TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KOULUTUS PELITEKNOLOGIA 2022: TTV22SP
Tunnus: TTV22SP
Kuvaus
Insinöörikoulutukset johtavat tekniikan ammattikorkeakoulututkintoon, josta käytetään insinöörin (AMK) nimikettä. Opintojen laajuus on 240 opintopistettä. Opinnot kestävät noin 4 vuotta.
Tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutuksen suuntautumisena ovat peliteknologia ja älykkäät järjestelmät. Opiskelijat suuntautuvat ensimmäisen vuoden yhteisten opintojen jälkeen soveltuvuuden, taitojen ja opintomenestyksen perusteella. Opintoihin sisältyy 30 opintopisteen laajuinen harjoittelu, joka suoritetaan opiskeltavaan alaan liittyvissä tehtävissä yrityksissä tai yhteisöissä.
PELITEKNOLOGIA
Peliteknologian opinnoissa erikoistutaan ohjelmistosuunnitteluun ja opintojen pääpaino on pelimoottoreiden ja sulautettujen järjestelmien ohjelmoinnissa. Opiskelu on suurelta osin projektimuotoista. Projektiopinnoissa tehdään työelämälähtöisiä tai oman kiinnostuksen mukaisia peliprojekteja.
Lisätiedot
Peliteknologian koulutuksesta valmistuu ohjelmistoalan asiantuntijoita, jotka osaavat soveltaa osaamistaan pelialan lisäksi monilla muillakin teollisuuden aloilla. Opiskelijat saavat koulutuksessa valmiudet alan asiantuntijatehtäviin sekä yrittäjyyteen.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TTV22SP-1001 |
VIESTINTÄTAIDOT
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTPV018 | Tekniikan viestintä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTPV016 | IKT-Svenska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BT25 | Intercultural Communication | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00CC50 | Opinnäytetyön menetelmäopinnot ja kirjoittaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
TT00CC87 | Technical English | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1002 |
MATEMAATTIS-LUONNONTIETEELLISET OPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1003 |
MATEMATIIKKA
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTPM007 | Algebra | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTPM008 | Geometria | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BS42 | Differentiaali- ja integraalilaskenta | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1004 |
FYSIIKKA
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTPF006 | Fysiikka 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BM00 | Fysiikka 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1005 |
TEKNOLOGIA PROJEKTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BL28 | Teknologiapaja 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BL29 | Teknologiapaja 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1006 |
OHJELMOINTI
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTAO006 | Ohjelmoinnin perusteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAO007 | Olio-ohjelmoinnin perusteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAE007 | Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1007 |
ÄLYKÄS TEKNOLOGIA
(Valitaan kaikki ) |
29 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BM02 | Digitaalitekniikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB42 | Digitaalitekniikka laboraatiot | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BM03 | Projektiopinnot 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BM04 | Mikrokontrolleritekniikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB45 | Analogiaelektroniikan perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB46 | C++ ohjelmointi | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BT69 | C++ ohjelmointi 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
YY00BD89 | Liiketoimintaosaamisen perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00CE20 | Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1008 |
PELIMOOTTORIT
(Valitaan kaikki ) |
27 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BB76 | Projektiopinnot 2 | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||||
TTAE009 | Pelituotannon perusteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BE12 | Pelikulttuuri | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | 0.4 | ||||||||||||||
TTAE008 | Johdanto pelimoottoriohjelmointiin | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAN011 | Grafiikkamoottorin ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAN013 | Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTAN014 | Tietorakenteet ja algoritmit | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BB52 | Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1009 |
PELITEKNOLOGIAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan kaikki ) |
29 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BM21 | Projektiopinnot 3 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
TTAN012 | Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTAP013 | Peliohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTAP012 | Pelien tekoäly | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BM23 | Matematiikkaa peliohjelmoijille | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTPF009 | Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1010 |
PELITEKNOLOGIAN SOVELTAMINEN
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00CB68 | Projektiopinnot 4 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTVG002 | Hyötypelien tekniikat ja sovellukset | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTVI002 | Simulaattoreiden laitteistotekniikka | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTVI004 | Simulaatioefektien tuottaminen | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAW004 | Verkkopelien ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00CE35 | Linux-ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00CE23 | Qt-käyttöliittymäohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00CE33 | Uudet teknologiat ja älykkäät ratkaisut | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1011 |
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan yksi ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1012 |
PELITEKNOLOGIAN SYVENTÄVÄT OPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00CB38 | Peliteknologia I | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00CB39 | Peliteknologia II | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00CB40 | Peliteknologia III | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1013 |
ÄLYKKÄÄT JÄRJESTELMÄT
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BZ68 | Embedded Python Programming - H2C | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BW60 | Web-sovelluskehitys | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00CB44 | Linux OS | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1014 |
TEKOÄLY JA DATA-ANALYTIIKKA
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BW64 | Koneoppimisen perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BW65 | Data-analytiikan perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BW66 | Tekoälyprojekti | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1015 |
INTERNATIONAL GAME TECHNOLOGY STUDIES
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BD83 | International Game Development Studies 1 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1016 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TYW165 | Tietojenkäsittelyn perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KTVP011 | Game Design I | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KTVP014 | Game Design II | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KTVP012 | Level Design | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BF58 | Game Design Research and Workshop | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KTVP024 | Analyyttinen pelisuunnittelu | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BW54 | ICT-kesäprojekti I | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BW56 | ICT-kesäprojekti II | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BW57 | ICT-kesäprojekti III | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
TYW137 | Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KTWT228 | Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1017 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTHH001 | Harjoittelu | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||||||||
TTV22SP-1018 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTOO001 | Opinnäytetyö | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 64 | 62.5 | 55.5 | 45 | 32 | 32 | 31.8 | 30.8 | 29.8 | 25.8 | 30 | 15 | 16 | 16 | 16 | 16 | 15.9 | 15.9 | 15.4 | 15.4 | 16.4 | 13.4 | 12.9 | 12.9 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
yhteiset kompetenssit,AMK
Osaamisen kuvaus, ammattikorkeakoulututkinto
Opintotyyppi_AMK
TTV17SP_2017_kompetenssit
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
TTV22SP-1001 |
VIESTINTÄTAIDOT
(Valitaan kaikki) |
15 |
TTPV018 | Tekniikan viestintä | 3 |
TTPV016 | IKT-Svenska | 3 |
TT00BT25 | Intercultural Communication | 3 |
TT00CC50 | Opinnäytetyön menetelmäopinnot ja kirjoittaminen | 2 |
TT00CC87 | Technical English | 4 |
TTV22SP-1002 |
MATEMAATTIS-LUONNONTIETEELLISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
16 |
TTV22SP-1003 |
MATEMATIIKKA
(Valitaan kaikki) |
10 |
TTPM007 | Algebra | 3 |
TTPM008 | Geometria | 3 |
TT00BS42 | Differentiaali- ja integraalilaskenta | 4 |
TTV22SP-1004 |
FYSIIKKA
(Valitaan kaikki) |
6 |
TTPF006 | Fysiikka 1 | 3 |
TT00BM00 | Fysiikka 2 | 3 |
TTV22SP-1005 |
TEKNOLOGIA PROJEKTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
10 |
TT00BL28 | Teknologiapaja 1 | 5 |
TT00BL29 | Teknologiapaja 2 | 5 |
TTV22SP-1006 |
OHJELMOINTI
(Valitaan kaikki) |
9 |
TTAO006 | Ohjelmoinnin perusteet | 3 |
TTAO007 | Olio-ohjelmoinnin perusteet | 3 |
TTAE007 | Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus | 3 |
TTV22SP-1007 |
ÄLYKÄS TEKNOLOGIA
(Valitaan kaikki) |
29 |
TT00BM02 | Digitaalitekniikka | 3 |
TT00BB42 | Digitaalitekniikka laboraatiot | 2 |
TT00BM03 | Projektiopinnot 1 | 5 |
TT00BM04 | Mikrokontrolleritekniikka | 5 |
TT00BB45 | Analogiaelektroniikan perusteet | 2 |
TT00BB46 | C++ ohjelmointi | 4 |
TT00BT69 | C++ ohjelmointi 2 | 2 |
YY00BD89 | Liiketoimintaosaamisen perusteet | 3 |
TT00CE20 | Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu | 3 |
TTV22SP-1008 |
PELIMOOTTORIT
(Valitaan kaikki) |
27 |
TT00BB76 | Projektiopinnot 2 | 6 |
TTAE009 | Pelituotannon perusteet | 3 |
TT00BE12 | Pelikulttuuri | 3 |
TTAE008 | Johdanto pelimoottoriohjelmointiin | 3 |
TTAN011 | Grafiikkamoottorin ohjelmointi | 3 |
TTAN013 | Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games | 3 |
TTAN014 | Tietorakenteet ja algoritmit | 3 |
TT00BB52 | Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi | 3 |
TTV22SP-1009 |
PELITEKNOLOGIAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan kaikki) |
29 |
TT00BM21 | Projektiopinnot 3 | 10 |
TTAN012 | Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi | 3 |
TTAP013 | Peliohjelmointi | 3 |
TTAP012 | Pelien tekoäly | 3 |
TT00BM23 | Matematiikkaa peliohjelmoijille | 5 |
TTPF009 | Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa | 5 |
TTV22SP-1010 |
PELITEKNOLOGIAN SOVELTAMINEN
(Valitaan kaikki) |
30 |
TT00CB68 | Projektiopinnot 4 | 9 |
TTVG002 | Hyötypelien tekniikat ja sovellukset | 3 |
TTVI002 | Simulaattoreiden laitteistotekniikka | 3 |
TTVI004 | Simulaatioefektien tuottaminen | 3 |
TTAW004 | Verkkopelien ohjelmointi | 3 |
TT00CE35 | Linux-ohjelmointi | 3 |
TT00CE23 | Qt-käyttöliittymäohjelmointi | 3 |
TT00CE33 | Uudet teknologiat ja älykkäät ratkaisut | 3 |
TTV22SP-1011 |
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan yksi) |
15 |
TTV22SP-1012 |
PELITEKNOLOGIAN SYVENTÄVÄT OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
15 |
TT00CB38 | Peliteknologia I | 5 |
TT00CB39 | Peliteknologia II | 5 |
TT00CB40 | Peliteknologia III | 5 |
TTV22SP-1013 |
ÄLYKKÄÄT JÄRJESTELMÄT
(Valitaan kaikki) |
15 |
TT00BZ68 | Embedded Python Programming - H2C | 5 |
TT00BW60 | Web-sovelluskehitys | 5 |
TT00CB44 | Linux OS | 5 |
TTV22SP-1014 |
TEKOÄLY JA DATA-ANALYTIIKKA
(Valitaan kaikki) |
15 |
TT00BW64 | Koneoppimisen perusteet | 5 |
TT00BW65 | Data-analytiikan perusteet | 5 |
TT00BW66 | Tekoälyprojekti | 5 |
TTV22SP-1015 |
INTERNATIONAL GAME TECHNOLOGY STUDIES
(Valitaan kaikki) |
15 |
TT00BD83 | International Game Development Studies 1 | 15 |
TTV22SP-1016 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
TYW165 | Tietojenkäsittelyn perusteet | 2 |
KTVP011 | Game Design I | 3 |
KTVP014 | Game Design II | 3 |
KTVP012 | Level Design | 3 |
TT00BF58 | Game Design Research and Workshop | 3 |
KTVP024 | Analyyttinen pelisuunnittelu | 3 |
TT00BW54 | ICT-kesäprojekti I | 5 |
TT00BW56 | ICT-kesäprojekti II | 5 |
TT00BW57 | ICT-kesäprojekti III | 5 |
TYW137 | Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I | 10 |
KTWT228 | Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen | 15 |
TTV22SP-1017 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
30 |
TTHH001 | Harjoittelu | 30 |
TTV22SP-1018 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
15 |
TTOO001 | Opinnäytetyö | 15 |