MyötätuntomentorointiLaajuus (3 op)
Tunnus: AV00CU98
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Rea Stricker
Osaamistavoitteet
Myötätuntomentorointi on vertaispedagogiikkaan perustuva vertaisryhmämentorointimalli,
jonka tarkoituksena on opiskelijoiden myötätuntotaitojen vahvistaminen sekä myötätuntoisen
ja inhimillisen toimintakulttuurin edistäminen korkeakouluyhteisöissä. Myötätuntomentorointi
on kehitetty Nyyti ry:ssä, joka koordinoi toimintaa valtakunnallisesti ja toteuttaa toimintaa
kumppanuudessa korkeakoulujen kanssa.
Myötätuntomentoroinnissa tehtävään perehdytyksen saaneet opiskelijat, eli myötätuntomentorit,
ohjaavat opiskelijoille suunnattua vertaisryhmiä. Ryhmissä keskustellaan erilaisista myötätuntoon
liittyvistä teemoista ja tehdään harjoituksia. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä myötätunnon
merkityksestä sekä valmiuksia toimia myötätuntoisesti niin muita kuin itseäkin kohtaan. Ryhmät
tarjoavat myös mahdollisuuden luoda sosiaalisia suhteita sekä tuntea yhteenkuuluvuutta.
Myötätuntomentoroinnin keskiössä on vertaisuus. Ryhmien ohjaajien ei siis tarvitse ottaa
asiantuntijaroolia, vaan he ovat vertaisia ja rinnalla kulkijoita. Myötätuntomentorien tehtävänä on
fasilitoida ja ohjata ryhmän yhteistä työskentelyä myötätuntoteeman parissa, luoda turvallinen
ilmapiiri ryhmälle sekä tukea näin yhdessä tekemistä, oppimista ja oivaltamista.
Sisältö
Myötätuntomentorit perehdytetään tehtäväänsä (3 x 3,5 h) ja ryhmät kokoontuvat kuusi kertaa
(6 x 2 h). Ryhmät ovat enintään 10 hengen ryhmiä. Mentorit ohjaavat ryhmiä pareittain. Korkeakoulun työntekijä toimii mentorien taustatukena ja auttaa tarvittaessa ryhmien suunnittelussa
sekä ongelmatilanteissa. Mentoreille järjestetään myös yhteisiä tapaamisia, joissa on mahdollista
jakaa kokemuksia ja oppeja toisten mentorien kanssa.
Oppimistavoitteet myötätuntomentorille eli ryhmän vertaisohjaajalle
Myötätuntomentori oppii:
• Ryhmän ohjaamisen, keskustelun fasilitoinnin ja harjoitteiden vetämisen taitoja,
• Myötätuntotematiikkaan liittyvää tietoa, teoriataustaa sekä harjoitteita
• Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemisen keinoja myötätuntoiseen lähestymistapaan
pohjautuen, sekä kykyä ko. keinojen soveltamiseen käytännössä
• Oman toimintansa reflektointia
Myötätuntomentorina toimiminen on vastuullinen tehtävä, joka kehittää myös tärkeitä
työelämässä toimimisen taitoja.
Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
2 - 20
Opettaja
- Rea Stricker
Ryhmät
-
VAPVAL2024VAPVAL2024
Tavoitteet
Myötätuntomentorointi on vertaispedagogiikkaan perustuva vertaisryhmämentorointimalli,
jonka tarkoituksena on opiskelijoiden myötätuntotaitojen vahvistaminen sekä myötätuntoisen
ja inhimillisen toimintakulttuurin edistäminen korkeakouluyhteisöissä. Myötätuntomentorointi
on kehitetty Nyyti ry:ssä, joka koordinoi toimintaa valtakunnallisesti ja toteuttaa toimintaa
kumppanuudessa korkeakoulujen kanssa.
Myötätuntomentoroinnissa tehtävään perehdytyksen saaneet opiskelijat, eli myötätuntomentorit,
ohjaavat opiskelijoille suunnattua vertaisryhmiä. Ryhmissä keskustellaan erilaisista myötätuntoon
liittyvistä teemoista ja tehdään harjoituksia. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä myötätunnon
merkityksestä sekä valmiuksia toimia myötätuntoisesti niin muita kuin itseäkin kohtaan. Ryhmät
tarjoavat myös mahdollisuuden luoda sosiaalisia suhteita sekä tuntea yhteenkuuluvuutta.
Myötätuntomentoroinnin keskiössä on vertaisuus. Ryhmien ohjaajien ei siis tarvitse ottaa
asiantuntijaroolia, vaan he ovat vertaisia ja rinnalla kulkijoita. Myötätuntomentorien tehtävänä on
fasilitoida ja ohjata ryhmän yhteistä työskentelyä myötätuntoteeman parissa, luoda turvallinen
ilmapiiri ryhmälle sekä tukea näin yhdessä tekemistä, oppimista ja oivaltamista.
Sisältö
Myötätuntomentorit perehdytetään tehtäväänsä (3 x 3,5 h) ja ryhmät kokoontuvat kuusi kertaa
(6 x 2 h). Ryhmät ovat enintään 10 hengen ryhmiä. Mentorit ohjaavat ryhmiä pareittain. Korkeakoulun työntekijä toimii mentorien taustatukena ja auttaa tarvittaessa ryhmien suunnittelussa
sekä ongelmatilanteissa. Mentoreille järjestetään myös yhteisiä tapaamisia, joissa on mahdollista
jakaa kokemuksia ja oppeja toisten mentorien kanssa.
Oppimistavoitteet myötätuntomentorille eli ryhmän vertaisohjaajalle
Myötätuntomentori oppii:
• Ryhmän ohjaamisen, keskustelun fasilitoinnin ja harjoitteiden vetämisen taitoja,
• Myötätuntotematiikkaan liittyvää tietoa, teoriataustaa sekä harjoitteita
• Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemisen keinoja myötätuntoiseen lähestymistapaan
pohjautuen, sekä kykyä ko. keinojen soveltamiseen käytännössä
• Oman toimintansa reflektointia
Myötätuntomentorina toimiminen on vastuullinen tehtävä, joka kehittää myös tärkeitä
työelämässä toimimisen taitoja.
Aika ja paikka
Kevät 2025 Kajaanin kampus
Oppimateriaalit
Kaikki materiaali jaetaan tapaamisissa.
Opetusmenetelmät
Oppimistavoitteet myötätuntomentorille eli ryhmän vertaisohjaajalle
Myötätuntomentori oppii:
• Ryhmän ohjaamisen, keskustelun fasilitoinnin ja harjoitteiden vetämisen taitoja,
• Myötätuntotematiikkaan liittyvää tietoa, teoriataustaa sekä harjoitteita
• Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemisen keinoja myötätuntoiseen lähestymistapaan
pohjautuen, sekä kykyä ko. keinojen soveltamiseen käytännössä
• Oman toimintansa reflektointia
Myötätuntomentorina toimiminen on vastuullinen tehtävä, joka kehittää myös tärkeitä
työelämässä toimimisen taitoja.
Myötätuntomentoroinnissa tehtävään perehdytyksen saaneet opiskelijat, eli myötätuntomentorit,
ohjaavat opiskelijoille suunnattua vertaisryhmiä. Ryhmissä keskustellaan erilaisista myötätuntoon
liittyvistä teemoista ja tehdään harjoituksia. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä myötätunnon
merkityksestä sekä valmiuksia toimia myötätuntoisesti niin muita kuin itseäkin kohtaan. Ryhmät
tarjoavat myös mahdollisuuden luoda sosiaalisia suhteita sekä tuntea yhteenkuuluvuutta.
Myötätuntomentoroinnin keskiössä on vertaisuus. Ryhmien ohjaajien ei siis tarvitse ottaa
asiantuntijaroolia, vaan he ovat vertaisia ja rinnalla kulkijoita. Myötätuntomentorien tehtävänä on fasilitoida ja ohjata ryhmän yhteistä työskentelyä myötätuntoteeman parissa, luoda turvallinen ilmapiiri ryhmälle sekä tukea näin yhdessä tekemistä, oppimista ja oivaltamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mentorointia voi harjoittaa myös omassa työyhteisössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Myötätuntomentorit perehdytetään tehtäväänsä (3 x 3,5 h) ja ryhmät kokoontuvat kuusi kertaa
(6 x 2 h).
Myötätuntomentoroinnin laajuus:
• Perehdytys ja ohjaajien keskinäiset tapaamiset 22 h
• Ryhmien ohjaaminen valmisteluineen 22 h
• Reflektiotehtävä 10 h
• Yhteensä noin 54 h = 2 op
Ryhmät ovat enintään 10 hengen ryhmiä. Mentorit ohjaavat ryhmiä pareittain. Korkeakoulun työntekijä toimii mentorien taustatukena ja auttaa tarvittaessa ryhmien suunnittelussa
sekä ongelmatilanteissa. Mentoreille järjestetään myös yhteisiä tapaamisia, joissa on mahdollista
jakaa kokemuksia ja oppeja toisten mentorien kanssa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Osallistuja käy mentorikoulutuksen; osallistuu koulutustapaamisiin ja tekee niihin liittyvät tehtävät. Osallistuja johtaa parin kanssa yhtä mentorointiryhmää ja sen tapaamisia.
Sisällön jaksotus
Myötätuntomentorit perehdytetään tehtäväänsä (3 x 3,5 h) ja ryhmät kokoontuvat kuusi kertaa
(6 x 2 h).
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty