Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
DATA ANALYTICS AND LEADERSHIP (DAY25S)
Enrollment
01.08.2025 - 11.01.2026
Timing
12.01.2026 - 31.05.2026
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
2.5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
Teachers
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
Groups
-
DAY25SDAY25S
-
TTY25STTY25S
Objective
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille perustiedot datan keräämisestä, esikäsittelystä, erilaisten datan varastointiratkaisujen käytöstä sekä tilastollisesta perusanalyystä ja sen tärkeydestä päätöksenteossa. Opintojaksoon kuuluu myös käytännön harjoituksia yleisillä analytiikkatyökaluilla (Excel, R, Python), joiden avulla opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa käytännössä.
Content
Centria toteuttaa
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
02.08.2025 - 31.08.2025
Timing
01.09.2025 - 15.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
Teachers
- Taneli Rantaharju
- Nina Helander
Groups
-
DAY25SDAY25S
-
TTY25STTY25S
Objective
Tämä opintojakso tutustuttaa opiskelijat data-analytiikan peruskäsitteisiin ja menetelmiin. Opintojaksolla käydään läpi tiedolla johtamisen perusteet sekä kuinka organisaatiot voivat hyödyntää dataa ja analytiikkaa päätöksenteon tukena. Opintojaksolla tutustutaan yksinkertaisiin data-analytiikan sovelluksiin sekä käytännön esimerkkeihin.
Evaluation scale
0 - 5
Prerequisites
Opiskelijoilla oletetaan olevan perustiedot tekoälyn käsitteistä. Ennakkomateriaaliksi sopii esim. Elements of AI -opintojakso.
Enrollment
02.08.2025 - 30.09.2025
Timing
01.09.2025 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
Teachers
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
Groups
-
DAY25SDAY25S
Objective
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille perustiedot datatalouden merkityksestä ja mahdollisuuksista, käsitteistä ja ratkaisuista liiketoiminnassa todellisten yritysesimerkkien ja/tai webinaarien avulla. Opintojaksolla tutkitaan myös datatalouden vaikutusta liiketoimintamalleihin ja analysoidaan erilaisia dataekosysteemejä.
Content
CENTRIA toteuttaa
Evaluation scale
0 - 5
Enrollment
01.08.2025 - 31.12.2025
Timing
19.01.2026 - 17.05.2026
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master´s Degree in Responsible Business Management
- Master’s Degree in Technology Competence Management
- Master’s Degree in Sports Leadership and Development
- Data-analytiikka ja liiketoiminnan kehittäminen
- Energy Transition Management
- Master's Degree in Knowledge Management in Business Development
- Master's Degree in Knowledge Management in Social and Health Care Development
- Master’s Degree in Tourism Leadership and Development
- Master’s degree in Business Information Technology, knowledge work leadership
Teachers
- Perttu Huusko
- Risto Oikari
Groups
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
EJY25KEJY25K
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
DAY25SDAY25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
TTY25STTY25S
Objective
The student understands the importance and role of foresight as part of innovation and is able to use common foresight methods. The student understands the importance of innovation and knows the key concepts and sub-areas of innovation process, as well as the special features of innovation management. The student can apply the principles of innovation in his/her own work, can develop innovation in the work community and can apply innovation management methods as part of the development of his/her own field.
Content
Future research and foresight as part of innovation
Foresight tools and analysis of the business environment
Using scenarios for business development
The role of innovation
Key concepts of innovation
The innovation process and its development
Specific features of innovation management
Financing innovation
Innovation environment
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
K5: Opiskelija hallitsee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteiden käytön. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilaa. Opiskelija pystyy laatimaan selvän ja hyvin muotoilun suunnitelman organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi käyttäen laajasti ja monipuolisesti yhdistelemällä eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin laajasti hyödyntäen myös kansainvälistä alan kirjallisuutta ja opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Assessment criteria, good (3)
H3: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn kehittämissuunnitelman. Raportin rakenne ja kieli ovat hyviä. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti.
H4: Opiskelija tuntee laajasti ennakointi- ja innovaatiotoiminnan käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida organisaation ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan käyttäen em. käsitteitä. Opiskelija tunnistaa ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämistarpeita osaa laatia jäsennellyn ja perustellun kehittämissuunnitelman käyttäen laajasti eri menetelmiä. Raportin rakenne ja kieli ovat erinomaisia. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti hyödyntäen myös opintojakson materiaaleissa esittelemätöntä kirjallisuutta.
Assessment criteria, satisfactory (1)
t1: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on puutteellinen. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on merkittäviä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty hyvin vähän.
T2: Opiskelija tuntee ennakointi- ja innovaatiotoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa kuvata organisaation (esim. oman työpaikan) ennakointi- ja innovaatiotoiminnan nykytilan pääpiirteissään. Ehdotus ennakointi- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseksi on suppea. Raportin rakenteessa ja/tai kielessä on puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty vähän.