Siirry suoraan sisältöön

MyötätuntomentorointiLaajuus (3 op)

Tunnus: AV00CU98

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Rea Stricker

Osaamistavoitteet

Myötätuntomentorointi on vertaispedagogiikkaan perustuva vertaisryhmämentorointimalli,
jonka tarkoituksena on opiskelijoiden myötätuntotaitojen vahvistaminen sekä myötätuntoisen
ja inhimillisen toimintakulttuurin edistäminen korkeakouluyhteisöissä. Myötätuntomentorointi
on kehitetty Nyyti ry:ssä, joka koordinoi toimintaa valtakunnallisesti ja toteuttaa toimintaa
kumppanuudessa korkeakoulujen kanssa.

Myötätuntomentoroinnissa tehtävään perehdytyksen saaneet opiskelijat, eli myötätuntomentorit,
ohjaavat opiskelijoille suunnattua vertaisryhmiä. Ryhmissä keskustellaan erilaisista myötätuntoon
liittyvistä teemoista ja tehdään harjoituksia. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä myötätunnon
merkityksestä sekä valmiuksia toimia myötätuntoisesti niin muita kuin itseäkin kohtaan. Ryhmät
tarjoavat myös mahdollisuuden luoda sosiaalisia suhteita sekä tuntea yhteenkuuluvuutta.

Myötätuntomentoroinnin keskiössä on vertaisuus. Ryhmien ohjaajien ei siis tarvitse ottaa
asiantuntijaroolia, vaan he ovat vertaisia ja rinnalla kulkijoita. Myötätuntomentorien tehtävänä on
fasilitoida ja ohjata ryhmän yhteistä työskentelyä myötätuntoteeman parissa, luoda turvallinen
ilmapiiri ryhmälle sekä tukea näin yhdessä tekemistä, oppimista ja oivaltamista.

Sisältö

Myötätuntomentorit perehdytetään tehtäväänsä (3 x 3,5 h) ja ryhmät kokoontuvat kuusi kertaa
(6 x 2 h). Ryhmät ovat enintään 10 hengen ryhmiä. Mentorit ohjaavat ryhmiä pareittain. Korkeakoulun työntekijä toimii mentorien taustatukena ja auttaa tarvittaessa ryhmien suunnittelussa
sekä ongelmatilanteissa. Mentoreille järjestetään myös yhteisiä tapaamisia, joissa on mahdollista
jakaa kokemuksia ja oppeja toisten mentorien kanssa.
Oppimistavoitteet myötätuntomentorille eli ryhmän vertaisohjaajalle

Myötätuntomentori oppii:
• Ryhmän ohjaamisen, keskustelun fasilitoinnin ja harjoitteiden vetämisen taitoja,
• Myötätuntotematiikkaan liittyvää tietoa, teoriataustaa sekä harjoitteita
• Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemisen keinoja myötätuntoiseen lähestymistapaan
pohjautuen, sekä kykyä ko. keinojen soveltamiseen käytännössä
• Oman toimintansa reflektointia
Myötätuntomentorina toimiminen on vastuullinen tehtävä, joka kehittää myös tärkeitä
työelämässä toimimisen taitoja.

fi
Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Rea Stricker
Ryhmät
  • VAPVAL2024
    VAPVAL2024

Tavoitteet

Myötätuntomentorointi on vertaispedagogiikkaan perustuva vertaisryhmämentorointimalli,
jonka tarkoituksena on opiskelijoiden myötätuntotaitojen vahvistaminen sekä myötätuntoisen
ja inhimillisen toimintakulttuurin edistäminen korkeakouluyhteisöissä. Myötätuntomentorointi
on kehitetty Nyyti ry:ssä, joka koordinoi toimintaa valtakunnallisesti ja toteuttaa toimintaa
kumppanuudessa korkeakoulujen kanssa.

Myötätuntomentoroinnissa tehtävään perehdytyksen saaneet opiskelijat, eli myötätuntomentorit,
ohjaavat opiskelijoille suunnattua vertaisryhmiä. Ryhmissä keskustellaan erilaisista myötätuntoon
liittyvistä teemoista ja tehdään harjoituksia. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä myötätunnon
merkityksestä sekä valmiuksia toimia myötätuntoisesti niin muita kuin itseäkin kohtaan. Ryhmät
tarjoavat myös mahdollisuuden luoda sosiaalisia suhteita sekä tuntea yhteenkuuluvuutta.

Myötätuntomentoroinnin keskiössä on vertaisuus. Ryhmien ohjaajien ei siis tarvitse ottaa
asiantuntijaroolia, vaan he ovat vertaisia ja rinnalla kulkijoita. Myötätuntomentorien tehtävänä on
fasilitoida ja ohjata ryhmän yhteistä työskentelyä myötätuntoteeman parissa, luoda turvallinen
ilmapiiri ryhmälle sekä tukea näin yhdessä tekemistä, oppimista ja oivaltamista.

Sisältö

Myötätuntomentorit perehdytetään tehtäväänsä (3 x 3,5 h) ja ryhmät kokoontuvat kuusi kertaa
(6 x 2 h). Ryhmät ovat enintään 10 hengen ryhmiä. Mentorit ohjaavat ryhmiä pareittain. Korkeakoulun työntekijä toimii mentorien taustatukena ja auttaa tarvittaessa ryhmien suunnittelussa
sekä ongelmatilanteissa. Mentoreille järjestetään myös yhteisiä tapaamisia, joissa on mahdollista
jakaa kokemuksia ja oppeja toisten mentorien kanssa.
Oppimistavoitteet myötätuntomentorille eli ryhmän vertaisohjaajalle

Myötätuntomentori oppii:
• Ryhmän ohjaamisen, keskustelun fasilitoinnin ja harjoitteiden vetämisen taitoja,
• Myötätuntotematiikkaan liittyvää tietoa, teoriataustaa sekä harjoitteita
• Hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemisen keinoja myötätuntoiseen lähestymistapaan
pohjautuen, sekä kykyä ko. keinojen soveltamiseen käytännössä
• Oman toimintansa reflektointia
Myötätuntomentorina toimiminen on vastuullinen tehtävä, joka kehittää myös tärkeitä
työelämässä toimimisen taitoja.

Arviointiasteikko

0 - 5