AsiantuntijaviestintäLaajuus (4 op)
Tunnus: AL00CN24
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.
Sisältö
- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
- Vuorovaikutustaidot ryhmässä
- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
- Kokousasiakirjat
Oppimateriaalit
Esitellään opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.
Ilmoittautumisaika
03.08.2025 - 01.09.2025
Ajoitus
02.09.2025 - 20.12.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Kirsi Huotari
- Iina Korhonen
Ryhmät
-
ALK25SALK25S
-
ASC25SASC25S
-
TBIT25SPTBIT25SP
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.
Sisältö
- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
- Vuorovaikutustaidot ryhmässä
- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
- Kokousasiakirjat
Oppimateriaalit
Esitellään opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 29.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Kirsi Huotari
- Päivi Dahl
Ryhmät
-
ALM25KALM25K
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.
Sisältö
- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
- Vuorovaikutustaidot ryhmässä
- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
- Kokousasiakirjat
Aika ja paikka
Ryhmän toteutuksen aikataulun mukaan, ks. lukujärjestys.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Repussa opintojakson yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu lähi- ja etäopetuksesta sekä itsenäisesti suoritettavista oppimistehtävistä, jotka löytyvät Repusta opintojakson yhteydestä. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautusten ajankohdat ilmoitetaan Repussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 108 tuntia opiskelijan työtä. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Toteutus yhden lukukauden aikana, painotus opintojen alkuvaiheessa.
Vuorovaikutus 2 op
Viestintä 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Vuorovaikutus:
AHOT/muut hyväksiluvut: Lukujärjestykseen merkityt lähiopetustunnit (Kirsin tunnit) kuuluvat aina kaikille ryhmäytymisen vuoksi, niistä ei voi saada hyväksilukuja. Muutoin hyväksiluvut katsotaan aina tapauskohtaisesti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Molemmat osiot (vuorovaikutus/viestintä) arvioidaan asteikolla hyl/1-5, kokonaisarvosana muodostuu näiden keskiarvosta.