Innovatiivinen palveluliiketoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00BF18-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2021 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Business
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Sisällön jaksotus
Sisällön jaksotus etenee käytännön kehittämistyön mukaisesti
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää palveluliiketoimintaa, jossa palvelu muodostaa arvonluonnin perustan. Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä kehittämistarpeita. Opiskelija tuntee palvelujen markkinoinnin erityispiirteet ja ymmärtää asiakastyytyväisyyden sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta. Opiskelija myös omaksuu palvelun ja asiakaskokemuksen tärkeyden ja vahvistaa osaamistaan palvelujen käyttäjälähtöisessä kehittämisessä.
Sisältö
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen markkinointi ja palveluverkostot
Palvelujen laatu
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Palvelumuotoilu ja palvelun ennakoiva vuorovaikutus
Käyttäjälähtöinen innovaatioprosessi
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2022, Kajaani
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetään Moodlessa
Opetusmenetelmät
TK-opinnot: tiimityöskentely, kehittämisprojekti
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö: käytännön kehittämisprojekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien ja käytännön kehittämistyön toteutuksen määräajat sovitaan yhdessä ja prosessiin perustuen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista opinnollistaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op vastaa opiskelijan työtä noin 133h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Tiedot:
Opiskelija kuvaa ja selittää keskeisten palveluliiketoimintaan kuuluvien käsitteiden ja elementtien pääsisällöt. Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen tehtävissä on johdonmukaista ja loogista.
Taidot:
Opiskelija osaa hyödyntää parhaiten soveltuvia asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan prosesseja ja näkökulmia.
Asenteet:
Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella johdonmukaisesti ratkaisunsa. Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kuvaa ja selittää keskeisten palveluliiketoimintaan kuuluvien käsitteiden ja elementtien pääsisällöt. Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen tehtävissä on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää parhaiten soveltuvia asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan prosesseja ja näkökulmia. Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella johdonmukaisesti ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa ja selittää keskeisten palveluliiketoimintaan kuuluvien käsitteiden ja elementtien pääsisällöt. Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen tehtävissä on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa hyödyntää parhaiten soveltuvia asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan prosesseja ja näkökulmia. Opiskelija toimii itsenäisesti ja osaa perustella johdonmukaisesti ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hyödyntää, vertailee ja soveltaa keskeisiä palveluliiketoimintaan kuuluvia käsitteitä ja näkökulmia. Käsitteiden käyttö on monipuolista, asiantuntevaa ja perusteltua.
Opiskelija kykenee tehokkaasti yhdistelemään ja soveltamaan aikaisempaa markkinointiosaamista kehittämistehtävissä.
Opiskelija osoittaa kriittistä arviointia ja huomioi asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan tulevaisuuden haasteet. Tehtävien tavoitteet saavutetaan oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti.