Sosiaalialan palvelujen kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CA80
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija omaksuu tietoon perustuvan kehittävän työotteen.
- Hän tunnistaa sosiaali- ja kasvatusalan palvelujen kehittämisen tarpeita sekä tuntee käynnissä olevia paikallisia ja valtakunnallisia kehittämishankkeita.
- Ymmärtää, mitä on palvelumuotoilu ja osaa hyödyntää palvelumuotoilua yhtensä menetelmänä asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla.
- Opiskelija tuntee sosiaalipalvelujen laadun, tehokkuuden ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Palvelumuotoilu menetelmänä, prosessina ja asiakkaita osallistavana toimintana, empatia ja asiakaslähtöisyys, palvelujen laadun, tuottavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen ja arviointi, tuotekehitys, asiakkaan palvelukokemuksen ymmärtäminen / asiakasymmärrys: asiakaspalautteen ja asiakastiedon kerääminen ja tiedon käsittely, innovointi.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: tehdään syventävän harjoittelun yhteydessä tai käynnissä olevaan hankkeeseen projektimainen kehittämistyö. Kehittämistyö voi tukea opinnäytetyön tekemistä ja olla siitä erikseen osoitettava osa. Opettaja määrittää tarkemman suorituksen.
Kirjallisuus: opettaja määrittää kirjallisuuden / kirjallisuus määrittyy tehtävän mukaisesti.
Arviointi: hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Veera Rinne
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
Tavoitteet
- Opiskelija omaksuu tietoon perustuvan kehittävän työotteen.
- Hän tunnistaa sosiaali- ja kasvatusalan palvelujen kehittämisen tarpeita sekä tuntee käynnissä olevia paikallisia ja valtakunnallisia kehittämishankkeita.
- Ymmärtää, mitä on palvelumuotoilu ja osaa hyödyntää palvelumuotoilua yhtensä menetelmänä asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla.
- Opiskelija tuntee sosiaalipalvelujen laadun, tehokkuuden ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Palvelumuotoilu menetelmänä, prosessina ja asiakkaita osallistavana toimintana, empatia ja asiakaslähtöisyys, palvelujen laadun, tuottavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen ja arviointi, tuotekehitys, asiakkaan palvelukokemuksen ymmärtäminen / asiakasymmärrys: asiakaspalautteen ja asiakastiedon kerääminen ja tiedon käsittely, innovointi.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Aika ja paikka
- kevät 2024
- kesä 2024 (ei webinaareja)
- syksy 2024 (ei webinaareja)
Oppimateriaalit
Kurssilla on oman valinnan ja kohderyhmän mukaan jompi kumpi:
- Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali-ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. (Ahonen, Tarja (2017) ISBN 978-952-68686-0-8
- Lapsikeskeinen palvelumuotoilu (Reetta Kalliomeri, Katja Mettinen, Anna-Maija Ohlsson, Sonja Soini, Hanna Tulensalo ; kuvitus: Inari Savola (2020 978-952-7112-52-6)
Kurssityön opinnäytetyöksi laajentajille:
- Jämsä, K., Manninen, E., & Manninen, E. (2000). Osaamisen tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tammi.
- Tuominen, T., Järvi, K., Lehtonen, M. H., Valtanen, J., & Martinsuo, M. (2015). Palvelujen tuotteistamisen käsikirja: Osallistavia menetelmiä palvelujen kehittämiseen. Aalto-yliopisto.
- Toikko, T., Rantanen, T., & Toikko, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Opetusmenetelmät
- Itsenäinen opiskelu Repussa
- projektityö toimeksiantajalle
- opetusta Teamsissa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Kurssin projektityö vaatii toimeksiantajan työelämästä.
- Kurssityön voi tehdä yksin tai 2-3 hlö ryhmissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Valittavissa myös täysin itsenäinen suoritus kesällä 2024/syksyllä 2024 ilman webinaareja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op eli 135 h
Sisällön jaksotus
Suoritettavissa seuraavissa jaksoissa:
- 1-5/2024
- 6-8/2024
- 8-11/2024
Lisätietoja opiskelijoille
- Ennen kurssin alkua etsi itsellesi toimeksiantaja, jolle voit tehdä kehittämistyön palvelumuotoilun keinoin.
- Huomioi, että sinulla ei voi olla ns. valmista aihetta ennen kurssia, vaan idea syntyy kurssin aikana.
- Tiedossa voi olla kohderyhmä esim. esikoululaiset, koululaiset, ikäihmiset.
-Kurssiavain (easy enrollments):
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: tehdään syventävän harjoittelun yhteydessä tai käynnissä olevaan hankkeeseen projektimainen kehittämistyö. Kehittämistyö voi tukea opinnäytetyön tekemistä ja olla siitä erikseen osoitettava osa. Opettaja määrittää tarkemman suorituksen.
Kirjallisuus: opettaja määrittää kirjallisuuden / kirjallisuus määrittyy tehtävän mukaisesti.
Arviointi: hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
30.04.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Veera Rinne
Ryhmät
-
VAPVAL2024VAPVAL2024
Tavoitteet
- Opiskelija omaksuu tietoon perustuvan kehittävän työotteen.
- Hän tunnistaa sosiaali- ja kasvatusalan palvelujen kehittämisen tarpeita sekä tuntee käynnissä olevia paikallisia ja valtakunnallisia kehittämishankkeita.
- Ymmärtää, mitä on palvelumuotoilu ja osaa hyödyntää palvelumuotoilua yhtensä menetelmänä asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla.
- Opiskelija tuntee sosiaalipalvelujen laadun, tehokkuuden ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Palvelumuotoilu menetelmänä, prosessina ja asiakkaita osallistavana toimintana, empatia ja asiakaslähtöisyys, palvelujen laadun, tuottavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen ja arviointi, tuotekehitys, asiakkaan palvelukokemuksen ymmärtäminen / asiakasymmärrys: asiakaspalautteen ja asiakastiedon kerääminen ja tiedon käsittely, innovointi.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: tehdään syventävän harjoittelun yhteydessä tai käynnissä olevaan hankkeeseen projektimainen kehittämistyö. Kehittämistyö voi tukea opinnäytetyön tekemistä ja olla siitä erikseen osoitettava osa. Opettaja määrittää tarkemman suorituksen.
Kirjallisuus: opettaja määrittää kirjallisuuden / kirjallisuus määrittyy tehtävän mukaisesti.
Arviointi: hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Veera Rinne
Ryhmät
-
SOS21SASOS21SA
-
SOS21SBSOS21SB
Tavoitteet
- Opiskelija omaksuu tietoon perustuvan kehittävän työotteen.
- Hän tunnistaa sosiaali- ja kasvatusalan palvelujen kehittämisen tarpeita sekä tuntee käynnissä olevia paikallisia ja valtakunnallisia kehittämishankkeita.
- Ymmärtää, mitä on palvelumuotoilu ja osaa hyödyntää palvelumuotoilua yhtensä menetelmänä asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla.
- Opiskelija tuntee sosiaalipalvelujen laadun, tehokkuuden ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Palvelumuotoilu menetelmänä, prosessina ja asiakkaita osallistavana toimintana, empatia ja asiakaslähtöisyys, palvelujen laadun, tuottavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen ja arviointi, tuotekehitys, asiakkaan palvelukokemuksen ymmärtäminen / asiakasymmärrys: asiakaspalautteen ja asiakastiedon kerääminen ja tiedon käsittely, innovointi.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: tehdään syventävän harjoittelun yhteydessä tai käynnissä olevaan hankkeeseen projektimainen kehittämistyö. Kehittämistyö voi tukea opinnäytetyön tekemistä ja olla siitä erikseen osoitettava osa. Opettaja määrittää tarkemman suorituksen.
Kirjallisuus: opettaja määrittää kirjallisuuden / kirjallisuus määrittyy tehtävän mukaisesti.
Arviointi: hyväksytty/hylätty.