Siirry suoraan sisältöön

VårdsvenskaLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00BS60

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö

Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Iina Korhonen
  • Jaana Härkönen
Ryhmät
  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö

Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vaativissa vuorovaikutustilanteissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa rutiininomaisissa työtehtävissä.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys B1

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Härkönen
Ryhmät
  • SMM22KKuu
    SMM22KKuu

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö

Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus, suulliset ja kirjalliset tehtävät, suullinen ja kirjallinen tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssitentti marraskuussa ja uusintatentit tammi- ja helmikuussa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vaativissa vuorovaikutustilanteissa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa rutiininomaisissa työtehtävissä.

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys B1

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Pyykkönen
  • Jaana Härkönen
Ryhmät
  • SMM21SRaa2
    SMM21SRaa2
  • SMM21SRaa1
    SMM21SRaa1

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö

Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys B1

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jaana Härkönen
Ryhmät
  • SHS21S
    SHS21S
  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee hoitotyön keskeisen ammattikielen sanaston ja osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti hoitotyön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö

Hoitotyön keskeinen sanasto
Suullinen ja kirjallinen viestintä- ja vuorovaikutus
Asiakkaan/ potilaan kohtaaminen ja kulttuurienvälinen viestintä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää toisin sanoin ja korvata sanaston puutteet huomaamattomasti.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, hoitoneuvottelut, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
Opiskelija ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
Opiskelija osaa kertoa suhteellisen selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
Opiskelija osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. raportointi, potilasohjeet, puhelinkeskustelut, sähköpostit, CV).

Esitietovaatimukset

Eurooppalainen viitekehys B1