Siirry suoraan sisältöön

Nuoriso- ja aikuissosiaalityöLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CA36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tunnistaa nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakkaiden elämään liittyviä ilmiöitä sekä haasteita.
- Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää nuoriso- ja aikuissosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, lainsäädäntöä ja asiakastyön toimintaympäristöjä.
- Opiskelija tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön palvelut ja niitä järjestävät toimijat ja osaa työskennellä moniammatillisessa verkostossa.
- Opiskelija ymmärtää nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosesseja ja osaa käyttää erilaisia ohjauksen menetelmiä tukiessaan asiakasta hänen jokapäiväisessä elämässään.
- Opiskelija ymmärtää asiakastyön dokumentaation ja päätöksenteon merkityksen osana nuoriso- ja aikuissosiaalityötä.

Sisältö

- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön perusteet ja käsitteet, kuten koulun sosiaalityö, opiskeluhuollon kuraattoripalvelut, puolustusvoimien sosiaalikuraattorityö, aikuissosiaalityö, asumissosiaalityö, taloussosiaalityö, sosiaaliohjaus, yhteisösosiaalityö
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosessi ja palvelut sekä niitä ohjaava lainsäädäntö
- Asiakkaan tuen tarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen moniammatillisena yhteistyönä
- Liikunta- ja luontolähtöiset ohjausmenetelmät ja kokeileva lähestymistapa asiakastyössä

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

02.08.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Maija Leinonen
  • Veera Rinne
Ryhmät
  • SOS24SB
    SOS24SB
  • SOS24SA
    SOS24SA
  • SOS24SC
    SOS24SC

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakkaiden elämään liittyviä ilmiöitä sekä haasteita.
- Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää nuoriso- ja aikuissosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, lainsäädäntöä ja asiakastyön toimintaympäristöjä.
- Opiskelija tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön palvelut ja niitä järjestävät toimijat ja osaa työskennellä moniammatillisessa verkostossa.
- Opiskelija ymmärtää nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosesseja ja osaa käyttää erilaisia ohjauksen menetelmiä tukiessaan asiakasta hänen jokapäiväisessä elämässään.
- Opiskelija ymmärtää asiakastyön dokumentaation ja päätöksenteon merkityksen osana nuoriso- ja aikuissosiaalityötä.

Sisältö

- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön perusteet ja käsitteet, kuten koulun sosiaalityö, opiskeluhuollon kuraattoripalvelut, puolustusvoimien sosiaalikuraattorityö, aikuissosiaalityö, asumissosiaalityö, taloussosiaalityö, sosiaaliohjaus, yhteisösosiaalityö
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosessi ja palvelut sekä niitä ohjaava lainsäädäntö
- Asiakkaan tuen tarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen moniammatillisena yhteistyönä
- Liikunta- ja luontolähtöiset ohjausmenetelmät ja kokeileva lähestymistapa asiakastyössä

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Maija Leinonen
  • Veera Rinne
Ryhmät
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakkaiden elämään liittyviä ilmiöitä sekä haasteita.
- Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää nuoriso- ja aikuissosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, lainsäädäntöä ja asiakastyön toimintaympäristöjä.
- Opiskelija tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön palvelut ja niitä järjestävät toimijat ja osaa työskennellä moniammatillisessa verkostossa.
- Opiskelija ymmärtää nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosesseja ja osaa käyttää erilaisia ohjauksen menetelmiä tukiessaan asiakasta hänen jokapäiväisessä elämässään.
- Opiskelija ymmärtää asiakastyön dokumentaation ja päätöksenteon merkityksen osana nuoriso- ja aikuissosiaalityötä.

Sisältö

- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön perusteet ja käsitteet, kuten koulun sosiaalityö, opiskeluhuollon kuraattoripalvelut, puolustusvoimien sosiaalikuraattorityö, aikuissosiaalityö, asumissosiaalityö, taloussosiaalityö, sosiaaliohjaus, yhteisösosiaalityö
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosessi ja palvelut sekä niitä ohjaava lainsäädäntö
- Asiakkaan tuen tarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen moniammatillisena yhteistyönä
- Liikunta- ja luontolähtöiset ohjausmenetelmät ja kokeileva lähestymistapa asiakastyössä

Aika ja paikka

- 8 / 2024 - 12 / 2024

Oppimateriaalit

- Kurssialustalla määritelty kirjallisuus

Opetusmenetelmät

- Itsenäinen opiskelu verkossa
- Lähiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Opintojakson Reppu-toteuksesta löytyvä AHOT -osio työkokemuksen perusteella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 135 tuntia

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Maija Leinonen
  • Veera Rinne
Ryhmät
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakkaiden elämään liittyviä ilmiöitä sekä haasteita.
- Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää nuoriso- ja aikuissosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, lainsäädäntöä ja asiakastyön toimintaympäristöjä.
- Opiskelija tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön palvelut ja niitä järjestävät toimijat ja osaa työskennellä moniammatillisessa verkostossa.
- Opiskelija ymmärtää nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosesseja ja osaa käyttää erilaisia ohjauksen menetelmiä tukiessaan asiakasta hänen jokapäiväisessä elämässään.
- Opiskelija ymmärtää asiakastyön dokumentaation ja päätöksenteon merkityksen osana nuoriso- ja aikuissosiaalityötä.

Sisältö

- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön perusteet ja käsitteet, kuten koulun sosiaalityö, opiskeluhuollon kuraattoripalvelut, puolustusvoimien sosiaalikuraattorityö, aikuissosiaalityö, asumissosiaalityö, taloussosiaalityö, sosiaaliohjaus, yhteisösosiaalityö
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosessi ja palvelut sekä niitä ohjaava lainsäädäntö
- Asiakkaan tuen tarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen moniammatillisena yhteistyönä
- Liikunta- ja luontolähtöiset ohjausmenetelmät ja kokeileva lähestymistapa asiakastyössä

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Maija Leinonen
  • Veera Rinne
Ryhmät
  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakkaiden elämään liittyviä ilmiöitä sekä haasteita.
- Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää nuoriso- ja aikuissosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, lainsäädäntöä ja asiakastyön toimintaympäristöjä.
- Opiskelija tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön palvelut ja niitä järjestävät toimijat ja osaa työskennellä moniammatillisessa verkostossa.
- Opiskelija ymmärtää nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosesseja ja osaa käyttää erilaisia ohjauksen menetelmiä tukiessaan asiakasta hänen jokapäiväisessä elämässään.
- Opiskelija ymmärtää asiakastyön dokumentaation ja päätöksenteon merkityksen osana nuoriso- ja aikuissosiaalityötä.

Sisältö

- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön perusteet ja käsitteet, kuten koulun sosiaalityö, opiskeluhuollon kuraattoripalvelut, puolustusvoimien sosiaalikuraattorityö, aikuissosiaalityö, asumissosiaalityö, taloussosiaalityö, sosiaaliohjaus, yhteisösosiaalityö
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosessi ja palvelut sekä niitä ohjaava lainsäädäntö
- Asiakkaan tuen tarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen moniammatillisena yhteistyönä
- Liikunta- ja luontolähtöiset ohjausmenetelmät ja kokeileva lähestymistapa asiakastyössä

Arviointiasteikko

0 - 5

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • PeppiOpettaja Testi
  • Matti Heikkinen
Ryhmät
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakkaiden elämään liittyviä ilmiöitä sekä haasteita.
- Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää nuoriso- ja aikuissosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, lainsäädäntöä ja asiakastyön toimintaympäristöjä.
- Opiskelija tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön palvelut ja niitä järjestävät toimijat ja osaa työskennellä moniammatillisessa verkostossa.
- Opiskelija ymmärtää nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosesseja ja osaa käyttää erilaisia ohjauksen menetelmiä tukiessaan asiakasta hänen jokapäiväisessä elämässään.
- Opiskelija ymmärtää asiakastyön dokumentaation ja päätöksenteon merkityksen osana nuoriso- ja aikuissosiaalityötä.

Sisältö

- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön perusteet ja käsitteet, kuten koulun sosiaalityö, opiskeluhuollon kuraattoripalvelut, puolustusvoimien sosiaalikuraattorityö, aikuissosiaalityö, asumissosiaalityö, taloussosiaalityö, sosiaaliohjaus, yhteisösosiaalityö
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosessi ja palvelut sekä niitä ohjaava lainsäädäntö
- Asiakkaan tuen tarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen moniammatillisena yhteistyönä
- Liikunta- ja luontolähtöiset ohjausmenetelmät ja kokeileva lähestymistapa asiakastyössä

Aika ja paikka

nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.

Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.

Oppimateriaalit

Pakollinen kirjallisuus:
Matthies, A., Svenlin, A., Turtiainen, K. & Alho, S. (2021). Aikuissosiaalityö: Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus.
Paananen, E., Piiroinen, M., Uustalo, K., Oja, L. & Wilkman, S. (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into - etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
Muu kirjallisuus: kuvattu tarkemmin opintojakson sisällöissä verkko-oppimisympäristössä (Reppu).

Opetusmenetelmät

Tämän opintojakson suorittaminen perustuu suurelta osin itsenäisesti laadittaviin essee tehtäviin. Tämän vuoksi opiskelijalla tulee olla hallussa perustiedot ja taidot esseen laatimiseen itsenäisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lisämateriaalina on hyödynnetty Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sosiaalista raportointia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Opiskelija voi muokata palauttamaansa esseetä, mikäli sen arvosana on hylätty tai mikäli opiskelija haluaa korottaa arvosanaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opintojaksosta tulee myöhemmin toteutus, jossa on lähiopetusta.

Sisällön jaksotus

Suosittelen, että laadit ensin yhden esseen ja odotat opettajan antaman arvion tekstistäsi, ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan toista tekstiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Pyydä lisätietoja tarvittaessa opettajalta. Opintojaksolle ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.

Easy Enrollment kurssiavain: k7zzua

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo kahden esseen arvosanoista.

Yksittäisen esseen arviointikriteerit, kukin näkökulma asteikolla 0-5. Kustakin näkökulmasta on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1) tai esseetä on täydennettävä.

Esseen asettelu ja rajaus
- aiheen rajaus ja kysymyksen asettelu
- aiheessa pysyminen
- tehtävänantoon vastaaminen
- esseen asiasisältö.

Yleinen akateeminen kirjoittaminen
- tekstin rakenne ja jäsentely
- tekstin muotoilu ja kieliasu
- viittaustekniikan hallinta
- ohjeiden noudattaminen.

Sisällön hallinta ja materiaalin hyödyntäminen
- opetetun sisällön hallinta
- annetun materiaalin ja lisämateriaalin hyödyntäminen.

Kirjoittajan oma ajattelu
- opitun ja luetun hyödyntäminen
- tiedon soveltaminen
- omien näkemysten esittäminen
- väitteiden perusteleminen.

Hylätty (0)

Opiskelijan on saatava vähintään tyydyttävä arvosana molemmista esseistä, jotta opintojakso on suoritettu.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: 0 - 5

fi
Ilmoittautumisaika

08.09.2022 - 13.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Matti Heikkinen
Ryhmät
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Tavoitteet

- Opiskelija tunnistaa nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakkaiden elämään liittyviä ilmiöitä sekä haasteita.
- Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää nuoriso- ja aikuissosiaalityön teoreettisia lähtökohtia, lainsäädäntöä ja asiakastyön toimintaympäristöjä.
- Opiskelija tietää nuoriso- ja aikuissosiaalityön palvelut ja niitä järjestävät toimijat ja osaa työskennellä moniammatillisessa verkostossa.
- Opiskelija ymmärtää nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosesseja ja osaa käyttää erilaisia ohjauksen menetelmiä tukiessaan asiakasta hänen jokapäiväisessä elämässään.
- Opiskelija ymmärtää asiakastyön dokumentaation ja päätöksenteon merkityksen osana nuoriso- ja aikuissosiaalityötä.

Sisältö

- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön perusteet ja käsitteet, kuten koulun sosiaalityö, opiskeluhuollon kuraattoripalvelut, puolustusvoimien sosiaalikuraattorityö, aikuissosiaalityö, asumissosiaalityö, taloussosiaalityö, sosiaaliohjaus, yhteisösosiaalityö
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityön asiakasprosessi ja palvelut sekä niitä ohjaava lainsäädäntö
- Asiakkaan tuen tarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen moniammatillisena yhteistyönä
- Liikunta- ja luontolähtöiset ohjausmenetelmät ja kokeileva lähestymistapa asiakastyössä

Aika ja paikka

nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.

Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.

Oppimateriaalit

Pakollinen kirjallisuus:
Matthies, A., Svenlin, A., Turtiainen, K. & Alho, S. (2021). Aikuissosiaalityö: Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus.
Paananen, E., Piiroinen, M., Uustalo, K., Oja, L. & Wilkman, S. (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into - etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
Muu kirjallisuus: kuvattu tarkemmin opintojakson sisällöissä verkko-oppimisympäristössä (DevMoodle).

Opetusmenetelmät

Tämän opintojakson suorittaminen perustuu suurelta osin itsenäisesti laadittaviin essee tehtäviin. Tämän vuoksi opiskelijalla tulee olla hallussa perustiedot ja taidot esseen laatimiseen itsenäisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lisämateriaalina on hyödynnetty Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sosiaalista raportointia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Opiskelija voi muokata palauttamaansa esseetä, mikäli sen arvosana on hylätty.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opintojaksosta tulee myöhemmin toteutus, jossa on lähiopetusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Pyydä lisätietoja tarvittaessa opettajalta.

Opintojaksolle ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Linkki opintojaksolle: https://devmoodle.kamit.fi/course/view.php?id=5323
Kurssiavain: Janus21S

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo kahden esseen arvosanoista.

Yksittäisen esseen arviointikriteerit, kukin näkökulma asteikolla 0-5. Kustakin näkökulmasta on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1) tai esseetä on täydennettävä.

Esseen asettelu ja rajaus
- aiheen rajaus ja kysymyksen asettelu
- aiheessa pysyminen
- tehtävänantoon vastaaminen
- esseen asiasisältö.

Yleinen akateeminen kirjoittaminen
- tekstin rakenne ja jäsentely
- tekstin muotoilu ja kieliasu
- viittaustekniikan hallinta
- ohjeiden noudattaminen.

Sisällön hallinta ja materiaalin hyödyntäminen
- opetetun sisällön hallinta
- annetun materiaalin ja lisämateriaalin hyödyntäminen.

Kirjoittajan oma ajattelu
- opitun ja luetun hyödyntäminen
- tiedon soveltaminen
- omien näkemysten esittäminen
- väitteiden perusteleminen.

Hylätty (0)

Opiskelijan on saatava vähintään tyydyttävä arvosana molemmista esseistä, jotta opintojakso on suoritettu.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: opettaja määrittää suoritustavan
Kirjallisuus: Opettaja määrittää tarkemmin.
Arviointi: 0 - 5