Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)

Tunnus: SHVU006

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa
Tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin
Kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
Arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
Ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

Eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen
Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät
Lapsen ja perheen voimavarojen arviointi ja tukeminen
Perhepalveluverkosto
Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan oma-hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Eeva Kähkönen
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S

Tavoitteet

Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa
Tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin
Kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
Arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
Ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

Eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen
Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät
Lapsen ja perheen voimavarojen arviointi ja tukeminen
Perhepalveluverkosto
Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan oma-hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu

Oppimateriaalit

Lastenneuvolan osuus NEUKO -tietokannasta terveysportista sekä muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Reaaliaikainen vuorovaikutteinen opetus teams-välitteisesti.
Ryhmätehtävä ja itsenäiset tehtävät Reppu-ympäristössä.
Harjoitustunnit.
Simulaatiot.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta 16 tuntia.
Harjoitukset 8 tuntia.
Simulaatiot 8 tuntia (4h läsnä ja 4 h etä).
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät.
Tentti.

Sisällön jaksotus

26.02.2025 08.00 - 11.15 Teams opetus
12.03.2025 08.00 - 11.15 Teams opetus
19.03.2025 08.00 - 11.15 Teams opetus
24.03.2025 12.15 - 15.30 Teams opetus
01.04.2025 08.00 - 16.00 Harjoitustunnit
03.04.2025 sekä 04.04 klo 08.00 - 16.00 Simulaatiot. Neljä eri simulaatiota, joihin kahteen osallistutaan.
10.04.2025 08.00 - 11.15 Tentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi yksilötehtävän sekä tentin arvioinnin pohjalta.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Eeva Kähkönen
Ryhmät
  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa
Tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin
Kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
Arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
Ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

Eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen
Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät
Lapsen ja perheen voimavarojen arviointi ja tukeminen
Perhepalveluverkosto
Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan oma-hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu

Oppimateriaalit

Lastenneuvolan osuus NEUKO -tietokannasta terveysportista sekä muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Reaaliaikainen vuorovaikutteinen opetus teams-välitteisesti.
Pienryhmätehtävä ja niiden purku.
Itsenäiset tehtävät Reppu-ympäristössä.
Harjoitustunnit.
Simulaatiot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 23.4 8-11.30
Uusintatentit 7.5. ja 30.5.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta 18 tuntia.
Harjoitukset ja simulaatiot 16 tuntia.
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät 20 tuntia.
Tentti 27 tuntia.

Sisällön jaksotus

27.02.2024 12.30 - 14.00 TEAMS-opetus
Info, orientaatio opintojaksolle. Lastenneuvolan, tarkoitus, merkitys ja sitä ohjaavat lait ja asetukset.

19.03.2024 12.30 - 15.45 TEAMS-opetus
0-18 kk ikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seuranta neuvolassa.

25.03.2024 08.00 - 11.30 TEAMS-opetus
Leikki-ikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seuranta neuvolassa.

26.03.2024 08.00 - 11.30 TEAMS -opetus
Lapsiperheiden terveysneuvonta. Erilaiset perheen neuvolassa.
02.04.2024 08.00 - 11.30 Lähiopetus koululla (voi tarvittaessa osallistua myös teams:ssä)
Case-tehtävien purku (ennakkotehtävä pienryhmissä).

09.04.2024 12.30 - 15.45 HARJOITUSTUNTI (voi tarvittaessa osallistua myös teams:ssä)
Neuvolassa käytettävät terveydenhoitotyön eri työmenetelmät (haastattelut, lomakkeet).
11.04.2024 12.30 - 15.45 HARJOITUSTUNTI, vai lähiopetus
Lapsen rokottaminen, tutkiminen, kasvun seuranta, kuulon ja näön tutkiminen.

16.04.2024 08.00 - 15.45 Simulaatiot ryhmä 1 ja 2
17.04.2024 12.30 - 15.45 Simulaatiot ryhmä 3
18.04.2024 12.30 - 15.45 Simulaatiot ryhmä 4
Simulaatioissa harjoitellaan leikki-ikäisen lapsen terveystarkastuksen tekemistä. Jokainen osallistuu yhteen simulaatioon paikan päällä sekä vähintään yhteen myös etänä.

23.04.2024 08.00 - 11.30 Tentti
Uusintatenttimahdollisuudet 7.5. ja 30.5.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi tentin perusteella.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

28.02.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Eeva Kähkönen
Ryhmät
  • SHT20S
    SHT20S

Tavoitteet

Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa
Tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin
Kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
Arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
Ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

Eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen
Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät
Lapsen ja perheen voimavarojen arviointi ja tukeminen
Perhepalveluverkosto
Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan oma-hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali verkossa.

Opetusmenetelmät

Teams- ja lähiopetustunnit
Harjoitustunnit lähiopetuksena
Pienryhmätehtävät
Ennakko- ja välitehtävät opetustunneille moodlessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti parintenttinä 21.4 klo 8.-11.00.

Sisällön jaksotus

20.03.2023 12.30 - 14.00 Etätunti (teams)
21.03.2023 08.00 - 11.30 Lähiopetus/harjoitustunti
27.03.2023 08.00 - 11.30 Etätunti (teams)
28.03.2023 08.00 - 14.00 Etätunti (teams)
04.04.2023 08.00 - 11.30 Etätunti (teams)
11.04.2023 08.00 - 15.45 Harjoitustunti lähiopetuksena
12.04.2023 08.00 - 15.45 Simulaatiot, lähiopetus
17.04.2023 08.00 - 15.45 Simulaatiot, lähiopetus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi, määräytyy tentin perustella
Lisäksi opintojakson suoritus velvoittaa 100 % osallistumista harjoitustunniella, 80 % osallistumista lähi- ja etäopetustunneill sekä opettajan osoittamien tehtävien suorittamista.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Eeva Kähkönen
  • Taina Romppanen
Ryhmät
  • SHT19S
    SHT19S

Tavoitteet

Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa
Tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin
Kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
Arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
Ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

Eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen
Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät
Lapsen ja perheen voimavarojen arviointi ja tukeminen
Perhepalveluverkosto
Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan oma-hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu