Productization and Developing ServicesLaajuus (4 cr)
Code: BY00BY39
Credits
4 op
Objective
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Content
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Materials
Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty opintojakson Moodlessa
Assessment criteria, approved/failed
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
23.10.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
4 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
- Anne Karhu
Groups
-
ALM22KALM22K
Objective
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Content
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, approved/failed
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Enrollment
01.05.2023 - 31.07.2023
Timing
02.03.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
4 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
75 % Contact teaching, 25 % Distance learning
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
- Anne Karhu
Groups
-
ALK21SALK21S
Objective
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Content
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Location and time
1-3/2023 Kajaani
Materials
Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty Moodlessa
Teaching methods
Lähiopetustoteutus: työpajat, itsenäinen ja ryhmätyöskentely sekä TK-opinnot: käytännön kehittämistyö
Employer connections
TK-opinnot/työelämäyhteistyö: käytännön kehittämisprojekti
Exam schedules
Lähiopetustoteutus: ei tenttiä. Käytännön kehittämistyön toteutuksen määräajat sovitaan prosessin edetessä.
Student workload
Opintojakson laajuus 4 op vastaa opiskelijan työtä noin 107 h.
Content scheduling
Kehittämistyön toteutus etenee kehittämistyön prosessin mukaisesti
Further information
Vaihtoehtoinen suoritustapa: täysin itsenäinen verkko-opiskelu
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, approved/failed
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Assessment methods and criteria
Lähiopetustoteutus: Aktiivinen osallistuminen tunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus. Ohjeiden mukainen toiminta ja työskentely.
Enrollment
02.08.2022 - 31.12.2022
Timing
01.09.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
4 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
- Anne Karhu
Groups
-
ALM21K2ALM21K2
-
ALM21KALM21K
Objective
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Content
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Location and time
Syksy 2022
Materials
Opettajan osoittama materiaali esitetty Reppu (Moodlessa)
Teaching methods
Kaksi suoritusvaihtoehtoa: 1) täysin itsenäinen suoritustapa tai 2) osallistuminen kontaktiopetukseen. Itsenäinen suoritustapa tarkoittaa itsenäistä opiskelua. Kontaktiopetusvaihtoehdossa menetelminä ovat monimuoto-opetus lukujärjestyksen mukaisilla tunneilla, webinaarit ja itsenäinen opiskelu. TK-opinnot: työelämälähtöinen kehittämistyö.
Employer connections
Itsenäisessäkin suoritustavassa tavoitteena on päästä hyödyntämään opiskelijan omia työelämäyhteyksiä osassa oppimistehtäviä. Kontaktiopetussuoritustavassa toteutetaan työelämälähtöinen käytännön kehittämistyö.
Exam schedules
Itsenäisessä suoritustavassa opiskelija voi rytmittää itse oppimistehtävien palautuksen. Arvioinnit tehdään kerran lukukausien lopussa (joulu- ja kesäkuu) sekä elokussa (kesäopinnot). Kontaktiopetus-suoritusvaihtoehdossa eteneminen rytmittyy työelämäcasen mukaisesti palvelujen kehittämisen prosessiin peilaten.
Completion alternatives
Voit valita joko 1) täysin itsenäisen suoritustavan tai 2) kontaktiopetukseen osallistumisen. Opintojakson voi suorittaa kesäopintoina.
Student workload
Opintojakson laajuus 4 op tarkoittaa opiskelijan työtä noin 107 h.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja (tiedot)
- valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja sekä toteuttaa oppimistehtävät asianmukaisesti (taidot)
- arvioida ja reflektoida osaamisaan ja alan toimintatapoja (taidot)
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita (taidot)
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (asenteet)
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (kontaktiopetus-suoritustavassa) (asenteet)
Itsenäinen suoritusvaihtoehto: hyväksytyn suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.
Kontaktiopetussuoritustapa edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä oppitunneilla. Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % itsenäisistä tehtävistä oikein ja käytännön työelämäcasen toteutus yllä kuvattujen kriteerien mukaisesti.
Content scheduling
1. Palvelujen kehittämisen perusteet (webinaarit)
2. Kehittämistyön prosessi
3. Toimintaympäristöymmärrys
4. Asiakasnäkökulma
5. Työkalujen soveltaminen
6. Tuotteistaminen
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, approved/failed
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Assessment methods and criteria
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja (tiedot)
- valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja työkaluja sekä toteuttaa oppimistehtävät asianmukaisesti (taidot)
- arvioida ja reflektoida osaamisaan ja alan toimintatapoja (taidot)
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita (taidot)
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti (asenteet)
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi (kontaktiopetus-suoritustavassa) (asenteet)
Itsenäinen suoritusvaihtoehto: hyväksytyn suorituksen raja on 70 % tehtävistä oikein.
Kontaktiopetussuoritustapa edellyttää läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä oppitunneilla. Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % itsenäisistä tehtävistä oikein ja käytännön työelämäcasen toteutus yllä kuvattujen kriteerien mukaisesti.
Enrollment
01.12.2021 - 31.01.2022
Timing
06.01.2022 - 31.07.2022
Number of ECTS credits allocated
4 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
- Anne Karhu
Groups
-
ALK20SALK20S
Objective
Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Content
Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen
Location and time
Kevät 2022 (pe 1.4. mennessä), Kajaani
Materials
Opettajan osoittama materiaali ja suositeltava kirjallisuus esitetty Moodlessa
Teaching methods
Tiimityöskentely, työpajat, TK-opinnot: kehittämisprojekti ja itsenäinen opiskelu
Employer connections
TK-opinnot/työelämäyhteistyö: käytännön kehittämisprojekti
Exam schedules
Oppimistehtävien ja käytännön kehittämistyön toteutus pe 1.4.2022 mennessä
Completion alternatives
Opintojakso on mahdollista opinnollistaa
Student workload
Opintojakson laajuus 4 op vastaa opiskelijan työtä noin 107 h.
Assessment criteria, approved/failed
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Content scheduling
1. Itsenäinen työskentely
2. Kehittämistyön toteutus
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, approved/failed
Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Assessment methods and criteria
Itsenäinen työskentely: ohjeiden mukainen toiminta ja tiimityöskentely: ks. arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen työpajatunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei osaa tuottaa ratkaisuja esitettyihin oppimistehtäviin. Opiskelija ei osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan. Opiskelija ei kykene toimia itsenäisesti ja vastuullisesti kehittämistyössä, eikä soveltaa toimintaan soveltuvia tekniikoita. Opiskelija ei osallistu aktiivisesti ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, eikä osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.