RAI-vertailutiedolla kehittäminen ja johtaminen (5op)
Opintojakson tunnus: YA00CC36
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija 
- perehtyy oman organisaation RAI-vertailutietokantoihin tai selvittää, mitä tietoa tietokannoista on saatavilla (huom. tutkimukset) 
- osaa kriittisesti analysoida ja tulkita RAI-arvioinnin avulla saatua tietoa
- osaa määritellä RAI-vertailutiedon perusteella työyhteisön ja organisaation muutos- ja kehittämistarpeita  
- osaa edistää laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista
- osaa vakiinnuttaa, argumentoida ja arvioida RAI-arviointeihin perustuvaa tki-työtä sosiaali- ja terveysalan moniammatillisessa ja-alaisessa toiminnassa 
- osaa johtaa näyttöön perustuvaa RAI-toimintaa organisaatiossa ja työyhteisössä
                    
Sisältö
- RAI-tieto ja RAI-vertailutiedolla johtaminen
- RAI-arvioinnin mittarit ja niillä saadun tiedon tulkinta
- RAI-mittaritietojen ja laadusta kertovien indikaattoritietojen hyödyntäminen
- RAI-arvioinnin nykytila työyhteisössä ja organisaatiossa
- Muutos- ja kehittämisinterventiot
- Moniammatillinen ja -alainen sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittäminen
- Implementointimallit 
- RAI-toiminnan muutoksen vakiinnuttaminen, seuraaminen ja arviointi
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija 
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja niistä saatavan tiedon tulkinnan 
analysoi ja tulkitsee kriittisesti RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa 
analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää perustellen organisaation tai työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita 
edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen ja yhdistäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista  
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön innovatiivisesti myös eri toimijoita   
uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa innovatiivisesti näyttöön perustuen
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija 
hallitsee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja osaa hyödyntää niistä saatavaa tietoa 
analysoi ja tulkitsee RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa 
analysoi RAI-vertailutietoa ja määrittää organisaation tai työyhteisön muutos- tai kehittämistarpeita 
edistää näyttöön perustuen ja RAI-vertailutietoa hyödyntäen laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja johtamista  
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön myös eri toimijoita   
uudistaa organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija 
tuntee omassa organisaatiossa käytössä olevat RAI-vertailutietokannat ja ymmärtää, mitä tietoa niistä on saatavilla 
pyrkii arvioimaan ja tulkitsemaan RAI-arvioinnin avulla saatavaa tietoa 
kartoittaa RAI-vertailutietoa ja pyrkii määrittelemään työyhteisön muutos- ja kehittämistarpeita 
osaa hyödyntää näyttöä ja RAI-vertailutietoa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä ja johtamisessa  
osaa integroida työyhteisössä valitut RAI-vertailutiedon kehittämisprosessit toimintakontekstiin sitouttaen yhteistyöhön osittain myös eri toimijoita   
pyrkii uudistamaan organisaation ja työyhteisön RAI-toimintaa näyttöön perustuen
                    
Toteutustavat
Opintojakso koostuu kolmesta etäwebinaarista, itsenäisestä työskentelystä ja oppimistehtävistä. Opintojakson tehtävät ovat seuraavat: verkkotehtävä, osatehtävät 1,2 ja 3 sekä numeerisesti arvioitava lopputehtävä sekä vertais- ja itsearviointi. 
Tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee kertoa sen käyttö selkeästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Tekoälyn käyttäminen voi vaikuttaa arviointiin.
                    
Suoritustavat
Verkkotehtävä
Oppimis- ja kehittämistehtävät
Webinaarit
                    
