Siirry suoraan sisältöön

Artificial Intelligence in Games (3op)

Toteutuksen tunnus: TT00CB18-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2025 - 26.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettajat
Mikko Romppainen
Ryhmät
TTK24SPO
TTK24SPO
TBIT24SProg
TBIT24SProg
TIX25S
Exchange Students / Games
Opintojakso
TT00CB18

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 12.01.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Artificial Intelligence in Games TT00CB18-3006
TA11L151 TA11L151
Ma 19.01.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Artificial Intelligence in Games TT00CB18-3006
TA11L151 TA11L151
Ma 26.01.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Artificial Intelligence in Games TT00CB18-3006
TA11L151 TA11L151
Ma 02.02.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Artificial Intelligence in Games TT00CB18-3006
TA11L151 TA11L151
Ma 09.02.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Artificial Intelligence in Games TT00CB18-3006
TA11L151 TA11L151
Ma 16.02.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Artificial Intelligence in Games TT00CB18-3006
TA11L151 TA11L151
Ma 23.02.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Artificial Intelligence in Games TT00CB18-3006
TA11L151 TA11L151
Ma 09.03.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Artificial Intelligence in Games TT00CB18-3006
TA11L151 TA11L151
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Sisällön jaksotus

3. ja 4. jakso. Kevät 2026.

Tavoitteet

Students will have basic knowledge of different AI techniques used in games. Students will be able to select and implement specific AI techniques required in a game.

Suoritustavat

Harjoitustehtävät + Harjoitustyö. Kurssin harjoitustyö tehdään Game Programming 2 -kurssin harjoitustyön yhteyteen.

Sisältö

Introduction to game AI
Finite state machines
Path finding
Game genre specific AI techniques
Learning AI
Distributed AI, Team AI and crowd techniques

Aika ja paikka

1.1.2026 - 31.5.2026

Oppimateriaalit

Kurssimateriaalina teoriamateriaalia, esimerkkikoodia jne, jotka tulevat koodatuksi tuntien aikana.

Suositeltavaa kirjallisuutta (ei pakollista):
- AI Game Programming Wisdom 1-4
- Cormen, Thomas H., et al. Introduction to Algorithms. 4th ed., MIT Press, 2022.

Opetusmenetelmät

Huom. Kurssi liittyy vahvasti kurssiin: Game Programming 2 (3 op), joka toteutetaan samaan aikaan, kurssit toteutetaan yhteistoteutuksena. Kurssi toteutetaan luokassa pidettävänä lähiopetuksena. Opetusmenetelmänä työpajatyyppinen tekeminen, teorian säestämänä. Kurssin ajoitus on suunniteltu niin, että 3. jaksossa on lähiopetusta yhtenä päivänä viikossa, jolloin opiskellaan teoriaa ja samalla toteutetaan erilaisia toiminnallisuuksia ja tehdään tuntiharjoitteita. 4. jakso on varattu itsenäisen opiskelun ajaksi, jolloin on mahdollista viimeistellä jäljellä olevia tehtäviä ja tehdä kurseilla lopputyönä palautettavaa ns. harjoitustyötä. Kurssilla on muutamia palautettavia tehtäviä + harjoitustyö, joiden perusteella arvosana muodostuu Game Programming 2 kurssille ja Artificial Intelligence in Games kursseille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Palautusten deadline 31.5.2026. Uusintamahdollisuus tulemalla seuralle toteutukselle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalta vaaditaan ajankäytön osalta, osallistumista lähiopetustunneille. Läsnäolo ei ole pakollista, eikä poissaoloista seuraa sanktioita, mutta lähiopetuksesta ei kannata olla pois, koska silloin voi jäädä asioissa pahasti jälkeen. Lähiopetusta 8 viikkoa * ~8 h/viikko = ~64 tuntia. Itsenäisen työn osuus, noin 98 tuntia sisältää kurssin tehtävien teon ja harjoitustyön tekemisen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The students know and are proficient in the basic concepts of the course.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The students are able to use the methods they learn during the course appropriately.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The students are able to apply their learning to different tasks in a variety of ways.

Esitietovaatimukset

Data Structures and Algorithms

Lisätiedot

Ennen kurssille tuloa, varmista, että kurssin edeltävyysehdot täyttyvät osaltasi. Kurssilla vaaditaan C++ osaamista, joten se olisi hyvä olla jollakin tavalla hallussa. Kurssin ensimmäisellä tunnilla tullaan tekemään lähtötasotesti, jossa testataan C++ valmius, että onko edellytyksiä suoriutua kurssilla.

Siirry alkuun