Siirry suoraan sisältöön

Businesspsykologian perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: LT00CT64

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Hallitset yritystoimintaan sovellettavissa olevien psykologian osa-alueiden käsitteitä ja niiden teorioita. Osaat soveltaa niitä organisaation toimintoihin sekä eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö).
Ymmärrät psykologian yhteyksiä kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin. Osaat hyödyntää psykologiaa organisaation toimintojen kehittämiseen kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Vahvistat itsetuntemustaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä ymmärtää niiden yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastelet seuraavien psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja sovellat niitä organisaation toimintoihin ja eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen, esihenkilö):
- Positiivinen psykologia
- Persoonallisuuspsykologia
- Työ- ja organisaatiopsykologia
- Sosiaalipsykologia
- Neuropsykologia
- Kehityspsykologia
- Kognitiivinen psykologia

Oppimateriaalit

Verkko-oppimisympäristössä oleva materiaali.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija osaa hyödyntää psykologiaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija ymmärtää psykologian roolin liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija hahmottaa itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

fi
Ilmoittautumisaika

02.03.2025 - 30.11.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutusohjelma
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Pia Kuittinen

Tavoitteet

Hallitset yritystoimintaan sovellettavissa olevien psykologian osa-alueiden käsitteitä ja niiden teorioita. Osaat soveltaa niitä organisaation toimintoihin sekä eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö).
Ymmärrät psykologian yhteyksiä kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin. Osaat hyödyntää psykologiaa organisaation toimintojen kehittämiseen kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Vahvistat itsetuntemustaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä ymmärtää niiden yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastelet seuraavien psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja sovellat niitä organisaation toimintoihin ja eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen, esihenkilö):
- Positiivinen psykologia
- Persoonallisuuspsykologia
- Työ- ja organisaatiopsykologia
- Sosiaalipsykologia
- Neuropsykologia
- Kehityspsykologia
- Kognitiivinen psykologia

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija osaa hyödyntää psykologiaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija ymmärtää psykologian roolin liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija hahmottaa itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja. Opintojakso on hyvä suorittaa perusopintojen jälkeen toisen opiskeluvuoden kevätlukukauden aikana.

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

15.04.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutusohjelma
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Pia Kuittinen
Ryhmät
  • LLT22SM
    LLT22SM
  • LLT22SH
    LLT22SH
  • LLT23SM
    LLT23SM
  • LLT23SH
    LLT23SH

Tavoitteet

Hallitset yritystoimintaan sovellettavissa olevien psykologian osa-alueiden käsitteitä ja niiden teorioita. Osaat soveltaa niitä organisaation toimintoihin sekä eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö).
Ymmärrät psykologian yhteyksiä kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin. Osaat hyödyntää psykologiaa organisaation toimintojen kehittämiseen kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Vahvistat itsetuntemustaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä ymmärtää niiden yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastelet seuraavien psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja sovellat niitä organisaation toimintoihin ja eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen, esihenkilö):
- Positiivinen psykologia
- Persoonallisuuspsykologia
- Työ- ja organisaatiopsykologia
- Sosiaalipsykologia
- Neuropsykologia
- Kehityspsykologia
- Kognitiivinen psykologia

Aika ja paikka

Lähiopetus kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opettajaluennot, vertaisoppiminen, vierailijaluennoitsijat
Suulliset ja kirjalliset itsenäiset tehtävät, pari- ja ryhmätyöskentely
Repputesti ja -tentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija osaa hyödyntää psykologiaa vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä, ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija ymmärtää psykologian roolin liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee psykologian osa-alueiden teorioita ja käsitteitä ja osaa soveltaa niitä organisaation toimintoihin eri rooleihin (asiakas, asiakaspalvelija, alainen ja esihenkilö). Opiskelija hahmottaa itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen merkityksen ja yhteyden omaan ja organisaation muun henkilöstön työskentelyyn ja hyvinvointiin.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja. Opintojakso on hyvä suorittaa perusopintojen jälkeen toisen opiskeluvuoden kevätlukukauden aikana.