Skip to main content

Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen

Degree:
Master of Engineering (AMK)

Degree title:
Master of Engineering (AMK)

Credits:
60 ects

DATA ANALYTICS AND LEADERSHIP (DAY25S)
Code
(DAY25S)
en
Enrollment

01.08.2025 - 11.01.2026

Timing

12.01.2026 - 31.05.2026

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2.5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
Teachers
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
Groups
  • DAY25S
    DAY25S
  • TTY25S
    TTY25S

Objective

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille perustiedot datan keräämisestä, esikäsittelystä, erilaisten datan varastointiratkaisujen käytöstä sekä tilastollisesta perusanalyystä ja sen tärkeydestä päätöksenteossa. Opintojaksoon kuuluu myös käytännön harjoituksia yleisillä analytiikkatyökaluilla (Excel, R, Python), joiden avulla opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa käytännössä.

Content

Centria toteuttaa

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

02.08.2025 - 31.08.2025

Timing

01.09.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
Teachers
  • Taneli Rantaharju
  • Nina Helander
Groups
  • DAY25S
    DAY25S
  • TTY25S
    TTY25S

Objective

Tämä opintojakso tutustuttaa opiskelijat data-analytiikan peruskäsitteisiin ja menetelmiin. Opintojaksolla käydään läpi tiedolla johtamisen perusteet sekä kuinka organisaatiot voivat hyödyntää dataa ja analytiikkaa päätöksenteon tukena. Opintojaksolla tutustutaan yksinkertaisiin data-analytiikan sovelluksiin sekä käytännön esimerkkeihin.

Evaluation scale

0 - 5

Prerequisites

Opiskelijoilla oletetaan olevan perustiedot tekoälyn käsitteistä. Ennakkomateriaaliksi sopii esim. Elements of AI -opintojakso.

en
Enrollment

02.08.2025 - 30.09.2025

Timing

01.09.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
Teachers
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
Groups
  • DAY25S
    DAY25S

Objective

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille perustiedot datatalouden merkityksestä ja mahdollisuuksista, käsitteistä ja ratkaisuista liiketoiminnassa todellisten yritysesimerkkien ja/tai webinaarien avulla. Opintojaksolla tutkitaan myös datatalouden vaikutusta liiketoimintamalleihin ja analysoidaan erilaisia dataekosysteemejä.

Content

CENTRIA toteuttaa

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

01.08.2025 - 31.12.2025

Timing

19.01.2026 - 17.05.2026

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
  • Master’s Degree in Technology Competence Management
  • Master’s Degree in Sports Leadership and Development
  • Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
  • Energy Transition Management
  • Master's Degree in Knowledge Management in Business Development
  • Master's Degree in Knowledge Management in Social and Health Care Development
  • Master’s Degree in Tourism Leadership and Development
  • Master’s degree in Business Information Technology, knowledge work leadership
Teachers
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Groups
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • TJY25S
    TJY25S
  • EJY25K
    EJY25K
  • LYL25SV
    LYL25SV
  • LYL25S
    LYL25S
  • DAY25S
    DAY25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • TTY25S
    TTY25S

Objective

The student understands the importance and role of foresight as part of innovation and is able to use common foresight methods. The student understands the importance of innovation and knows the key concepts and sub-areas of innovation process, as well as the special features of innovation management. The student can apply the principles of innovation in his/her own work, can develop innovation in the work community and can apply innovation management methods as part of the development of his/her own field.

Content

Future research and foresight as part of innovation
Foresight tools and analysis of the business environment
Using scenarios for business development
The role of innovation
Key concepts of innovation
The innovation process and its development
Specific features of innovation management
Financing innovation
Innovation environment

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Assessment criteria, good (3)

H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.

H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.

Assessment criteria, satisfactory (1)

t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.

T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.