Kemian perusteetLaajuus (3 op)
Tunnus: TRPK001
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.
Sisältö
Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
11.11.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Ari Teirilä
Ryhmät
-
KRM24SKRM24S
Tavoitteet
Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.
Sisältö
Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Virpi Saastamoinen
Ryhmät
-
KRY24SKRY24S
Tavoitteet
Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.
Sisältö
Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Virpi Saastamoinen
Ryhmät
-
KRY23SKRY23S
Tavoitteet
Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.
Sisältö
Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 31.03.2023
Ajoitus
24.10.2022 - 31.03.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Jari Kurtelius
- Arja Sirviö
Ryhmät
-
KRM22SKRM22S
Tavoitteet
Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.
Sisältö
Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
24.10.2022 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Jari Kurtelius
- Arja Sirviö
Ryhmät
-
KRY22SKRY22S
Tavoitteet
Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.
Sisältö
Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
23.08.2021 - 19.09.2021
Ajoitus
01.11.2021 - 20.03.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kone- ja kaivostekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Jari Kurtelius
- Arja Sirviö
Ryhmät
-
KRY21SRaaKRY21SRaa
Tavoitteet
Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.
Sisältö
Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.
Ilmoittautumisaika
20.09.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
18.10.2021 - 20.03.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Jari Kurtelius
- Arja Sirviö
Ryhmät
-
KRY21SKRY21S
Tavoitteet
Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.
Sisältö
Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.