Skip to main content

Data platformsLaajuus (5 cr)

Code: TT00CM57

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student understands the need for data platforms from the starting points of business success. The student knows how to utilize and develop modern data platforms and automate data processing and data analysis workflows (MLOps, DataOps) in order to make the work steps more efficient and improve the quality of the analysis.

Content

Best practices for data platform development, automation of data processing work steps and data platform architecture planning.

Assessment criteria, excellent (5)

The student understands the importance of a data platform for business and knows how to implement a data platform that supports business. The student knows how to automate the work steps of data processing and refine raw data into a versatile data platform.

Assessment criteria, good (3)

The student understands the importance of the data platform, the automation of work steps and knows how to develop a data platform suitable for the company's needs.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student understands the importance of a data platform for business and can, with assistance, develop a simple data platform.

en
Enrollment

02.07.2025 - 31.07.2025

Timing

01.08.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 100

Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Information and Communication Technology
Teachers
  • Ali Hosseini
  • Jani Sourander
Groups
  • TTM24SAI
    TTM24SAI

Objective

The student understands the need for data platforms from the starting points of business success. The student knows how to utilize and develop modern data platforms and automate data processing and data analysis workflows (MLOps, DataOps) in order to make the work steps more efficient and improve the quality of the analysis.

Content

Best practices for data platform development, automation of data processing work steps and data platform architecture planning.

Materials

Linkit oppimateriaaliin, mahdollisiin luentojen tallenteisiin sekä lukuvinkit löytyvät Reppu-alustan "Aloita tästä"-osiosta.

Teaching methods

Teams-luennot, etukäteen nauhoitetut tutoriaalit sekä itsenäisesti tehtävät harjoitukset. Luentojen tallennekäytäntö sovitaan kurssin alussa yhteisesti.

Content scheduling

Kurssin ensimmäinen puolisko (noin 6 viikkoa); hankittu osaaminen todennetaan tentin avulla. Kurssin toinen puolisko (noin 4 viikkoa); hankittu osaaminen näytetään 10 minuutin videon avulla, jossa esittelet toteuttamasi, tehtävänannon mukaisen data-alustan.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

The student understands the importance of a data platform for business and knows how to implement a data platform that supports business. The student knows how to automate the work steps of data processing and refine raw data into a versatile data platform.

Assessment criteria, good (3)

The student understands the importance of the data platform, the automation of work steps and knows how to develop a data platform suitable for the company's needs.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student understands the importance of a data platform for business and can, with assistance, develop a simple data platform.

Assessment methods and criteria

Kurssin arvioitavia artefakteja ovat tentti ja luentovideo. Kummastakin tulee saada arvosana 1 tai parempi; lopullinen arvosana on näiden arvosanojen keskiarvo.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Opiskelija osaa myös valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan ja soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä ja osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot. Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella sekä soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja. Opiskelija arvioi ja reflektoida omaa osaamistaan ja osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä kurssin aihepiirin käsitteitä ja osaa nimetä ammattialansa perustiedot. Opiskelija toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa ja vaatii ohjausta. Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

en
Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Information and Communication Technology
Teachers
  • Ali Hosseini
  • Jani Sourander
Groups
  • TTM23SAI
    TTM23SAI

Objective

The student understands the need for data platforms from the starting points of business success. The student knows how to utilize and develop modern data platforms and automate data processing and data analysis workflows (MLOps, DataOps) in order to make the work steps more efficient and improve the quality of the analysis.

Content

Best practices for data platform development, automation of data processing work steps and data platform architecture planning.

Materials

Linkit oppimateriaaliin, mahdollisiin luentojen tallenteisiin sekä lukuvinkit löytyvät Reppu-alustan "Aloita tästä"-osiosta.

Teaching methods

Teams-luennot, etukäteen nauhoitetut tutoriaalit sekä itsenäisesti tehtävät harjoitukset. Luentojen tallennekäytäntö sovitaan kurssin alussa yhteisesti.

Content scheduling

Kurssin ensimmäinen puolisko (noin 6 viikkoa) on Alin osuus; hankittu osaaminen todennetaan tentin avulla. Kurssin toinen puolisko (noin 4 viikkoa) on Janin osuus; hankittu osaaminen näytetään 10 minuutin videon avulla, jossa esittelet toteuttamasi, tehtävänannon mukaisen data-alustan.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

The student understands the importance of a data platform for business and knows how to implement a data platform that supports business. The student knows how to automate the work steps of data processing and refine raw data into a versatile data platform.

Assessment criteria, good (3)

The student understands the importance of the data platform, the automation of work steps and knows how to develop a data platform suitable for the company's needs.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student understands the importance of a data platform for business and can, with assistance, develop a simple data platform.

Assessment methods and criteria

Kurssin arvioitavia artefakteja ovat tentti ja luentovideo. Kummastakin tulee saada arvosana 1 tai parempi; lopullinen arvosana on näiden arvosanojen keskiarvo.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla. Opiskelija osaa myös valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan ja soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä ja osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot. Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella sekä soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja. Opiskelija arvioi ja reflektoida omaa osaamistaan ja osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä kurssin aihepiirin käsitteitä ja osaa nimetä ammattialansa perustiedot. Opiskelija toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa ja vaatii ohjausta. Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.