YhteisöviestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: LT00CF26
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa yhteisöviestinnän perusteet, tunnistaa viestintäprosessin osatekijät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa yhteisön sisäistä ja ulkoista viestintää. Opiskelija tuntee maineenhallinnan perusteet ja osaa hyödyntää muutos- ja kriisiviestinnän työkaluja.
Sisältö
Yhteisöviestinnän perusteet ja viestintäprosessi
Viestinnän osa-alueet
Viestinnän suunnittelu ja toteutus
Maineenhallinta
Muutos- ja kriisiviestintä
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Juholin, E. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. (Vanhemmat painokset ok).
Åberg, L. Viestinnän johtaminen.
Åberg, L. Esimiehen viestintäopas.
Åberg, L. Viestinnän strategiat.
Aula, P. - Heinonen, J. Maine - menestystekijä
Moodle-material
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tuula Rajander
Ryhmät
-
LLM24SELLM24SE
Tavoitteet
Opiskelija osaa yhteisöviestinnän perusteet, tunnistaa viestintäprosessin osatekijät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa yhteisön sisäistä ja ulkoista viestintää. Opiskelija tuntee maineenhallinnan perusteet ja osaa hyödyntää muutos- ja kriisiviestinnän työkaluja.
Sisältö
Yhteisöviestinnän perusteet ja viestintäprosessi
Viestinnän osa-alueet
Viestinnän suunnittelu ja toteutus
Maineenhallinta
Muutos- ja kriisiviestintä
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Juholin, E. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. (Vanhemmat painokset ok).
Åberg, L. Viestinnän johtaminen.
Åberg, L. Esimiehen viestintäopas.
Åberg, L. Viestinnän strategiat.
Aula, P. - Heinonen, J. Maine - menestystekijä
Moodle-material
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tuula Rajander
Ryhmät
-
LLM23SLLM23S
Tavoitteet
Opiskelija osaa yhteisöviestinnän perusteet, tunnistaa viestintäprosessin osatekijät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa yhteisön sisäistä ja ulkoista viestintää. Opiskelija tuntee maineenhallinnan perusteet ja osaa hyödyntää muutos- ja kriisiviestinnän työkaluja.
Sisältö
Yhteisöviestinnän perusteet ja viestintäprosessi
Viestinnän osa-alueet
Viestinnän suunnittelu ja toteutus
Maineenhallinta
Muutos- ja kriisiviestintä
Aika ja paikka
Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti vuoden 2025 aikana. Orientaatiotunti 25.1.2025 klo 13.45 - 14.30.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Juholin, E. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. (Vanhemmat painokset ok).
Åberg, L. Viestinnän johtaminen.
Åberg, L. Esimiehen viestintäopas.
Åberg, L. Viestinnän strategiat.
Aula, P. - Heinonen, J. Maine - menestystekijä
Moodle-material
Opetusmenetelmät
Orientaatiotunti. Itsenäinen opiskelu moodlessa ja kokoavan tehtävän palauttaminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu kokoavassa tehtävässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskustele opettajan kanssa tarvittaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan omaa työtä.
Sisällön jaksotus
Yhteisöviestintä - mitä se on?
Vaikuttajaviestintä ja maineenhallinta
Kriisiviestintä
Viestinnän suunnittelu
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan kokoavan tehtävän perusteella opintojakson arviointikriteerien perusteella.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää organisaatioviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja viestintäprosessin toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Portfoliossa hän osaa kehittää ja analysoida oman organisaationsa viestintää yksilö- ja ryhmäviestinnän näkökulmista.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii viestintäkulttuurin vaikutuksia yksilön ja ryhmän ohjaamisessa.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, ja toimii pohjana omalle pohdinnalle
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin organisaatioviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa oman organisaationsa viestintää, työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida viestintää ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää organisaatioviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.