Siirry suoraan sisältöön

Kemian perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: TRPK001

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.

Sisältö

Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

11.11.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Ari Teirilä
Ryhmät
  • KRM24S
    KRM24S

Tavoitteet

Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.

Sisältö

Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssilla.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Virpi Saastamoinen
Ryhmät
  • KRY24S
    KRY24S

Tavoitteet

Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.

Sisältö

Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssilla.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Virpi Saastamoinen
Ryhmät
  • KRY23S
    KRY23S

Tavoitteet

Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.

Sisältö

Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 31.03.2023

Ajoitus

24.10.2022 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jari Kurtelius
  • Arja Sirviö
Ryhmät
  • KRM22S
    KRM22S

Tavoitteet

Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.

Sisältö

Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

24.10.2022 - 19.03.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jari Kurtelius
  • Arja Sirviö
Ryhmät
  • KRY22S
    KRY22S

Tavoitteet

Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.

Sisältö

Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

23.08.2021 - 19.09.2021

Ajoitus

01.11.2021 - 20.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kone- ja kaivostekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jari Kurtelius
  • Arja Sirviö
Ryhmät
  • KRY21SRaa
    KRY21SRaa

Tavoitteet

Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.

Sisältö

Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.

fi
Ilmoittautumisaika

20.09.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

18.10.2021 - 20.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jari Kurtelius
  • Arja Sirviö
Ryhmät
  • KRY21S
    KRY21S

Tavoitteet

Kerrata lukion kemian oppimäärää ja lisätä ympäristökemian tietoutta. Lisäksi
tutustutaan betonin ja teräksen kemiallisiin ominaisuuksiin ja
korroosioilmiöihin sekä teräsbetonirakenteiden käyttöikäsuunnitteluun.

Sisältö

Jaksollinen järjestelmä, mooli ja reaktiot.
Konsentraatio ja pH-käsite. Kemiallinen tasapaino.
Hapot ja emäkset.
Hapettuminen ja pelkistyminen.
Sementin kemialliset ominaisuudet
Betonin ja teräksen korroosioilmiöt

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida aihealueen ongelmia ja tuottaa vaihtoehtoisia ratkaisumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä aihealueen ongelmissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa aihealueen perussuureet. Opiskelija löytää aihealueen ongelmien ratkaisuissa tarvittavat yhtälöt ja osaa ratkaista ne.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi perustuu tenttiin/tentteihin. Tyydyttävä taso edellyttää että tentin pisteistä saadaan noin 50 - 70 %, hyvä taso 70 - 90 % ja kiitettävät yli 90 %.