Vammaistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA34-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2021 - 31.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
22.1.22 klo 8.00-11.45 (huomaa lukujärjestyksen muutos, A ja B -ryhmät yhdessä ) opintojakson aloitus, info ja eteneminen. Tehtävien ohjeistukset. Orientaatio vammaistyöhön.
19.2.22 klo 12.30-15.45 (huomaa lukujärjestyksen muutos, A ja B -ryhmät yhdessä) ryhmätehtävien esitykset ja keskustelu aiheista.
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee vammaispalvelujen erilaiset työorientaatiot ja työmuodot.
- Tuntee sosiaalisen kuntoutuksen ja palveluohjauksen peruslähtökohdat vammaispalveluissa.
- Hän ymmärtää ihmiselämän moninaisuutta ja osaa toimia yhdenvertaisuutta sekä moninaisuutta tukien vammaispalveluissa.
- Ymmärtää lain mukaiset rajoitustoimenpiteet ja tiedostaa ammatillisuuden ja asiakasta kunnioittavan työotteen näiden soveltamisessa.
- Tietää erilaisia vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä (perusteita) sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Toteutustavat
Kontaktiopetus, verkko-opetus, harjoitukset, itsenäiset tehtävät, joissa mm. tutustumiskäynti palveluihin, kirjatentit verkossa
Sisältö
Vammaisuus ja kehitysvammaisuus, vammaispalvelulaki, palvelut, itsemääräämisoikeus, moninaisuus, esteettömyys ja osallisuus, vammaispolitiikka ja vammaistyön arvot, tavoitteet ja työmuodot, kommunikaatiota tukevat menetelmät, dokumentaatio, inkluusio, sosiaaliohjaus, tuettu päätöksenteko, vammaisjärjestötoiminta, vammaisten lääkehoidon erityispiirteitä
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 22.1.22-24.4.22.
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskutelua ja verkko-opiskelua.
Luennot 22.1.2022 ja 19.2.2022, A ja B ryhmät
Tenttien ajankohdat sovitaan yhdessä opintojakson alussa.
Opintojakso päättyy 24.4.2022.
Oppimateriaalit
Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino.
Pekkarinen, E. & Schalin, A. (2021). Vammaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimisto.
Opetusmenetelmät
Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöskentely.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, pakollisesta kirjallisuudesta, itsenäisesti ja ryhmissä tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä sekä tenteistä.
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaiset suoritustavat sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.