Siirry suoraan sisältöön

AsiantuntijaviestintäLaajuus (4 op)

Tunnus: AL00CN24

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.

Sisältö

- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä

- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö

- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus

- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi

- Vuorovaikutustaidot ryhmässä

- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot

- Kokousasiakirjat

Oppimateriaalit

Esitellään opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.

fi
Ilmoittautumisaika

03.08.2025 - 01.09.2025

Ajoitus

02.09.2025 - 20.12.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Kirsi Huotari
  • Iina Korhonen
Ryhmät
  • ALK25S
    ALK25S
  • ASC25S
    ASC25S
  • TBIT25SP
    TBIT25SP

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.

Sisältö

- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä

- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö

- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus

- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi

- Vuorovaikutustaidot ryhmässä

- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot

- Kokousasiakirjat

Oppimateriaalit

Esitellään opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 29.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
  • Kirsi Huotari
  • Päivi Dahl
Ryhmät
  • ALM25K
    ALM25K

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.

Sisältö

- Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä

- Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö

- Kielen- ja tekstinhuollon kertaus

- Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi

- Vuorovaikutustaidot ryhmässä

- Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot

- Kokousasiakirjat

Aika ja paikka

Ryhmän toteutuksen aikataulun mukaan, ks. lukujärjestys.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Repussa opintojakson yhteydessä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu lähi- ja etäopetuksesta sekä itsenäisesti suoritettavista oppimistehtävistä, jotka löytyvät Repusta opintojakson yhteydestä. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautusten ajankohdat ilmoitetaan Repussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 108 tuntia opiskelijan työtä. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Toteutus yhden lukukauden aikana, painotus opintojen alkuvaiheessa.

Vuorovaikutus 2 op
Viestintä 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Vuorovaikutus:
AHOT/muut hyväksiluvut: Lukujärjestykseen merkityt lähiopetustunnit (Kirsin tunnit) kuuluvat aina kaikille ryhmäytymisen vuoksi, niistä ei voi saada hyväksilukuja. Muutoin hyväksiluvut katsotaan aina tapauskohtaisesti.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Molemmat osiot (vuorovaikutus/viestintä) arvioidaan asteikolla hyl/1-5, kokonaisarvosana muodostuu näiden keskiarvosta.