Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: TT00CB05-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Mika Sorsa
Ryhmät
-
TTK21SPTRaaTTK21SPTRaa
-
TTK21SPRaaheTTK21SPRaahe
-
TTK21SPORaaTTK21SPORaa
-
TTK21SPGRaaTTK21SPGRaa
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Sisältö
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Aika ja paikka
Pääosin etäopetuksena Teamsissa, 15 opetuskertaa maanantaisin ja tiistaisin (28.8-24.10.), [?viikolla 37 lähiopetus Raahessa (11.-12.9.)?]
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.
Opetusmenetelmät
Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.
Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti reflektoida toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri koulutus- tai ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.
Teoriaosuuden tentti: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)
Läsnäolosta +1% per oppitunti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.