Siirry suoraan sisältöön

Työikäisten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö ja työterveyshuoltoLaajuus (3 op)

Tunnus: SHVU008

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
Selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
Arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja turvallisuuteen
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe,
ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
Toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa

Sisältö

Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset ja
korvauskäytäntö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin
Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta
Terveydellisten olosuhteiden arviointi; voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -
yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät
Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät)
Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työsuojelu ja -ergonomia
Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä
Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta

Oppimateriaalit

Hyvä työterveyshuoltokäytänto,(2014) Toim.Uitti, J.Työterveyslaitos.
Työstä Terveyttä (2018) Martimo,K-P.,Uitti,J.& Antti-Poika, M.(toim)Duodecim
Altistelähtöinen terveystarkastus (2019) Karvala,K.,Leino, T., Oksa,P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala J.& Uitti,J. (toim)Duodecim
ww.ttl.fi
Muu opettajan osoittama materiaali

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

02.08.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Pyykkönen
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S

Tavoitteet

Opiskelija osaa
Selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
Arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja turvallisuuteen
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe,
ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
Toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa

Sisältö

Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset ja
korvauskäytäntö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin
Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta
Terveydellisten olosuhteiden arviointi; voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -
yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät
Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät)
Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työsuojelu ja -ergonomia
Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä
Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta

Oppimateriaalit

Hyvä työterveyshuoltokäytänto,(2014) Toim.Uitti, J.Työterveyslaitos.
Työstä Terveyttä (2018) Martimo,K-P.,Uitti,J.& Antti-Poika, M.(toim)Duodecim
Altistelähtöinen terveystarkastus (2019) Karvala,K.,Leino, T., Oksa,P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala J.& Uitti,J. (toim)Duodecim
ww.ttl.fi
Muu opettajan osoittama materiaali

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Pyykkönen
Ryhmät
  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Opiskelija osaa
Selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
Arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja turvallisuuteen
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe,
ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
Toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa

Sisältö

Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset ja
korvauskäytäntö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin
Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta
Terveydellisten olosuhteiden arviointi; voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -
yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät
Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät)
Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työsuojelu ja -ergonomia
Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä
Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta

Oppimateriaalit

Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. Työterveyshuolto
Haarala ym. Terveydenhoitajan osaaminen
Karvala,leino,Oksa Santonen Sainio latvala,Uitti toim: Altistelähtöinen työterveyshuolto
Martimo,Uitti,Antti-Poika(toim.):Työstä Terveyttä
Työterveyslaitos; Terveystarkastukset työterveyshuollossa
Uitti(toim.);. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö
Työterveyslaitos,www.ttl.fi
Työturvallisuuskeskus,ttk.fi/
Kela.fi
Stm.fi
luennot sekä muu opettajan erikseen osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu
Yhteistoiminnallinen opetus
Pienryhmäharjoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työpaikkaselvityksen harjoitus tehdään opiskelijoiden itse valitsemassa ja sopimassa työpaikassa.
Opiskelija käyvät itsenäisesti työpaikkakäynnin ja valmistautuvat esittämään sen pienryhmissä tunneilla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Paritentti 21.10.2024 klo 08.00 - 09.30
Uusinnat yleisinä uusintatenttipäivinä yksilötenttinä; 7.11 ja 21.11

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 27 h x 3=81 h
53 h lähi-tai etäopiskelua ja itsennäistä opiskelua 28 h

Sisällön jaksotus

28.8 klo 1230-1400 Lähiopetus Orientaatio ja Työikäinen asiakkaana ja työikäisen väestön kansanterveydelliset ja yhteiskunnalliset painopistealueet

29.8 1000-1130 Teams Työterveyshuollon perusteet

3.9 1000-1400 Teams Työterveyshuollon perusteet;hyvä tth-käytäntö ja palveluprosessiajattelu

04.09.2024 10.00 - 14.00 Teams Työterveyshuollon korvaukset, sopimukset ja markkinointi - toimintasuunnitelmat , Työterveyspainotteinen sairaanhoito, Työpaikkaselvitys

10.09.2024 08.00 - 11.30 Teams Työpaikkaselvitys ,Työn altisteet ja kuormitustekijät

11.09.2024 10.00 – 1400 Teams Työterveystarkastus

16.09.2024 08.00 - 11.30 Teams Työterveysyhteistyö ja asiantuntijavierailu

17.09.2024 08.00 - 11.30 Teams TANO/digiTANO. Työkyky ja työkyvyn tuki ja ryhmätyö esitykset

24.09.2024 08.00 - 11.30 Lähiopetus Asiantuntijavierailu ja ryhmätyö esitykset

04.10.2024 10.00 - 14.00 Lähiopetus Työpaikkakäynti esittely ja vierailu

Harjoitukset_Kouluikäisten ja Työikäisten

08.10.2024 08.00 - 15.45

09.10.2024 08.00 - 15.45

21.10.2024 1230-1400 Tentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 12.11.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

17 % Lähiopetus, 83 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Pyykkönen
Ryhmät
  • SHT20S
    SHT20S

Tavoitteet

Opiskelija osaa
Selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
Arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja turvallisuuteen
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe,
ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
Toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa

Sisältö

Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset ja
korvauskäytäntö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin
Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta
Terveydellisten olosuhteiden arviointi; voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -
yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät
Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät)
Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työsuojelu ja -ergonomia
Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä
Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta

Oppimateriaalit

Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. Työterveyshuolto
Haarala ym. Terveydenhoitajan osaaminen
Karvala,leino,Oksa Santonen Sainio latvala,Uitti toim: Altistelähtöinen työterveyshuolto
Martimo,Uitti,Antti-Poika(toim.):Työstä Terveyttä
Työterveyslaitos; Terveystarkastukset työterveyshuollossa
Uitti(toim.);. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö
www.ttl.fi
Kela.fi
Stm.fi
luennot sekä muu opettajan erikseen osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu
yhteistoiminnallinen opetus
pienryhmäharjoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työpaikkaselvityksen harjoitus tehdään opiskelijoiden itse valitsemassa ja sopimassa työpaikassa.
Opiskelija käyvät itsenäisesti työpaikkakäynnin ja valmistautuvat esittämään sen pienryhmissä tunneilla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Paritentti 30.10.2023 klo 9.00-10.30
Uusinnat yleisinä uusintatenttipäivinä yksilötenttinä; 23.11.2023, 30.11.2023

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 27 h x 3=81 h
42 h läsnäolovelvoitteista opiskelua ja itsennäistä opiskelua 40 h

Sisällön jaksotus

1.9.2023 teams 2 h Orientaatio , Työikäinen terveydenhuollon asiakkaana
5.9.2023 teams 2 h työikäisen väestön kansanterveydelliset ja yhteiskunnalliset painopistealueet ja työterveyshuollon eettisyys
6.9.2023 teams 2h Työterveyshuollon perusteet: lainsäädäntö , hyvä tth-käytäntö, palveluprosessiajattelu, tth:n korvaukset, sopimukset ja markkinointi, toimintasuunnitelmat ja Työterveyspainotteinen sairaanhoito
13.9.2023 teams 4h työpaikkaselvitys; taustat, tyypit, altisteet ja kuormitustekijät,voimavarat
14.9.2023 teams 2h Työterveystarkastus
21.9.2023 teams 2 h Työterveysyhteistyö
22.9.2023 teams 3h TANO ja Työkyvyn tuki työterveyshuollossa

Ryhmätöiden läpikäyntiä;
28.9.2023 teams 4h Terveystarkastukset tth:ssa:
4.10.2023 teams 4h Terveystarkastukset tth:ssa

10.10.2023 lähi 2h Yhteistoiminnallisesti käydään läpi kokemukset työpaikkakäynneiltä
12.10.2023 lähi 8h harjoitukset
13.10.2023 lähi 8h harjoitukset
30.10.2023 lähi 2 h Paritentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sari Pyykkönen
Ryhmät
  • SHT19S
    SHT19S

Tavoitteet

Opiskelija osaa
Selittää hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
Arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja turvallisuuteen
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe,
ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
Toimia moniammatillisessa työyhteisössä ja moniammatillisissa ja –alaisissa verkostoissa

Sisältö

Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset ja
korvauskäytäntö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin
Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta
Terveydellisten olosuhteiden arviointi; voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -
yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät
Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät)
Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työsuojelu ja -ergonomia
Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä
Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta

Oppimateriaalit

Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. Työterveyshuolto
Haarala ym. Terveydenhoitajan osaaminen
Karvala,leino,Oksa Santonen Sainio latvala,Uitti toim: Altistelähtöinen työterveyshuolto
Martimo,Uitti,Antti-Poika(toim.):Työstä Terveyttä
Työterveyslaitos; Terveystarkastukset työterveyshuollossa
Uitti(toim.);. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö
www.ttl.fi
Kela.fi
Stm.fi
luennot sekä muu opettajan erikseen osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu
pienryhmäharjoitukset
yhteistoiminnallinen opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työpaikkaselvityksen harjoitus tehdäään opiskelijoiden itse valitsemassa ja sopimassa työpaikassa.
Opiskelija käyvät itsenäisesti työpaikkakäynnin ja valmistautuvat esittämään sen pienryhmissä tunneilla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Paritentti etenemissuunnitelman mukaisesti
Uusinnat yleisinä uusintatenttipäivinä yksilötenttinä; 8.11.2022, 8.12.2022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 27 h x 3=81 h
29 h läsnäolovelvoitteista opiskelua ja itsennäistä opiskelua 52 h

Sisällön jaksotus

29.8.2022 4 h Orientaatio , Työikäinen terveydenhuollon asiakkaana ja Työterveyshuollon eettisyys
- työikäisen väestön kansanterveydelliset ja yhteiskunnalliset painopistealueet
30.8.2022 2 h Työterveyshuollon perusteet: lainsäädäntö , hyvä tth-käytäntö, palveluprosessiajattelu, tth:n korvaukset, sopimukset ja markkinointi, toimintasuunnitelmat , Työterveyspainotteinen sairaanhoito
8.9.2022 4h työpaikkaselvitys; taustat, tyypit, altisteet ja kuormitustekijät,voimavarat
9.9.2022 2h Työterveystarkastus
15.9.2022 2 h Työterveysyhteistyö
16.9.2022 2h TANO ja Työkyvyn tuki työterveyshuollossa

Ryhmätöiden läpikäyntiä;
22.9.2022 4h Terveystarkastukset tth:ssa:
23.9.2022 4h Terveystarkastukset tth:ssa

29.9.2022 2h Yhteistoiminnallisesti käydään läpi kokemukset työpaikkakäynneiltä
30.9.2022 4h Terveystarkastus harjoitukset

7.10.2021 2 h Paritentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu