Skip to main content

Work with people with DisabilitiesLaajuus (5 cr)

Code: SO00CA34

Credits

5 op

Responsible person

  • Maarit Leinonen

Objective

The students will be familiar with the different types of work within disability services.
They will know the basic principles of social rehabilitation and case management in services for the disabled.
They will understand the diversity of human life and and are able to work in support of equality and diversity in services for the disabled.
The students will understand the restrictive measures required by law and are aware of how to apply them with professionalism and respect for their clients.
They will know various alternative communication methods (basics) and the opportunities provided by digital services and their use in services for the disabled.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review

Content

Disability, disability Services legislation, autonomy, self-determination, diversity, accessibility and inclusion, disability policy and the values of work with the disabled, objectives and forms of work, methods that support communication, documentation, inclusion, social guidance, supported decision-making, the activities of disability stakeholder groups, medical care for the disabled

Further information

The course involves 135 hours of study.
10 hours/online lectures.
Contact teaching / practical training / simulations / project
Course output: teacher determines the output
Literature: to be announced by the course teacher.
Handbook on Disability Services
Assessment: 0-5

en
Enrollment

30.12.2024 - 26.01.2025

Timing

01.01.2025 - 31.07.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • SOS24SB
    SOS24SB
  • SOS24SA
    SOS24SA
  • SOS24SC
    SOS24SC

Objective

The students will be familiar with the different types of work within disability services.
They will know the basic principles of social rehabilitation and case management in services for the disabled.
They will understand the diversity of human life and and are able to work in support of equality and diversity in services for the disabled.
The students will understand the restrictive measures required by law and are aware of how to apply them with professionalism and respect for their clients.
They will know various alternative communication methods (basics) and the opportunities provided by digital services and their use in services for the disabled.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review

Content

Disability, disability Services legislation, autonomy, self-determination, diversity, accessibility and inclusion, disability policy and the values of work with the disabled, objectives and forms of work, methods that support communication, documentation, inclusion, social guidance, supported decision-making, the activities of disability stakeholder groups, medical care for the disabled

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla kevät 2025.
Opintojakson verkkototeutuksen osuus on Reppu-moodlessa. Pääsy opintojakson Reppuun avautuu x.x ensimmäisillä lähiopetustunneilla
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskustelua ja verkko-opiskelua, kirjatentit.
Luennot ja opetuskeskustelu /harjoitukset lukujärjestyksen ja etenemissuunnitelman mukaan.
Tentit ovat avoinna ajalla --
Kunkin tentin suoritusaika on 1 tunti.
Opintojakso päättyy 2025, jolloin kirjallisuustenttien vastausaika päättyy ja kaikki tehtävät tulee olla palautettuina.

Materials

Tenttikirja: Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino.
Tenttikirja: Pekkarinen, E. & Schalin, A. (2021). Vammaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimisto.

Vammaispalvelujen käsikirja. THL. (löytyy netissä)

Devmoodlessa osoitetut materiaalit (mm. linkkejä nettisivustoille, videoihin)

Teaching methods

Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely sekä osallistuminen kontaktiopetukseen.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (läsnäolovelvoite, hybridimahdollisuus), pakollisesta kirjallisuudesta, itsenäisesti tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä, verkkokeskustelusta sekä kirjatenteistä (2).
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä.

Vaihtoehtoinen toteutustapa läsnäoloille tunneilla ja harjoituksiin on koota reflektoiva raportti tuntien teemojen mukaan mukaan lukien harjoituksista annetut korvaustehtävät. Tarkempi ohjeistus Repussa.

Employer connections

Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.

Exam schedules

Kirjallisuustentit ovat avoinna opintojakson aikana

Tentit ovat pakolliset kaikille opiskelijoille.
Aloita tentti vasta, kun olet lukenut ko.tenttiin osoitetun materiaalin/kirjan.
Huom. mikäli uusit tentin, Moodle arpoo sinulle uudet kysymykset. Vääristä vastauksista vähennetään pisteitä.
Tentti on mahdollista tehdä kaksi (2) kertaa. Kuitenkin hyväksyttyä suoritusta (arvosanaa) voi yrittää korottaa yhden kerran (KAMK:n tutkintosääntö, 27 §). Näin voit yrittää korottaa halutessasi arvosanaa (korkein arvosana jää voimaan).
Ensimmäisen ja toisen suorituskerran välissä on pakollinen viive (1 päivä) eli opiskelija ei voi uusia tenttiä heti uudestaan.
Tentissä on aikarajoitettu suoritusaika, joka on 60 minuuttia.
Jos olet oikeutettu pidempään tenttiaikaan ja haluat sitä hyödyntää, ole yhteydessä opettajaan.
Suoritusajan täytyttyä keskeneräinen tentti palautuu automaattisesti.
Sinun on saatava vähintään puolet väittämistä oikein, jotta tentti on hyväksytty.

Jos kahden suorituskerran jälkeen et ole tenttiä saanut hyväksytysti läpi, ole yhteydessä opintojakson opettajaan.

Completion alternatives

AHOT ja hyväksiluku KAMK:n ohjeistusten mukaisesti.

Jos et pääse jollekin lähi/kontaktiopetuskerralle (hybridimahdollisuus), hae itsenäisesti ko. kerralla olevien alustusten teemojen mukaisesti näyttöön perustuvaa, luotettavaa tietoa raportiksi JA pohdi/reflektoi oppimistasi (tieto/taito/asenne) sekä harjoituksista annetut korvaustehtävät.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Yksittäisen oppimistehtävän voit tehdä opintojakson avoinna ollessa milloin sinulle sopii.
Palvelujärjestelmätehtävä tehdään itsenäisesti pääosin ennen opintojakson toista lähiopetuskertaa. Lopullinen palautus ko. tuntien jälkeen.
Yksittäiseen kirjatenttiin valmistautumiseen kannattaa varata aikaa noin 20 tuntia.
Varsinaisen verkkotentin suorittamiseen kannattaa varata aikaa noin 1 tunti per tentti.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Hyväksytty suoritus edellyttää luennoille/opetuskeskusteluihin/harjoituksiin osallistumista, kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja tenttien suorittamista hyväksytysti.
Kirjatenttien (2 tenttiä) väittämistä on saatava yli 50 % oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Opintojakson arvosana muodostuu kirjatenttien sekä itsenäisen palvelujärjestelmätehtävän arvosanojen keskiarvosta.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja ei tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija osaa sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija ymmärtää hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon osuuden asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja omahoidon sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa.

Further information

The course involves 135 hours of study.
10 hours/online lectures.
Contact teaching / practical training / simulations / project
Course output: teacher determines the output
Literature: to be announced by the course teacher.
Handbook on Disability Services
Assessment: 0-5

en
Enrollment

01.12.2023 - 31.01.2024

Timing

01.01.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA

Objective

The students will be familiar with the different types of work within disability services.
They will know the basic principles of social rehabilitation and case management in services for the disabled.
They will understand the diversity of human life and and are able to work in support of equality and diversity in services for the disabled.
The students will understand the restrictive measures required by law and are aware of how to apply them with professionalism and respect for their clients.
They will know various alternative communication methods (basics) and the opportunities provided by digital services and their use in services for the disabled.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review

Content

Disability, disability Services legislation, autonomy, self-determination, diversity, accessibility and inclusion, disability policy and the values of work with the disabled, objectives and forms of work, methods that support communication, documentation, inclusion, social guidance, supported decision-making, the activities of disability stakeholder groups, medical care for the disabled

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla 9.2.2024-15.5.2024
Opintojakson verkkototeutuksen osuus on Reppu-moodlessa. Pääsy opintojakson Reppuun avautuu 9.2.2024.
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskustelua ja verkko-opiskelua, kirjatentit.
Luennot ja opetuskeskustelu /harjoitukset lukujärjestyksen ja etenemissuunnitelman mukaan.
Tentit ovat avoinna ajalla 15.3.2024-15.5.2024 Kunkin tentin suoritusaika on 1 tunti.
Opintojakso päättyy 15.5.2024, jolloin kirjallisuustenttien vastausaika päättyy ja kaikki tehtävät tulee olla palautettuina.

Materials

Tenttikirja: Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino.
Tenttikirja: Pekkarinen, E. & Schalin, A. (2021). Vammaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimisto.

Vammaispalvelujen käsikirja. THL. (löytyy netissä)

Devmoodlessa osoitetut materiaalit (mm. linkkejä nettisivustoille, videoihin)

Teaching methods

Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely sekä osallistuminen kontaktiopetukseen.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (läsnäolovelvoite, hybridimahdollisuus), pakollisesta kirjallisuudesta, itsenäisesti tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä, verkkokeskustelusta sekä kirjatenteistä (2).
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä.

Vaihtoehtoinen toteutustapa läsnäoloille tunneilla ja harjoituksiin on koota reflektoiva raportti tuntien teemojen mukaan mukaan lukien harjoituksista annetut korvaustehtävät. Tarkempi ohjeistus Repussa.

Employer connections

Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.

Exam schedules

Kirjallisuustentit ovat avoinna opintojakson aikana ajalla 15.3.2024-15.5.2024

Tentit ovat pakolliset kaikille opiskelijoille.
Aloita tentti vasta, kun olet lukenut ko.tenttiin osoitetun materiaalin/kirjan.
Huom. mikäli uusit tentin, Moodle arpoo sinulle uudet kysymykset. Vääristä vastauksista vähennetään pisteitä.
Tentti on mahdollista tehdä kaksi (2) kertaa. Kuitenkin hyväksyttyä suoritusta (arvosanaa) voi yrittää korottaa yhden kerran (KAMK:n tutkintosääntö, 27 §). Näin voit yrittää korottaa halutessasi arvosanaa (korkein arvosana jää voimaan).
Ensimmäisen ja toisen suorituskerran välissä on pakollinen viive (1 päivä) eli opiskelija ei voi uusia tenttiä heti uudestaan.
Tentissä on aikarajoitettu suoritusaika, joka on 60 minuuttia.
Jos olet oikeutettu pidempään tenttiaikaan ja haluat sitä hyödyntää, ole yhteydessä opettajaan.
Suoritusajan täytyttyä keskeneräinen tentti palautuu automaattisesti.
Sinun on saatava vähintään puolet väittämistä oikein, jotta tentti on hyväksytty.

Jos kahden suorituskerran jälkeen et ole tenttiä saanut hyväksytysti läpi, ole yhteydessä opintojakson opettajaan.

Completion alternatives

AHOT ja hyväksiluku KAMK:n ohjeistusten mukaisesti.

Jos et pääse jollekin lähi/kontaktiopetuskerralle (hybridimahdollisuus), hae itsenäisesti ko. kerralla olevien alustusten teemojen mukaisesti näyttöön perustuvaa, luotettavaa tietoa raportiksi JA pohdi/reflektoi oppimistasi (tieto/taito/asenne) sekä harjoituksista annetut korvaustehtävät.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Yksittäisen oppimistehtävän voit tehdä opintojakson avoinna ollessa milloin sinulle sopii.
Palvelujärjestelmätehtävä tehdään itsenäisesti pääosin ennen opintojakson toista lähiopetuskertaa (ryhmä SOS23SKuu 21.3.24 tunneille ja ryhmät SOS23SA ja SOS23SB 23.3.24 tunneille). Lopullinen palautus ko. tuntien jälkeen.
Yksittäiseen kirjatenttiin valmistautumiseen kannattaa varata aikaa noin 20 tuntia.
Varsinaisen verkkotentin suorittamiseen kannattaa varata aikaa noin 1 tunti per tentti.

Content scheduling

SOS23A, SOS23SB
9.2.2023 klo 10.00-11.30 SOS23A, SOS23SB (auditorio)
Opintojakson esittely ja eteneminen.
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden käsitteet. Mitä on vammaistyö?
Vammaistyön tavoitteet ja työmuodot.

23.3.2024klo 8.00–9.30 SOS23SB
klo 10.00–11.30 SOS23SA
Vammaistyön toimintaa ohjaava lainsäädäntö (yleislaki ja erityislaki). Arvot.
Harjoitukset.
- Yhdenvertaisuus, esteettömyys ja saavutettavuus, moninaisuus, osallisuus ja inkluusio
-Vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointi
-Asiakassuunnitelma, palvelusuunnitelma, erityishuolto-ohjelma

18.4.2024
klo 12.30-14.00 SOS23SB
klo 14.15-15.45 SOS23SA
Monialainen yhteistyö ja päätöksenteko. Harjoitukset.
-Tuettu päätöksenteko
-Itsemääräämisoikeus ja voiko sitä rajoittaa?
-Monialainen yhteistyö vammaispalveluissa

SOS23SKUU Ryhmän eteneminen
9.2.2023 klo 8.00-9.30 TEAMS
Opintojakson esittely ja eteneminen.
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden käsitteet. Mitä on vammaistyö?
Vammaistyön tavoitteet ja työmuodot.

21.3.2024 klo 12.30-15.45 TEAMS
Vammaistyön toimintaa ohjaava lainsäädäntö (yleislaki ja erityislaki). Arvot.
Harjoitukset.
- Yhdenvertaisuus, esteettömyys ja saavutettavuus, moninaisuus, osallisuus ja inkluusio
-Vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointi
-Asiakassuunnitelma, palvelusuunnitelma, erityishuolto-ohjelma

19.4.2024 klo 10.00-11.30 TEAMS
Monialainen yhteistyö ja päätöksenteko. Harjoitukset.
-Tuettu päätöksenteko
-Itsemääräämisoikeus ja voiko sitä rajoittaa?
-Monialainen yhteistyö vammaispalveluissa

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Hyväksytty suoritus edellyttää luennoille/opetuskeskusteluihin/harjoituksiin osallistumista, kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja tenttien suorittamista hyväksytysti.
Kirjatenttien (2 tenttiä) väittämistä on saatava yli 50 % oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Opintojakson arvosana muodostuu kirjatenttien sekä itsenäisen palvelujärjestelmätehtävän arvosanojen keskiarvosta.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja ei tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija osaa sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija ymmärtää hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon osuuden asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja omahoidon sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa.

Further information

The course involves 135 hours of study.
10 hours/online lectures.
Contact teaching / practical training / simulations / project
Course output: teacher determines the output
Literature: to be announced by the course teacher.
Handbook on Disability Services
Assessment: 0-5

en
Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Objective

The students will be familiar with the different types of work within disability services.
They will know the basic principles of social rehabilitation and case management in services for the disabled.
They will understand the diversity of human life and and are able to work in support of equality and diversity in services for the disabled.
The students will understand the restrictive measures required by law and are aware of how to apply them with professionalism and respect for their clients.
They will know various alternative communication methods (basics) and the opportunities provided by digital services and their use in services for the disabled.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review

Content

Disability, disability Services legislation, autonomy, self-determination, diversity, accessibility and inclusion, disability policy and the values of work with the disabled, objectives and forms of work, methods that support communication, documentation, inclusion, social guidance, supported decision-making, the activities of disability stakeholder groups, medical care for the disabled

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla 11.2.2023-22.5.2023
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskutelua ja verkko-opiskelua.
Luennot ja opetuskeskustelu 11.2.23, 18.3.23, 14.4.23, 12.5.23 (10 tuntia lähiopetusta)
Tentit ovat avoinna ajalla1.4.23-22.5.23. Kunkin tentin suoritusaika on 1 tunti.
Opintojakso päättyy 22.5.2023, jolloin kirjallisuustenttien vastausaika päättyy ja kaikki tehtävät tulee olla palautettuina.

Materials

Tenttikirja: Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino.
Tenttikirja: Pekkarinen, E. & Schalin, A. (2021). Vammaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimisto.

Vammaispalvelujen käsikirja. THL. (löytyy netissä)

Devmoodlessa osoitetut materiaalit (mm. linkkejä nettisivustoille, videoihin)

Teaching methods

Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöskentely.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (läsnäolovelvoite), pakollisesta kirjallisuudesta, itsenäisesti ja ryhmissä tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä, verkkokeskustelusta sekä kirjatenteistä (2).
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä.

Employer connections

Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.

Exam schedules

Kirjallisuustentit ovat avoinna opintojakson aikana ajalla 1.4.23-22.5.23.

Tentit ovat pakolliset kaikille opiskelijoille.
Aloita tentti vasta, kun olet lukenut ko.tenttiin osoitetun materiaalin/kirjan.
Huom. mikäli uusit tentin, Moodle arpoo sinulle uudet kysymykset. Vääristä vastauksista vähennetään pisteitä.
Tentti on mahdollista tehdä kaksi (2) kertaa. Kuitenkin hyväksyttyä suoritusta (arvosanaa) voi yrittää korottaa yhden kerran (KAMK:n tutkintosääntö, 27 §). Näin voit yrittää korottaa halutessasi arvosanaa (korkein arvosana jää voimaan).
Ensimmäisen ja toisen suorituskerran välissä on pakollinen viive (1 päivä) eli opiskelija ei voi uusia tenttiä samantien uudestaan.
Tentissä on aikarajoitettu suoritusaika, joka on 60 minuuttia.
Suoritusajan täytyttyä keskeneräinen tentti palautuu automaattisesti.
Sinun on saatava vähintään puolet väittämistä oikein, jotta tentti on hyväksytty.

Jos kahden suorituskerran jälkeen et ole tenttiä saanut hyväksytysti läpi, ole yhteydessä opintojakson opettajaan.

Completion alternatives

Valinnaiset suoritustavat sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa. AHOT ja hyväksiluku KAMK:n ohjeistusten mukaisesti.

Jos et pääse jollekin lähiopetuskerralle (lähiopetuskerrat ovat luokkaopetuksena, jos lukujärjestykseen luokkaopetukseksi merkattu), hae itsenäisesti ko. kerralla olevien alustusten teemojen mukaisesti näyttöön perustuvaa, luotettavaa tietoa raportiksi JA pohdi/reflektoi oppimistasi (tieto/taito/asenne).

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työaikaa

Yksittäisen oppimistehtävän voit tehdä milloin sinulle sopii. Ryhmätehtävä, jossa tehdään alustus, tehdään ennen etenemissuunnitelmassa näkyviä tunteja.
Yksittäiseen kirjatenttiin valmistautumiseen kannattaa varata aikaa noin 20 tuntia.
Varsinaisen verkkotentin suorittamiseen kannattaa varata aikaa noin 1 tunti per tentti.

Content scheduling

11.2.2023
klo 8.00-9.30 SOS22SB
klo 12.30-14.00 SOS22A
Opintojakson esittely ja eteneminen, orientaatio.
Vammaisuuden ja kehitysvammaisuuden käsitteet. Mitä on vammaistyö?

18.3.20203
klo 8.00- 9.30 SOS22SB
klo 10.00-11.30 SOS22SA
Arvot.
Esitetään ryhmätyöt:
-Vammaisen / kehitysvammaisen yhdenvertaisuus
-Vammaisen / kehitysvammaisen esteettömyys ja saavutettavuus
-Vammaisen / kehitysvammaisen moninaisuus
-Vammaisen / kehitysvammaisen osallisuus ja inkluusio

14.4.2023
klo 8.00-9.30 SOS22SB
klo 10.00-11.30 SOS22A
Vammaistyön tavoitteet ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö.
Esitetään ryhmätyöt:
- Vammaistyön tavoitteet ja työmuodot
-Uudistunut vammaispalveluja koskeva lainsäädäntö (esittely yleisellä tasolla)
-Vammaisen / kehitysvammaisen itsemääräämisoikeus ja voiko sitä rajoittaa?
- Vammaisen / kehitysvammaisen seksuaalisuus

12.5.2023
klo 8.00-11.30 SOS22A
klo 12.30-15.45 SOS22B
Monialainen yhteistyö ja päätöksenteko.
Esitetään ryhmätyöt:
-Vammaisen/kehitysvammaisen tuettu päätöksenteko
-Digitaaliset palvelut vammaistyössä
-Sosiaalinen kuntoutus
-Vammaispalvelujen palvelutarpeen arviointi (esittely yleisellä tasolla)
-Asiakassuunnitelma, palvelusuunnitelma, erityishuolto-ohjelma (esittely yleisellä tasolla)
-Monialainen yhteistyö vammaispalveluissa

Itsenäiset tehtävät opintojakson aikana:
- Pienryhmän alustus sovitusta teemasta tunneille.
- Verkkokeskustelu (aihe: Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät ja apuvälineet)
- Palvelujärjestelmän kuvaus (sis. laki mindmap)
- Kirjatentit (2)

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Hyväksytty suoritus edellyttää luennoille/opetuskeskusteluihin osallistumista, kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja tenttien suorittamista hyväksytysti.
Kirjatenttien (2 tenttiä) väittämistä on saatava yli 50 % oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Opintojakson arvosana muodostuu kirjatenttien arvosanojen keskiarvosta.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija osaa sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija ymmärtää hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon osuuden asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja omahoidon sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa.

Further information

The course involves 135 hours of study.
10 hours/online lectures.
Contact teaching / practical training / simulations / project
Course output: teacher determines the output
Literature: to be announced by the course teacher.
Handbook on Disability Services
Assessment: 0-5

en
Enrollment

01.12.2021 - 31.01.2022

Timing

01.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Maarit Leinonen
Groups
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Objective

The students will be familiar with the different types of work within disability services.
They will know the basic principles of social rehabilitation and case management in services for the disabled.
They will understand the diversity of human life and and are able to work in support of equality and diversity in services for the disabled.
The students will understand the restrictive measures required by law and are aware of how to apply them with professionalism and respect for their clients.
They will know various alternative communication methods (basics) and the opportunities provided by digital services and their use in services for the disabled.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review

Content

Disability, disability Services legislation, autonomy, self-determination, diversity, accessibility and inclusion, disability policy and the values of work with the disabled, objectives and forms of work, methods that support communication, documentation, inclusion, social guidance, supported decision-making, the activities of disability stakeholder groups, medical care for the disabled

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla 22.1.22-24.4.22.
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskutelua ja verkko-opiskelua.
Luennot 22.1.2022 ja 19.2.2022, A ja B ryhmät
Tenttien ajankohdat sovitaan yhdessä opintojakson alussa.
Opintojakso päättyy 24.4.2022.

Materials

Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino.
Pekkarinen, E. & Schalin, A. (2021). Vammaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimisto.

Teaching methods

Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöskentely.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, pakollisesta kirjallisuudesta, itsenäisesti ja ryhmissä tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä sekä tenteistä.
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä.

Employer connections

Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.

Exam schedules

Tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Valinnaiset suoritustavat sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Content scheduling

22.1.22 klo 8.00-11.45 (huomaa lukujärjestyksen muutos, A ja B -ryhmät yhdessä ) opintojakson aloitus, info ja eteneminen. Tehtävien ohjeistukset. Orientaatio vammaistyöhön.

19.2.22 klo 12.30-15.45 (huomaa lukujärjestyksen muutos, A ja B -ryhmät yhdessä) ryhmätehtävien esitykset ja keskustelu aiheista.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja tenttien suorittamista vähintään hyväksytysti.
Kirjatentin väittämistä on saatava yli 50 % oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Opintojakson arvosana muodostuu kirjatenttien arvosanojen keskiarvosta.

Further information

The course involves 135 hours of study.
10 hours/online lectures.
Contact teaching / practical training / simulations / project
Course output: teacher determines the output
Literature: to be announced by the course teacher.
Handbook on Disability Services
Assessment: 0-5