Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CB05-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Mika Sorsa

Ryhmät

  • TTK21SPTRaa
    TTK21SPTRaa
  • TTK21SPRaahe
    TTK21SPRaahe
  • TTK21SPORaa
    TTK21SPORaa
  • TTK21SPGRaa
    TTK21SPGRaa

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Sisältö

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Aika ja paikka

Pääosin etäopetuksena Teamsissa, 15 opetuskertaa maanantaisin ja tiistaisin (28.8-24.10.), [?viikolla 37 lähiopetus Raahessa (11.-12.9.)?]

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.

Opetusmenetelmät

Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.

Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti reflektoida toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri koulutus- tai ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.

Teoriaosuuden tentti: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)

Läsnäolosta +1% per oppitunti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.