PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: YA00BR17
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Lisätiedot
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Ilmoittautumisaika
02.08.2026 - 31.08.2026
Ajoitus
01.09.2026 - 13.12.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Maarit Vuorinen
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
SKY25SSKY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
TJY25STJY25S
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
Tavoitteet
Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi
Aika ja paikka
Opintojakson opetus järjestetään online-lähiopetuksena syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti sekä myös itsenäisesti luentonauhotteita kuunnellen. Opiskelijoille tehdään tallenteet online-lähitapaamisista. Arviointi tehdään kuukauden sisällä kurssin päättymisestä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa. Luentomateriaalin päälähde: Stickdorn, Lawrence, Horness & Schneider (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook.
Opetusmenetelmät
Opetusjakso koostuu kaikille pakollisista online tapaamisista (12h) sekä luentonauhoitteista, joihin liittyy itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä Repussa. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Kurssin suorittamiseen kuuluu itsenäinen ennakkotehtävä (3 h), kirjasukellus (22h) sekä akateemisen artikkelin reflektointi (10h). Lisäksi opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä projektityö, jonka laajuus on noin 2,5op eli noin 70 h työtä. Projektityö ohjaa sinua opitun tiedon soveltamiseen. Projektitehtävä arvioidaan numeraalisesti ja se on osa opintojakson suoritusta. Mut kurssitehtävät arvioidaan hyväksytty tai hylätty.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi voidaan hyväksilukea jollakin vastaavalla korkeakoulutasoisella kurssisuorituksella tai osittain hyväksilukea, jos sinulla on käytännön palvelumuotoilukokemusta esimerkiksi työsi kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus noin 35 tuntia. Loput 100 h tuntia työtä liittyvät arvioitavan projektityön sekä erilliset tehtävät. Nämä määrät ovat suubntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työstkentelyyn.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojaksi sisältää käytännön harjoituksia, joissa opiskelijat ovat jaettuna ryhmiin. Ryhmäjako tehdään yhdessä opintojakson alkaessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tekoälyn käyttö:
Ennakkotehtävässä, kirjasukelluksessa ja laajennetussa abstraktissa EI saa käyttää tekoälyä. Väärinkäytöskestä seuraa KAMKin ohjeiden mukaisesti opintojakson hylkääminen ja tehtävän uudelleen suorittaminen.
Kts. Arenen liikennevalosuositukset, PUNAINEN – Kielletty, ei saa käyttää: Tuotos tulee luoda ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi.
Palvelumuotoilun projektityössä saa käyttää tekoälyä, erityisesti esityksen suunnittelussa ja toteutuksessa. AIn käytöstä tulee kertoa itse tuotoksessa.
Kts. Arenen lliikennevalosuositukset, KELTAINEN – Sallittu: saa käyttää, pitää kertoa Tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Tekoälytyökalun käyttäminen voidaan kertoa menetelmät tai vastaavassa osiossa. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.
Opiskelijoille tehdään tallenteet online-lähitapaamisista.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset tuotokset: ennakkotehtävä, kirjasukellus, laajennettu abstrakti. Arviointi hyväksytty tai hylätty (hyväksytty vastaa numeraalista arviota 3)
Palvelumuotoilu-projektityön presentaatio ja kirjallinen raportti. Arviointi 1 - 5.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Lisätiedot
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Maarit Vuorinen
Ryhmät
-
AYM24SAYM24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
-
SYT24SSYT24S
Tavoitteet
Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 15.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Maarit Vuorinen
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
LYL23SVLYL23SV
-
SYT23SSYT23S
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
ALY23SALY23S
Tavoitteet
Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Lisätiedot
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Maarit Vuorinen
Ryhmät
-
AYM22SAYM22S
-
SYT22SSYT22S
-
TLY22STLY22S
-
LYL22SVLYL22SV
-
LYL22SLYL22S
-
ALY22SALY22S
-
SJY22SSJY22S
Tavoitteet
Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi
Aika ja paikka
Etäopiskeluna.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali ilmoitetaan kurssin oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, verkko-opetus, ryhmätehtävät, yksilötehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tavoitteena saada aito toimeksianto lopputehtävälle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
22.9. online lähiopetus (4 h), 10.11. online lähiopetus (4 h) sekä 8.12. (4 h) sekä nauhoitettuja luentoja kurssin aikana.
Sisällön jaksotus
22.9. online lähiopetus (4 h), 10.11. online lähiopetus (4 h) sekä 8.12. (4 h) sekä nauhoitettuja luentoja kurssin aikana.
KURSSITEHTÄVÄT:
1_a Muotoiluajattelu vs. Palvelumuotoilu - konseptin kuvaus, hyv/hyl ( 4 tuntia)
1_b Asiakkaan tehtävä työ + Experience Economy -koonti (videot) (osa online-luentoa)
2. Vargo_Lusch_Reflektointi, hyv/hyl (3 tuntia)
3. Kirjareferaatti, hyv/hyl (20 tuntia)
4. Itsenäinen lukutehtävä, akateeminen artikkeli: hyv/hyl (8 tuntia)
5. Käytännön palvelumuotoilu -case 1 - 5, ryhmätyö 4-5 opiskelijaa, (70 tuntia)
Online-lähipäivät 12 h + nauhoitetut luennot 8 h
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kts. arviointikriteerit alla
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Lisätiedot
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.