Siirry suoraan sisältöön

Pelisuunnittelun perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: KTAD035

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

27.09.2025 - 26.10.2025

Ajoitus

27.10.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Marika Mustalahti
Ryhmät
  • TTK25SP
    TTK25SP

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Marika Mustalahti
Ryhmät
  • TTK24SP
    TTK24SP

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Opetusmenetelmät

Kurssilla on luentoja ja workshoppeja.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä erilaisissa työtilanteissa, itsenäisesti ja ryhmässä työskennellen osoittaen pätevyyttään alan tietopohjasta ja kykyään suorittaa kaikki vaaditut tehtävät.

Hylätty:
Opiskelija ei täytä kurssin suorittamisen edellytyksiä. Jokainen suoritettava kurssityö on toimitettava ennen määräaikaa hyväksyttävässä kunnossa. Tämä tarkoittaa, että myös huomattavasti laatustandardien alapuolelle jäävät kurssityöt voidaan katsoa hylätyiksi. Lisäksi osallistuminen ryhmätyöhön on pakollista kurssin suorittamiseksi.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Hylätty

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Joonas Muhonen
Ryhmät
  • TTK23SP
    TTK23SP

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Antti Junttila
Ryhmät
  • TTK22SPGRaahe
    TTK22SPGRaahe
  • TTK22SPTRaahe
    TTK22SPTRaahe
  • TTK22SPORaahe
    TTK22SPORaahe
  • TTK22SPRaahe
    TTK22SPRaahe

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Joonas Muhonen
Ryhmät
  • TTK22SP
    TTK22SP

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 20.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Antti Junttila
Ryhmät
  • TTK21SPTRaa
    TTK21SPTRaa
  • TTK21SPRaahe
    TTK21SPRaahe
  • TTK21SPORaa
    TTK21SPORaa
  • TTK21SPGRaa
    TTK21SPGRaa

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 20.03.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Hemmo Kauppinen
Ryhmät
  • TTK21SPG
    TTK21SPG
  • TTK21SP
    TTK21SP
  • TTK21SPT
    TTK21SPT
  • TTK21SPO
    TTK21SPO

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun teorian ja ymmärtää pelisuunnittelun perusperiaatteet. Osaa analysoida pelejä, tuottaa peli-ideoita, tuottaa pelikonseptin ja alustavan pelisuunnitelman. Hallitsee prototypoinnin ja pitchauksen perusteet.

Sisältö

Vuorovaikutus ja pelimekaniikka
Pelianalyysit
Alustava konseptikuvaus
Ominaisuuksien luokittelu
Alustava kenttä ja hahmosuunnittelu
Prototypointi
Pitchaus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee pelisuunnittelun eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä työtilanteissa, osaa toimia itsenäisesti ja ryhmässä sekä pystyy osoittamaan perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.