Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin strateginen kehittäminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX74-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Mervi Väisänen
Ryhmät
LLT22SM
LLT22SM
Opintojakso
LT00BX74

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 22.01.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Markkinoinnin strateginen kehittäminen LT00BX74-3005
TA12L117 Mark TA12L117 Mark
Ke 29.01.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Markkinoinnin strateginen kehittäminen LT00BX74-3005
TA12L117 Mark TA12L117 Mark
Ke 05.02.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Markkinoinnin strateginen kehittäminen LT00BX74-3005
TA12L117 Mark TA12L117 Mark
Ke 12.02.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Markkinoinnin strateginen kehittäminen LT00BX74-3005
TA12L116 TH luokka TA12L116 TH luokka
Ke 19.02.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Markkinoinnin strateginen kehittäminen LT00BX74-3005
TA12L117 Mark TA12L117 Mark
Ke 12.03.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Markkinoinnin strateginen kehittäminen LT00BX74-3005
TA12L117 Mark TA12L117 Mark
Ke 19.03.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Markkinoinnin strateginen kehittäminen LT00BX74-3005
TA12L117 Mark TA12L117 Mark
Ke 26.03.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Markkinoinnin strateginen kehittäminen LT00BX74-3005
TA12L117 Mark TA12L117 Mark
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää strategisen markkinointiajattelun periaatteet osana yrityksen liiketoimintastrategian kehittämistä.

Sisältö

Strateginen markkinointiajattelu ja sen osa-alueet
Markkinoinnin johtamisen tehtäväalueet ja liiketoiminnan kehittäminen
Brändi markkinoinnin strategisena osa-alueena
Innovatiivisuus ja asiakaslähtöisten toimintojen ja tuotteiden kehittäminen

Aika ja paikka

Kevät 2025

Oppimateriaalit

Aaker David A. & Moorman Christine: Strategic Market Management (2017 Wiley & Sons Ltd)
Käy myös vanhempi, joka löytyy nimellä: Aaker David A & McLoughlin Damien: Strategic Market Management (2010 John Wiley & Sons Ltd)
Drummond, Ensor & Ashford: Strategic marketing planning and control (2008, Butterworth-Heinemann) tai uudempi
sekä
Tikkanen H & Vassinen A: Strateginen markkinointiosaaminen (2010 Talentum)
Tikkanen H, Aspara J & Parviainen P: Strategisen markkinoinnin perusteet (2007 Talentum)
Muita hyödyllisiä lähteitä, muu strategia-, asiakkuus- ja brändikirjallisuus

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäiset tehtävät ja yhteistoiminnallinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Palautettavien arvioitavien tehtävien aikataulu annetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisaika 81 tuntia (lähiopetus 20 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen opiskelu 61 h).

Sisällön jaksotus

Lähiopetustunnit edellyttävät läsnäoloa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla strategisen markkinoinnin käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen ja kyky soveltaa tietoa caseratkaisuissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Strategisen markkinoinnin käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä käsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat itsenäiset ja casetehtävät arvioidaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla strategisen markkinoinnin käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys aihealueeseen ja kyky soveltaa tietoa caseratkaisuissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Strategisen markkinoinnin käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä käsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin.

Siirry alkuun