Siirry suoraan sisältöön

Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00CF12

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

03.08.2025 - 01.09.2025

Ajoitus

02.09.2025 - 18.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Anne Karhu
Ryhmät
  • ALM24K
    ALM24K

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Anne Karhu
Ryhmät
  • ALK23S
    ALK23S

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Anne Karhu
Ryhmät
  • ALM23K
    ALM23K

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Aika ja paikka

Syksy 2024: lähiopetustunnit Vuokatissa

Oppimateriaalit

Materiaali ja kirjallisuus osoitettu Repussa

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutus: lähiopetus ja itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö: palvelujen kehittäminen / tuotteistaminen käytännössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, pakolliset oppimistehtävät osoitetaan Repussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa: täysin itsenäisesti suoritettava toteutus

Jos haluat suorittaa opintojakson täysin itsenäisesti tai et pysty osallistumaan lähiopetukseen läsnäolovaatimusten mukaisesti, pyydä Annelta pääsyoikeus itsenäisesti suoritettavaan Reppu-toteutukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op: kokonaisaika 133h

Sisällön jaksotus

Eteneminen osoitettu Repussa

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunneista osa Vuokatissa ja osa etänä Teamsissä (ks. etenemissuunnitelma Repussa), huomioi läsnäolovelvollisuus

Läsnäolovelvollisuus 80%.
100% läsnäolovaatimus la 26.10. (2 h), pe 22.11. (2 h) ja la 23.11. (6 h).
Opintojakson aloitustehtävien tekeminen to 25.10. mennessä.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyv / Hyl

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Anne Karhu
Ryhmät
  • ALK22S
    ALK22S

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa palveluihin liittyviä kehittämistarpeita ja osaa tuottaa niihin ratkaisuja. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä liikunta- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluita käyttäjälähtöisesti liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Palveluiden kehittämisen prosessi
Palveluiden kehittämisen menetelmät ja työkalut
Palveluiden tuotteistaminen
Kehittämistyön toteuttaminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tiedot:
Opiskelija käyttää keskeisiä käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Taidot:
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja alan toimintatapoja. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.