Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (LYL23S)
LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (LYL22S)
LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEN JA JOHTAMISEN KOULUTUS (LYL21S)
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Arto Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
LYL23SVLYL23SV
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
AAMKAvoin AMK
-
ALY23SALY23S
Pienryhmät
- Avoin AMK 1
Tavoitteet
Opintojakson pääteemana on matkailupalveluiden laadukas ja vastuullinen asiakaslähtöinen kehittäminen. Opintojakson aikana perehdytään matkailualan ajankohtaisiin ilmiöihin ja sovelletaan tietoa asiakaslähtöisen tuotteistamisen viitekehykseen matkailupalvelun erityispiirteet huomioiden. Lisäksi opintojaksolla opitaan arvioimaan ja kehittämään omaa asiantuntijuutta.
Sisältö
Matkailupalvelujen kehittäminen, tuotteistaminen ja palvelun kehittämisen prosessit.
Asiakaslähtöisen kehittämisen eri osa-alueet osana palvelun kehittämisen prosessia.
Palveluosaamisen arvioiminen ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida matkailupalvelujen kehittämisprosesseja asiakaslähtöisyyden ja prosessin toimivuuden näkökulmasta. Hän osaa kehittää organisaation strategiaan pohjautuvia asiakaslähtöisiä ja vastuullisia matkailupalveluja analyysin perusteella. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakaslähtöisiä matkailupalveluita. Hän osaa löytää malleja palveluiden kehittämiseksi ja esittää niistä pohjalta suunnitelmia matkailupalveluja tuottaville yrityksille tai organisaatioille. Hän ymmärtää ja osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa matkailupalvelujen asiakaslähtöisiä kehittämistarpeita. Hän osaa esittää niihin ratkaisuja. Hän tunnistaa omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa.
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Antti Rimpiläinen
- Kawtar Ghafel
Ryhmät
-
GBMY24KGBMY24K
Tavoitteet
This course will open the student to the different possibilities of what entrepreneurship is and has to offer as a potential career. After the course, the student should understand what it means to be an entrepreneur, how a business is run and have a possibility to consider it as a potential career option for them.
Sisältö
The student will learn the basics of the business life cycle, what it takes to get from an idea to a business, what aspects are involved in running a day-to-day business, assess and understand different traits and skills related to being an entrepreneur as well as learn about different tools available for the entrepreneur to use in taking their business forward.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
5 Student has an excellent understanding of the different aspects of entrepreneurship covered during the course. He/she is able to explore a business idea in a comprehensive way and obtain feedback from the market in the final project by utilizing the correct methods.
4 Student has an good understanding of the different aspects of entrepreneurship covered during the course. He/she is able to explore a business idea as well as plan and obtain feedback from the market.
3 Student has a satisfactory understanding of the different aspects of entrepreneurship covered during the course. He/she is able to explore a business idea and plan a way to obtain feedback in the from the market
2
1 The student comprehends different aspects of entrepreneurship but lacks the capability to turn them into practice in order to explore a business idea in the final project.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Antti Rimpiläinen
- Kawtar Ghafel
Ryhmät
-
GBMY24SGBMY24S
Tavoitteet
This course will open the student to the different possibilities of what entrepreneurship is and has to offer as a potential career. After the course, the student should understand what it means to be an entrepreneur, how a business is run and have a possibility to consider it as a potential career option for them.
Sisältö
The student will learn the basics of the business life cycle, what it takes to get from an idea to a business, what aspects are involved in running a day-to-day business, assess and understand different traits and skills related to being an entrepreneur as well as learn about different tools available for the entrepreneur to use in taking their business forward.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
5 Student has an excellent understanding of the different aspects of entrepreneurship covered during the course. He/she is able to explore a business idea in a comprehensive way and obtain feedback from the market in the final project by utilizing the correct methods.
4 Student has an good understanding of the different aspects of entrepreneurship covered during the course. He/she is able to explore a business idea as well as plan and obtain feedback from the market.
3 Student has a satisfactory understanding of the different aspects of entrepreneurship covered during the course. He/she is able to explore a business idea and plan a way to obtain feedback in the from the market
2
1 The student comprehends different aspects of entrepreneurship but lacks the capability to turn them into practice in order to explore a business idea in the final project.
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Taneli Rantaharju
Ryhmät
-
SKY23SSKY23S
-
TTY23STTY23S
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
LYL23SVLYL23SV
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
ALY23SALY23S
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tiedostaa tiedolla johtamisen merkityksen sekä osaa soveltaa tiedolla johtamista liiketoiminnan ja organisaation toiminnan kehittämisessä. Opiskelija tuntee tekoälyn ja data-analytiikan perusteet. Opiskelija ymmärtää, millaisiin haasteisiin data-analytiikka voi tuoda lisäarvoa tai ratkaisuja, ja miten data-analytiikan avulla voidaan parantaa liiketoiminnan ja organisaation toiminnan ennustettavuutta sekä lisätä tuottavuutta. Opiskelija tietää yrityksen datastrategian laatimisen vaiheet.
Sisältö
Opintojakso muodostuu kahdesta osasta: Tekoälyn perusteet (2 op) sekä Data-analytiikka ja Business Intelligence (3 op). Opintojakso on täysin itsenäisesti verkossa suoritettava, eikä se sisällä aikaan sidottua kontaktiopetusta.
Opintojakson keskeiset sisältöalueet ovat
-Tiedolla johtaminen
-Tekoälyn perusteet
-Data-analytiikan perusteet
-Tekoälyn, data-analytiikan ja Business intelligencen hyödyntäminen liiketoiminnassa
-Datastrategian osa-alueet ja laatiminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojaksolla sovelletaan joko numeerista arviointia (0-5) tai kaksiportaista arviointia (hyväksytty/Hylätty). Arviointiasteikko ilmoitetaan opintojakson alussa. Opintojakson suorittaminen edellyttää molempien osien, tekoälyn perusteet (2 op) ja data-analytiikka ja BI (3 op), suorittamista hyväksytysti.
Tekoälyn perusteet (2 op) osio on suoritettu hyväksytysti, kun vähintään 90 % tehtävistä on suoritettu ja saavutettu pistemäärä on vähintään 50 % osion kokonaispistemäärästä.
Data-analytiikka ja BI (3 op) osion suorittaminen edellyttää kaikkien välitenttien ja harjoitustyön läpäisemistä.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Lisätiedot
Opintojakson arviointiasteikko on joko numeerinen (0-5) tai kaksiportainen (Hyväksytty/Hylätty). Arviointiasteikko ilmoitetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
16.12.2024 - 14.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 15.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Ajoitusryhmät
- KAMK Avoin AMK 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
AAMKAvoin AMK
Pienryhmät
- KAMK Avoin AMK 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa erilaisia laskentamenetelmiä investointien kannattavuuden arvioinnissa, analysoida laskelmien tuottamaa informaatiota ja käyttää laskelmien tuottamaa informaatiota investointipäätösten tekemisessä.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida erilaisia investointien rahoitusvaihtoehtoja ja niiden kustannusvaikutuksia lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Opiskelija osaa analysoida erilaisten rahoitusvaihtoehtojen vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen, maksuvalmiuteen, vakavaraisuuteen yrityksen rahoitusrakenteeseen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Sisältö
Investointipäätöksiä avustavat laskelmat
Investointien rahoitus
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. 5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa analysoida ja tulkita investointilaskelmien hyödyntämisen nykytilaa sekä osaa perustella kehittämistarpeita laskelmien hyödyntämiseksi päätöksenteossa. Opiskelija osaa laatia aihepiirin erittäin hyvää hallintaa osoittavan investointi- ja rahoituslaskelmien hyödyntämisen kehittämisen suunnitelman omaan työyhteisöön.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Katri Takala
- Antti Rimpiläinen
- Päivi Karhu
Ryhmät
-
AYM24SAYM24S
-
TTY24STTY24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää itsensä johtamisen keskeiset teoriat ja määritelmät
- osaa analysoida omaa toimintaansa
- tunnistaa rakentavan ajattelun vaikutukset itseensä ja toisiin
- tunnistaa omien tunteiden säätelyn merkityksen itsensä johtamisessa sekä myötätunnon merkityksen itseä kohtaan
Sisältö
Itsensä johtamisen keskeiset teoriat ja määritelmät
Oman toiminnan havainnointi ja itsensä johtamisen mittarit
Rakentavan ajattelun strategiat ja oman ajattelun muuttaminen (ajattelun metataidot)
Tunteiden säätely itsensä johtamisessa
Kriisit ja niistä selviytyminen
Myötätunto itseä kohtaan
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ymmärtää ja soveltaa itsensä johtamisen teorioita sekä työkaluja työhönsä ja omaan toimintaansa. Opiskelija osaa käsitellä aihetta monipuolisesti ja analyyttisesti soveltaessaan teoreettista tietoa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa itsensä johtamisen keskeiset sisällöt ja osaa arvioida toimintaansa ja sen vaikutuksia toisiin. Hän tunnistaa itsensä johtamisen kehittämiskohteet.
Lisätiedot
Ilmoitetaan Repussa
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Mervi Väisänen
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
LYL22SVLYL22SV
-
ALY23SALY23S
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelujen johtamisen erityispiirteet, periaatteet ja osaa kehittää palveluita sekä johtaa organisaation palveluympäristöä. Opiskelija ymmärtää palvelujen tuotteistamisen mahdollisuudet sekä omaa valmiudet tuotteistaa ja modularisoida palveluita.
Opiskelija tunnistaa monikanavaisen asiakaskohtaamisen vaatimukset ja osaa hyödyntää laajasti erilaisia viestintäkanavia asiakaspalvelussa ja palvelujen johtamisessa.
Sisältö
Keskeiset käsitteet
Palvelujen tuotteistaminen, modularisointi ja hinnoittelu
Palveluprosessit monikanavaisissa ympäristöissä
Uudet palveluliiketoimintamallit
Palvelun laadun johtaminen
Palvelukulttuurin rakentaminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on palauttanut suoritukseen kuuluvat kurssitehtävät. Niiden suorittaminen on hyvällä tasolla ja niissä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa käytäntöön palvelujen tuotteistamisen ja palveluliiketoiminnan kehittämisen käsitteitä.
Kurssin kehittämistehtävän teoreettisessa taustoituksessa käsitteiden käyttö ja täsmällisyys ovat hyvällä tasolla. Siinä on kuvattu palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen merkitys ja keskeisiä toimintatatapoja liiketoiminnan kehittämisessä, sekä hyödynnetty relevantteja lähdemateriaaleja riittävän monipuolisesti.
Kehittämistehtävässä näkyy kyky soveltaa esitettyä tietoperustaa oman esimerkkiyrityksen (oman työpaikan) palvelujen ja palveluliiketoiminnan kehittämiseen tavoitteiden mukaisesti.
Pohdinnassa näkyy teoreettisen tarkastelun ja kehittämisosuuden välinen yhteys. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida pohdinnassaan riittävän kriittisesti, analyyttisesti ja monipuolisesti soveltamisosuuden jatkokehitysmahdollisuuksia ja hyödynnettävyyttä.
Kirjallisen raportin rakenne ja kieliasu ovat Kamkin ohjeistuksen mukaiset.
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 15.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Maarit Vuorinen
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
LYL23SVLYL23SV
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
ALY23SALY23S
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kuvaaman keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Opiskelija ymmärtää muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaa tavoitella ja tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalansa erityispiirteiden valossa. Opiskelija osaa kehittää olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi niin tehokkaasti kuin mahdollista. Opiskelija tuntee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaa hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Opiskelija oppii tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä. Lisäksi hän vahvistaa työpajatyöskentelyosaamistaan ja hänen fasilitaattorin taitonsa paranevat.
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävä luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöisen innovaatioprosessin vaiheet
Palvelumuotoilulähtöinen työpajatyöskentely ja fasilitointitaidot
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, fasilitointi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Ilmoittautumisaika
01.09.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 28.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Antti Rimpiläinen
- Kawtar Ghafel
Ryhmät
-
GBMY24SGBMY24S
Tavoitteet
Students will learn the fundamentals, tools and methodologies of project management and are able to produce a realistic project plan. The student understands the role of team management in context of projects and can apply them when planning a project. The student can reflect on their past experiences related to projects and understand the role projects have in companies.
Sisältö
Project management principles
Project planning
Project methodologies
Project business case
Project stakeholders
Project risk management
Project change management
Team management
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Pekka Vaarala
- Perttu Huusko
- Olli Jääskeläinen
Ryhmät
-
SKY23SSKY23S
-
AYM24SAYM24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
-
SYT24SSYT24S
Tavoitteet
Opiskelija
* ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkityksen yrityksen/organisaation kokonaisohjauksen näkökulmasta
* tunnistaa toimintaympäristöjen kansallisia ja kansainvälisiä haasteita ja niiden vaikutuksia yrityksen/organisaation toimintaan ja omaan työhönsä
* hallitsee strategisen suunnitteluprosessin ja kykenee analysoimaan yrityksen/organisaation strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja kehittämiseen liittyviä periaatteita ja toimintoja sekä arvioimaan niiden vaikutuksia
* kehittyy analysoimaan organisaation käyttämiä strategisia mittareita toiminnan arvioinnin välineenä
* kehittyy analysoimaan, käyttämään ja arvioimaan yrityksen/organisaation toimintaympäristön muutoksia suunnittelun, päätöksenteon ja seurannan tueksi
Sisältö
* Strategisen johtamisen peruskäsitteet
* Strategiaprosessi
* Strategisen johtamisen analyysit ja työkalut
* Strategian implementointi ja toimenpiteistäminen
* Strateginen mittaaminen ja mittareiden arviointi
* Strategian seuranta, arviointi ja päivitys
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Devmoodlessa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
* hallitsee strategisen johtamisen kokonaisuuden ja hyödyntää sitä koko organisaation toiminnan kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista ja luo uusia käytäntöjä innovatiivisesti sekä arvioi niiden vaikutuksia vastuullisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
* osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja vaikeasti ennakoitavissa ja uutta strategista lähestymistapaa vaativissa työympäristöissä
* ottaa vastuuta työkäytäntöjen kehittämisestä ja/tai toiminnan strategisesta arvioinnista.
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Tommi Kauppinen
- Katri Takala
- Jaana Lappalainen
- Kirsi Meriläinen
- Tommi Kyllönen
Ajoitusryhmät
- KAMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TTY23STTY23S
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
LYL24SVLYL24SV
-
AAMKAvoin AMK
-
SYT24SSYT24S
-
ALY23SALY23S
Pienryhmät
- KAMK 1
Tavoitteet
Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön
Sisältö
- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot
Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 15.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
Opettaja
- Saija Huhtala
- Kirsi Moisanen
Ryhmät
-
AYM24SAYM24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
-
SYT24SSYT24S
Tavoitteet
Opiskelija:
• osaa kuvata vaikutus ja vaikuttavuus tematiikkaan liittyvän käsitteistön
• osaa kartoittaa organisaation ongelmia, joita voidaan tarkastella ja ratkaista vaikuttavuuden näkökulmasta
• osaa laatia vaikutusmallin ja tätä tukevan mittariston sekä tiedon keräämisen
• hallitsee työhönsä soveltuvia vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
• osaa soveltaa vaikuttavuutta kuvaavaa tutkimus- ja arviointitietoa organisaation palveluiden kehittämisessä
• osaa kehittää organisaation palveluiden vaikuttavuutta edistäviä menetelmiä
• hallitsee perusteet vaikutusten ja vaikuttavuuden viestinnästä
• osaa tarkastella vaikuttavuuden arviointia organisaation johtamisen näkökulmasta
Sisältö
* Keskeiset käsitteet (mm. vaikutukset, vaikuttavuus, vaikuttavuusinvestointi jne.)
* Vaikuttavuus organisaation toiminnan tarkastelussa – vaikutusten arvioinnin perustan kartoitus
* Vaikuttavuuden portaat
* Vaikutusten ja vaikuttavuuden mallintaminen
* Vaikutusten mittaaminen ja tiedon kerääminen
* Vaikuttavuuden arvioinnin perusteet ja arvioinnin kokonaisprosessi
* Vaikuttavuuden arviointiin vaikuttavia asioita (riskit, sidosryhmätyöskentely, mittarit jne.)
* Vaikutusten ja vaikuttavuuden viestintä ja viestintämuodot
* Vaikuttavuuden arviointi ja sen johtaminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• hallitsee vaikutus ja vaikuttavuus käsitteistön
• analysoi organisaation ongelmia ja ratkaisee niitä vaikuttavuuden näkökulmat huomioon ottaen
• laatii sovellettavissa olevan vaikutusmallin ja sitä tukevan mittariston
• hyödyntää vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä työssään
• kartoittaa vaikuttavuutta kuvaavaa tutkimustietoa ja soveltaa sitä kehittäessään organisaation palveluita
• kehittää innovatiivisia menetelmiä, jotka edistävät organisaation palveluiden vaikuttavuutta
• hyödyntää viestinnässään vaikutusten ja vaikuttavuuden tematiikkaa
• soveltaa vaikuttavuuden arvioinnin osaamistaan organisaation johtamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
• osaa soveltaa vaikutus ja vaikuttavuus käsitteistöä oikein
• osaa kartoittaa organisaation ongelmia ja ratkaista niitä vaikuttavuuden näkökulmat huomioon ottaen
• osaa laatia vaikutusmallin ja sitä tukevan mittariston
• hyödyntää joitakin vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä työssään
• kartoittaa vaikuttavuutta kuvaavaa tutkimustietoa ja soveltaa sitä osittain kehittäessään organisaation palveluita
• kehittää menetelmiä, jotka edistävät organisaation palveluiden vaikuttavuutta
• hyödyntää osittain viestinnässään vaikutusten ja vaikuttavuuden tematiikkaa
• osaa hyödyntää vaikuttavuuden arvioinnin osaamistaan organisaation johtamisessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
• tuntee vaikutuksiin ja vaikuttavuuteen liittyvän käsitteistön
• pyrkii tunnistamaan organisaation ongelmia ja ratkaisemaan niitä vaikuttavuuden näkökulmat huomioon ottaen
• pyrkii laatimaan vaikutusmallin ja sitä tukevan mittariston
• pyrkii hyödyntämään joitakin vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä työssään
• kartoittaa vaikuttavuutta kuvaavaa tutkimustietoa ja pyrkii soveltamaan sitä kehittäessään organisaation palveluita
• pyrkii kehittämään menetelmiä, joiden avulla voidaan kehittää organisaatioin palveluiden vaikuttavuutta
• pyrkii viestinnässään hyödyntämään vaikutusten ja vaikuttavuuden tematiikkaa
• tiedostaa vaikuttavuuden arvioinnin osaamisen merkityksen organisaation johtamisessa
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Pekka Kantola
- Jaana Lappalainen
Ryhmät
-
LYL24SLYL24S
Tavoitteet
Opintojaksolla syvennytään vastuullisuuden keskeisiin käsitteisiin ja toimintatapoihin, jotka auttavat soveltamaan kestävän kehityksen sekä eettisen ja vastuullisen toiminnan periaatteita yrityksen/organisaation toiminnassa.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa tunnistaa, analysoida ja arvioida yrityksen/organisaation toiminnan taloudellisia, ekologisia ja sosiaalisia vaikutuksia
- ymmärtää yritysvastuun osana tuloksellista liiketoimintaa
- tunnistaa ja osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden perusperiaatteita yrityksen/organisaation toiminnan johtamisessa
- osaa kehittää yrityksen toimintaa kaikista vastuullisuuden näkökulmista eri sidosryhmät ja heidän tavoitteet huomioon ottaen ja esittää kehittämistoimenpiteitä vastuullisen toiminnan edistämiseksi
Sisältö
Kestävä kehitys ja eettisyys - YK:n Agenda 2030
Global Compact
Vastuullisuussääntely
Yritysten yhteiskuntavastuun ulottuvuudet: ekologinen, taloudellinen ja sosiaalinen vastuu
Ympäristövastuu: hiilijalanjälki ja kädenjälki
Corporate Governance
Toimitusketjun vastuullisuus
Taloudellinen vastuu ja riskienhallinta
Code of conduct / menettelysäännöt ja toimintaohjeet organisaatiossa
Compliance / toiminnan määräystenmukaisuus ja vaatimustenmukaisuus
Vastuullisuuden raportointi osana vastuullisuusviestintää - kestävyysraportointi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida yrityksen/organisaation vastuullisen toiminnan nykytilaa ja toiminnan taloudellisia, ekologisia ja sosiaalisia vaikutuksia.
Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan periaatteita yrityksen/organisaation toiminnan suunnittelussa, päätöksenteossa ja raportoinnissa.
Hän osaa analysoida, ennakoida ja kehittää vastuullista toimintaa kestävä kehitys huomioiden.
Opiskelija osaa laatia erinomaisen oman työyhteisön kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan periaatteiden hallintaa osoittavan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutkimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida yrityksen/organisaation vastuullisen toiminnan nykytilaa ja toiminnan taloudellisia, ekologisia ja sosiaalisia vaikutuksia.
Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan periaatteita yrityksen/organisaation toiminnan suunnittelussa, päätöksenteossa ja raportoinnissa.
Hän osaa analysoida, ennakoida ja kehittää vastuullista toimintaa kestävä kehitys huomioiden.
Opiskelija osaa laatia hyvän oman työyhteisön kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan periaatteiden hallintaa osoittavan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutkimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa analysoida yrityksen/organisaation vastuullisen toiminnan nykytilaa ja toiminnan taloudellisia, ekologisia ja sosiaalisia vaikutuksia.
Hän osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan periaatteita yrityksen/organisaation toiminnan suunnittelussa, päätöksenteossa ja raportoinnissa.
Hän osaa analysoida, ennakoida ja kehittää vastuullista toimintaa kestävä kehitys huomioiden.
Opiskelija osaa laatia oman työyhteisön kestävän kehityksen ja vastuullisen toiminnan periaatteiden hallintaa osoittavan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutkimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.
Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 30.09.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Antti Rimpiläinen
- Kawtar Ghafel
Ryhmät
-
GBMY25SGBMY25S
Tavoitteet
Students will learn the fundamentals, tools and methodologies of project management and are able to produce a realistic project plan. The student understands the role of team management in context of projects and can apply them when planning a project. The student can reflect on their past experiences related to projects and understand the role projects have in companies.
Sisältö
Project management principles
Project planning
Project methodologies
Project business case
Project stakeholders
Project risk management
Project change management
Team management
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 31.10.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 21.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Tommi Kauppinen
- Katri Takala
- Kirsi Meriläinen
- Olli Jääskeläinen
- Tommi Kyllönen
Ryhmät
-
SYT25SSYT25S
-
AYM24SAYM24S
-
LYL25SVLYL25SV
-
TTY24STTY24S
-
TLY24STLY24S
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
Tavoitteet
Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön
Sisältö
- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot
Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti