.10.2021 klo 9-9.45.45 infotunti kaikille.
harjoittelun info harjoitteluun menijöille (ei lähihoitajat)
Ohjatut harjoitukset:
11.11.2021 klo 10-14
12.11.2021 klo 8-12
18.11.2021 klo 12-16

Oppimateriaalit

Rautava-Nurmi, H. ym. ( 2016 ) Hoitotyön taidot ja toiminnot. Tai SanomaPro., osittain
- Luku 10 Päivittäiset toiminnot, osat: Ihon perushoito. Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen. Peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen. Suun ja hampaiden hoito. Jalkojen hoito.
-Luku 12 Ravitsemus, osat: Nenä-mahaletkun laitto ja letkuruokinta. Ravitseminen mahalaukkuavanteen kautta.
- Luku 13 Erittäminen, osat: Ulostaminen, ummetuspotilaan hoito
Virtsaaminen, virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoito (pois kappaleet: Virtsan tarkkailu ja virtsan kemialliset perustutkimukset)
- Lisäksi itsenäisesti opiskeltavaksi:
Luku 9 Aktiviteetti, osat: Uni- valvetilan seuranta, uneen ja lepoon liittyvät ongelmat ja unta edistävä toiminta
Luku12 Ravitsemus, osa Ruokailun järjestäminen
Luku 13, Erittäminen, osa Ripuloivan potilaan hoito

Opetusmenetelmät

EI LÄHIHOITAJAT ja ne, joilla EI ole hyväksilukua AHOTOINNILLA
Ohjatut harjoitustunnit (0,5 op) + tietotesti ja ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op).
-----
LÄHIHOITAJAT:
Ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op=3 vk) on mahdollista hyväksilukea suoraan täyttämällä sähköinen AHOT –lomake. Lisäksi opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti näyttötesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu asiakastyössä 4,5 op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

LÄHIHOITAJA:

Hylättyä näyttötestiä ei voi uusia.
Hylätty näyttötesti--> opiskelija osallistuu harjoitustunneille
----
EI LÄHIHOITAJA:
Tietotesti ensimmäisillä harjoitustunneilla. Tietotestin voi uusia kerran harjoitustuntien päätteeksi. Tämän jälkeen uusinta erikseen sovittuna aikana. 100% osallistuminen harjoitustunneille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

LÄHIHOITAJAT:
Ohjattu harjoittelu harjoitteluyksikössä (4,5 op=3 vk) on mahdollista hyväksilukea suoraan täyttämällä sähköinen AHOT –lomake. Lisäksi opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti tietotesti ja näyttökoe.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu: 11h
Harjoitustunnit: 8 h
Kliininen seminaari: 2 h
Ohjattu harjoittelu 4,5 op. Harjoittelun viikkotuntimäärä: 38 h 15 min. eli yht. 114h 45 min.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää asiakkaan/potilaan omia voimavaroja asiakaslähtöisessä hoitotyössä
Opiskelija soveltaa potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
Opiskelija esittelee asiakkaan/potilaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa asiakaslähtöisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tukea asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija selittää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija antaa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalvelujen merkityksestä asiakkaan/potilaan voimavarojen tukemisessa
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan ikäihmisen
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa osittain itsenäisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija nimeää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija nimeää asiakkaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija kohtaa ikäihmisen arvokkaasti ja kunnioittavasti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ohjattuna asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotesti: Hyväksytty / hylätty. Hyväksytty raja 70 %
Harjoittelu asiakastyössä hyväksytty / hylätty
Arviointikriteerit löytyvät harjoittelusivustolta