Mentorointi tutuksiLaajuus (5 op)
Tunnus: LT00CJ85
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tuula Rajander
Osaamistavoitteet
Osallistuja ymmärtää mentoroinnin merkityksen ja osaa hyödyntää sitä osaamisen kehittämisen menetelmänä.
Osallistuja hallitsee mentoroinnin eri muodot ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osallistuja kykenee arvioimaan ja soveltamaan erilaisia mentorointimenetelmiä eri mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osallistuja osaa analysoida laadukkaan mentorointiprosessin keskeisiä tekijöitä.
Osallistuja osaa suunnitella mentorointiohjelman ja -prosessin.
Sisältö
Mentoroinnin tietoperusta
Mentorointitavat ja -muodot
Mentorointimenetelmät
Mentoriohjelman järjestäminen
Oppimateriaalit
Reppu-moodlen materiaalit.
Kupias & Salo. Mentorointi 4.0.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun osallistuja ymmärtää ja pystyy selittämään mentoroinnin merkityksen osaamisen kehittämisen menetelmänä ja hallitsee sen tietoperustaa. Hän hallitsee ja pystyy hyödyntämään mentoroinnin eri muotoja ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa. Opiskelija hallitsee erilaisia mentorointimenetelmiä ja pystyy hyödyntämään niitä työssään ja hän ymmärtää, pystyy selittämään ja osaa suunnitella laadukkaan mentorointiprosessin ja -ohjelman. Opiskelija pystyy hakemaan ajankohtaista asiantuntijatietoa mentoroinnista ja raportoimaan tietoa pohtivassa esseessä.
Lisätiedot
Opintojakson kurssiavaimen saa ottamalla yhteyttä opintojakson opettajaan, Tuula Rajanderiin.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 30.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tuula Rajander
Tavoitteet
Osallistuja ymmärtää mentoroinnin merkityksen ja osaa hyödyntää sitä osaamisen kehittämisen menetelmänä.
Osallistuja hallitsee mentoroinnin eri muodot ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osallistuja kykenee arvioimaan ja soveltamaan erilaisia mentorointimenetelmiä eri mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osallistuja osaa analysoida laadukkaan mentorointiprosessin keskeisiä tekijöitä.
Osallistuja osaa suunnitella mentorointiohjelman ja -prosessin.
Sisältö
Mentoroinnin tietoperusta
Mentorointitavat ja -muodot
Mentorointimenetelmät
Mentoriohjelman järjestäminen
Aika ja paikka
Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti vuoden 2025 aikana.
Oppimateriaalit
Reppu-moodlen materiaalit.
Kupias & Salo. Mentorointi 4.0.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna Reppu -verkko-oppimisympäristössä. Opintojaksoon kuuluu monivalintatehtäviä, joiden avulla opiskelija ottaa haltuun opintojaksoon kuuluvan teoriatausta. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kokoava tehtävä, jonka arvioi opintojakson opettaja. Kokoavalla tehtävällä opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson kokonaisuuden.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson harjoitustehtävä tehdään työyhteisöön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Nonstop-tentit Repussa. Jokaisessa tentissä on 3 suorituskertaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija haluaa korvata opintojaksoon kuuluvan kokoavan tehtävän vaihtoehtoisella tavalla, siitä tulee sopia opettajan kanssa. Monivalintatenteille ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa tarjolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.
Opintojakso rakentuu neljästä eri osiosta, jotka opiskelija suorittaa kronologisessa järjestyksessä. Jokaisessa osiossa on aiheeseen liittyviä videoluentoja sekä verkkomateriaalia, johon opiskelija tutustuu omatoimisesti. Opiskelijaa ohjataan myös lisämateriaalin pariin.
Jokainen osio sisältää myös monivalintatehtäviä, joiden avulla opiskelija voi seurata omaa osaamistaan. Opintojaksoon kuuluu kokoava tehtävä. Opiskelija saa palautteen kokoavasta tehtävästä opintojakson opettajalta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun osallistuja ymmärtää ja pystyy selittämään mentoroinnin merkityksen osaamisen kehittämisen menetelmänä ja hallitsee sen tietoperustaa. Hän hallitsee ja pystyy hyödyntämään mentoroinnin eri muotoja ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa. Opiskelija hallitsee erilaisia mentorointimenetelmiä ja pystyy hyödyntämään niitä työssään ja hän ymmärtää, pystyy selittämään ja osaa suunnitella laadukkaan mentorointiprosessin ja -ohjelman.
Sisällön jaksotus
Mentoroinnin tietoperusta
Mentorointitavat ja -muodot
Mentorointimenetelmät
Mentorointiohjelman suunnittelu
Lisätietoja opiskelijoille
ekoälyn käyttäminen kokoavassa tehtävässä on sallittu, mutta siitä ja sen roolista tulee kertoa työssä selkeästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Väärinkäytöksestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja opintojakson tai tehtävän uudelleen suorittaminen.
Hyväksiluku- ja AHOT-tapauksissa ota suoraan yhteys opintojakson opettajaan.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun osallistuja ymmärtää ja pystyy selittämään mentoroinnin merkityksen osaamisen kehittämisen menetelmänä ja hallitsee sen tietoperustaa. Hän hallitsee ja pystyy hyödyntämään mentoroinnin eri muotoja ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa. Opiskelija hallitsee erilaisia mentorointimenetelmiä ja pystyy hyödyntämään niitä työssään ja hän ymmärtää, pystyy selittämään ja osaa suunnitella laadukkaan mentorointiprosessin ja -ohjelman. Opiskelija pystyy hakemaan ajankohtaista asiantuntijatietoa mentoroinnista ja raportoimaan tietoa pohtivassa esseessä.
Lisätiedot
Opintojakson kurssiavaimen saa ottamalla yhteyttä opintojakson opettajaan, Tuula Rajanderiin.
Ilmoittautumisaika
22.03.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tuula Rajander
Ryhmät
-
VAPVAL2024VAPVAL2024
Tavoitteet
Osallistuja ymmärtää mentoroinnin merkityksen ja osaa hyödyntää sitä osaamisen kehittämisen menetelmänä.
Osallistuja hallitsee mentoroinnin eri muodot ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osallistuja kykenee arvioimaan ja soveltamaan erilaisia mentorointimenetelmiä eri mentorointitilanteissa ja -suhteissa.
Osallistuja osaa analysoida laadukkaan mentorointiprosessin keskeisiä tekijöitä.
Osallistuja osaa suunnitella mentorointiohjelman ja -prosessin.
Sisältö
Mentoroinnin tietoperusta
Mentorointitavat ja -muodot
Mentorointimenetelmät
Mentoriohjelman järjestäminen
Oppimateriaalit
Reppu-moodlen materiaalit.
Kupias & Salo. Mentorointi 4.0.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun osallistuja ymmärtää ja pystyy selittämään mentoroinnin merkityksen osaamisen kehittämisen menetelmänä ja hallitsee sen tietoperustaa. Hän hallitsee ja pystyy hyödyntämään mentoroinnin eri muotoja ja osaa arvioida niiden hyödynnettävyyttä erilaisissa mentorointitilanteissa ja -suhteissa. Opiskelija hallitsee erilaisia mentorointimenetelmiä ja pystyy hyödyntämään niitä työssään ja hän ymmärtää, pystyy selittämään ja osaa suunnitella laadukkaan mentorointiprosessin ja -ohjelman. Opiskelija pystyy hakemaan ajankohtaista asiantuntijatietoa mentoroinnista ja raportoimaan tietoa pohtivassa esseessä.
Lisätiedot
Opintojakson kurssiavaimen saa ottamalla yhteyttä opintojakson opettajaan, Tuula Rajanderiin.