Työyhteisöosaaminen ja johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: BY00BX53
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia. Materiaalit ilmoitetaan Repussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Hannele Siipola
- Päivi Auno
Ryhmät
-
LLM23SLLM23S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia. Materiaalit ilmoitetaan Moodessa / Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
01.01.2026 - 15.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli Jääskeläinen
Ryhmät
-
LLT23SMLLT23SM
-
LLT23SHLLT23SH
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia. Materiaalit ilmoitetaan Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 02.09.2025
Ajoitus
03.09.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Hannele Siipola
Ryhmät
-
ALM23KALM23K
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely ja verkkototeutus. Voit suorittaa opintojakson omaan tahtiin ja voit aloittaa sen suorittamisen milloin haluat. Opintojaksosta järjestetään aloitustunti lukujärjestyksen mukaisesti teams -toteutuksena.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus ja oppimateriaalit on ilmoitettu verkko-opintojaksolla. Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opiskelija kirjoittaa yksilötyönä tutkielmaesseen annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojakson aloitustunnit teams -toteutuksena. Verkkototeutus.
Englanniksi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävissä hyödynnetään kokemuksia nykyisestä tai aiemmista työnantajaorganisaatioista. Mikäli työkokemuksia ei olisi, tehtävissä ohjataan vaihtoehtoisiin tarkasteluihin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lisätietoja vaihtoehtoisista toteutustavoista saat tarvittaessa opintojakson opettajilta.
Englanniksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op x 27 tuntia = n. 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojaikson suoritus on yksilötyönä tehtävä tutkielmaessee:
Tutkielmaesseen rakenne;
Johdanto
Yksilö organisaatiossa
Ryhmät ja tiimit
Organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä
Ihmisten johtaminen ja alaistaidot
Kokoava pohdinta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilötyönä tehtyyn tutkielmaesseen. Opintojaksolla oleva arviointikriteeristö ohjaa opiskelijan oppimista ja arvosanatavoitteen mukaisen raportin aikaansaamista.
Hylätty (0)
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Ajankohtaisia lähteitä tai omakohtaisia kokemuksia ei ole esitetty eli työ on pelkkää teoriaa.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Esseessä on yli 20 % kopiointia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan satunnaisesti.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen. Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Ajankohtaisia lähteitä ja omakohtaisia kokemuksia esitetään satunnaisesti.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 30.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli Jääskeläinen
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia. Materiaalit ilmoitetaan Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Hannele Siipola
- Päivi Auno
Ryhmät
-
LLM22SLLM22S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely ja verkkototeutus. Voit suorittaa opintojakson omaan tahtiin ja voit aloittaa sen suorittamisen milloin haluat. Opintojaksosta järjestetään aloitustunti lukujärjestyksen mukaisesti teams -toteutuksena.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus ja oppimateriaalit on ilmoitettu verkko-opintojaksolla. Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opiskelija kirjoittaa yksilötyönä tutkielmaesseen annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojakson aloitustunnit teams -toteutuksena. Verkkototeutus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävissä hyödynnetään kokemuksia nykyisestä tai aiemmista työnantajaorganisaatioista. Mikäli työkokemuksia ei olisi, tehtävissä ohjataan vaihtoehtoisiin tarkasteluihin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lisätietoja vaihtoehtoisista toteutustavoista saat tarvittaessa opintojakson opettajilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op x 27 tuntia = n. 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojaikson suoritus on yksilötyönä tehtävä tutkielmaessee:
Tutkielmaesseen rakenne;
Johdanto
Yksilö organisaatiossa
Ryhmät ja tiimit
Organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä
Ihmisten johtaminen ja alaistaidot
Kokoava pohdinta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilötyönä tehtyyn tutkielmaesseen. Opintojaksolla oleva arviointikriteeristö ohjaa opiskelijan oppimista ja arvosanatavoitteen mukaisen raportin aikaansaamista.
Hylätty (0)
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Ajankohtaisia lähteitä tai omakohtaisia kokemuksia ei ole esitetty eli työ on pelkkää teoriaa.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Esseessä on yli 20 % kopiointia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan satunnaisesti.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen. Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Ajankohtaisia lähteitä ja omakohtaisia kokemuksia esitetään satunnaisesti.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli Jääskeläinen
- Päivi Auno
Ryhmät
-
LLT22SMLLT22SM
-
LLT22SHLLT22SH
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia. Materiaalit ilmoitetaan Moodessa / Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 28.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli Jääskeläinen
Ryhmät
-
AMA22SAMA22S
-
ALK22SALK22S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia. Materiaalit ilmoitetaan Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Hannele Siipola
Ryhmät
-
ALM22KALM22K
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia. Materiaalit ilmoitetaan Moodessa / Repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
22.03.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Auno
Ryhmät
-
VAPVAL2024VAPVAL2024
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pia Kuittinen
- Päivi Auno
Ryhmät
-
LLT21SMLLT21SM
-
LLT21SHLLT21SH
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Orientaatiotunti opintojakson alussa lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät Repusta, materiaalit ovat verkkojulkaisuja ja KAMK-kirjaston e-kirjoja.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät löytyvät Repusta, avain WELCOME.
Itsenäisesti suoritettava opintojakso
Repussa olevan ohjeen mukainen tutkielmaessee
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija reflektoi opintojakson teemoja kokemuksiinsa työyhteisöistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti, 5 op on noin 135 h.
Sisällön jaksotus
1 Johdanto (Kerro esseen tavoite ja tarkoitus. Kerro hieman taustoistasi esim. omat työyhteisökokemuksesi, joista ammennat esimerkkejä teoriaa rikastamaan ja havainnollistamaan ja, joita käytät apuna pohdinnoissasi. Omia kokemuksia ja esimerkkejä löytyy yleensä hyvin työ-, opiskelu- ja harrastusyhteisöistä. Myös keksityt tapauskertomukset voivat havainnollistaa teoriaa ja muita lähteitä, ja osoittaa, että osaat soveltaa teoriaa käytäntöön. Kertaa lyhyesti raporttisi sisältö eli auta lukijaa hahmottamaan, mitä asioita raportissa käsitellään. Johdanto kannattaa kirjoittaa viimeisteltyyn muotoonsa vasta ihan lopuksi, kun raportin sisältö on valmis.)
2 Yksilö organisaatiossa (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
3 Ryhmät ja tiimit (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
4 Organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
5 Ihmisten johtaminen ja alaistaidot (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
6 Kokoava pohdinta (Kertaa lyhyesti raportissa käsiteltyjen aiheiden pääkohdat. Kerro, mitä opit opintojakson aikana esimerkiksi valitsemistasi aiheista, työskentelystäsi, omasta itsestäsi.)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkielmaesseen arvioinnissa keskitytään siihen, kuinka opiskelija on hahmottanut tietyn kokonaisuuden. Pääpaino on opiskelijan omien kokemusten ja pohdintojen esittämisessä ja analysoinnissa, sekä ajankohtaisten lähteiden hyödyntämisessä. Työkokemuksen puute ei vaikuta arviointiin. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota esimerkiksi seuraaviin asioihin:
Onko esseen tavoitteet määritelty?
Vastaako esseen sisältö tehtävänasettelua?
Esseen rakenne on looginen. Käytä alaotsikoita jäsentämään tekstiäsi, mutta älä pilko liian pieniin alalukuihin.
Ovatko asiatiedot oikein?
Onko tekstissä omakohtaisia kokemuksia ja pohdintoja työ-, opiskelu- ja/tai harrastusyhteisöistä?
Onko aiheeksi valittua asiaa käsitelty riittävän syvästi monipuolisesti, eri näkökulmista ja hyvin argumentoiden?
Kuinka onnistuneesti lähteet ja oma pohdinta on nivottu yhteen?
Miten lähteitä on käytetty? Ovatko lähteet luotettavia ja monipuolisia?
Onko ajankohtaiset lähteet alle vuoden ikäisiä?
Onko essee asiatyylin mukainen, sujuva ja kieliasultaan moitteeton asiallinen, neutraali, viimeistelty, sujuva?
Lähdeviitteet sekä itse tekstissä että lähdeluettelossa ovat moitteettomat (APA6).
Kuinka paljon tekstiä on kopioitu lähteistä.
Hylätty (0)
Täydennettäväksi arvioitu:
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Ajankohtaisia lähteitä tai omakohtaisia kokemuksia ei ole esitetty eli työ on pelkkää teoriaa.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Esseessä on yli 20 % kopiointia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanat 4–5:
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan satunnaisesti.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen. Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Ajankohtaisia lähteitä ja omakohtaisia kokemuksia esitetään satunnaisesti.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Auno
Ryhmät
-
LLM21SLLM21S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Orientaatiotunti opintojakson alussa lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät Repusta, materiaalit ovat verkkojulkaisuja ja KAMK kirjaston e.kirjoja.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät löytyvät Repusta, avain WELCOME.
Itsenäisesti suoritettava opintojakso
Repussa olevan ohjeen mukainen tutkielmaessee
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija reflektoi opintojakson teemoja kokemuksiinsa työyhteisöistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti, 5 op on noin 135 h.
Sisällön jaksotus
1 Johdanto (Kerro esseen tavoite ja tarkoitus. Kerro hieman taustoistasi esim. omat työyhteisökokemuksesi, joista ammennat esimerkkejä teoriaa rikastamaan ja havainnollistamaan ja, joita käytät apuna pohdinnoissasi. Omia kokemuksia ja esimerkkejä löytyy yleensä hyvin työ-, opiskelu- ja harrastusyhteisöistä. Myös keksityt tapauskertomukset voivat havainnollistaa teoriaa ja muita lähteitä, ja osoittaa, että osaat soveltaa teoriaa käytäntöön. Kertaa lyhyesti raporttisi sisältö eli auta lukijaa hahmottamaan, mitä asioita raportissa käsitellään. Johdanto kannattaa kirjoittaa viimeisteltyyn muotoonsa vasta ihan lopuksi, kun raportin sisältö on valmis.)
2 Yksilö organisaatiossa (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
3 Ryhmät ja tiimit (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
4 Organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
5 Ihmisten johtaminen ja alaistaidot (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
6 Kokoava pohdinta (Kertaa lyhyesti raportissa käsiteltyjen aiheiden pääkohdat. Kerro, mitä opit opintojakson aikana esimerkiksi valitsemistasi aiheista, työskentelystäsi, omasta itsestäsi.)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkielmaesseen arviointikriteerit esitetty Repussa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pia Kuittinen
Ryhmät
-
AMA21SAMA21S
-
ALK21SALK21S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Orientaatiotunti opintojakson alussa lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät Repusta, materiaalit ovat verkkojulkaisuja ja KAMK kirjaston e-kirjoja.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät löytyvät Repusta, avain WELCOME.
Itsenäisesti suoritettava opintojakso
Repussa olevan ohjeen mukainen tutkielmaessee
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija reflektoi opintojakson teemoja kokemuksiinsa työyhteisöistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti, 5 op on noin 135 h.
Sisällön jaksotus
Itsenäisesti suoritettavan esseen rakenne:
1 Johdanto (Kerro esseen tavoite ja tarkoitus. Kerro hieman taustoistasi esim. omat työyhteisökokemuksesi, joista ammennat esimerkkejä teoriaa rikastamaan ja havainnollistamaan ja, joita käytät apuna pohdinnoissasi. Omia kokemuksia ja esimerkkejä löytyy yleensä hyvin työ-, opiskelu- ja harrastusyhteisöistä. Myös keksityt tapauskertomukset voivat havainnollistaa teoriaa ja muita lähteitä, ja osoittaa, että osaat soveltaa teoriaa käytäntöön. Kertaa lyhyesti raporttisi sisältö eli auta lukijaa hahmottamaan, mitä asioita raportissa käsitellään. Johdanto kannattaa kirjoittaa viimeisteltyyn muotoonsa vasta ihan lopuksi, kun raportin sisältö on valmis.)
2 Yksilö organisaatiossa (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
3 Ryhmät ja tiimit (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
4 Organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
5 Ihmisten johtaminen ja alaistaidot (2-4 sivua, tarkemmat ohjeet Repussa)
6 Kokoava pohdinta (Kertaa lyhyesti raportissa käsiteltyjen aiheiden pääkohdat. Kerro, mitä opit opintojakson aikana esimerkiksi valitsemistasi aiheista, työskentelystäsi, omasta itsestäsi.)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkielmaesseen arvioinnissa keskitytään siihen, kuinka opiskelija on hahmottanut tietyn kokonaisuuden. Pääpaino on opiskelijan omien kokemusten ja pohdintojen esittämisessä ja analysoinnissa, sekä ajankohtaisten lähteiden hyödyntämisessä. Työkokemuksen puute ei vaikuta arviointiin. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota esimerkiksi seuraaviin asioihin:
Onko esseen tavoitteet määritelty?
Vastaako esseen sisältö tehtävänasettelua?
Esseen rakenne on looginen. Käytä alaotsikoita jäsentämään tekstiäsi, mutta älä pilko liian pieniin alalukuihin.
Ovatko asiatiedot oikein?
Onko tekstissä omakohtaisia kokemuksia ja pohdintoja työ-, opiskelu- ja/tai harrastusyhteisöistä?
Onko aiheeksi valittua asiaa käsitelty riittävän syvästi monipuolisesti, eri näkökulmista ja hyvin argumentoiden?
Kuinka onnistuneesti lähteet ja oma pohdinta on nivottu yhteen?
Miten lähteitä on käytetty? Ovatko lähteet luotettavia ja monipuolisia?
Onko ajankohtaiset lähteet alle vuoden ikäisiä?
Onko essee asiatyylin mukainen, sujuva ja kieliasultaan moitteeton asiallinen, neutraali, viimeistelty, sujuva?
Lähdeviitteet sekä itse tekstissä että lähdeluettelossa ovat moitteettomat (APA6).
Kuinka paljon tekstiä on kopioitu lähteistä.
Hylätty (0)
Täydennettäväksi arvioitu:
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Ajankohtaisia lähteitä tai omakohtaisia kokemuksia ei ole esitetty eli työ on pelkkää teoriaa.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Esseessä on yli 20 % kopiointia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanat 4–5:
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan satunnaisesti.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen. Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Ajankohtaisia lähteitä ja omakohtaisia kokemuksia esitetään satunnaisesti.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pia Kuittinen
- Päivi Auno
Ryhmät
-
ALM21K2ALM21K2
-
ALM21KALM21K
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Itsenäinen oppimistehtävä tehdään oman aikataulun mukaisesti.
Arviointi tehdään kuukauden sisällä esseen palautusajankohdasta. Opettajien vapaajaksot voivat vaikuttaa arviointiaikatauluun.
Oppimateriaalit
Oppimistehtävän ohjeistuksessa on annettu kirjallisuusvinkit.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen oppimistehtävä Moodlessa olevan ohjeen mukaisesti (Moodlen avain: welcome)
Itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä on ohjeistettu verkko-oppimisympäristössä seuraavasti:
31.7.2023 saakka ohjeistus ja palautus Moodlessa (avain: WELCOME)
1.8.2023 alkaen vain Repussa (avain: WELCOME). Tänne voi palauttaa jo 13.6.2023 alkaen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Oppimistehtävän voi palauttaa Moodleen milloin vain.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat työyhteisöosaamisen ja johtamisen korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava työyhteisöosaaminen ja johtaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän arvioinnissa keskitytään siihen, kuinka opiskelija on hahmottanut tietyn kokonaisuuden. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota esimerkiksi seuraaviin asioihin:
Onko esseen tavoitteet määritelty?
Vastaako esseen sisältö tehtävänasettelua?
Esseen rakenne on looginen. Käytä alaotsikoita jäsentämään tekstiäsi, mutta älä pilko liian pieniin alalukuihin.
Ovatko asiatiedot oikein?
Onko aiheeksi valittua asiaa käsitelty riittävän syvästi monipuolisesti, eri näkökulmista ja hyvin argumentoiden?
Kuinka onnistuneesti lähteet ja oma pohdinta on nivottu yhteen?
Miten lähteitä on käytetty? Ovatko lähteet luotettavia ja monipuolisia?
Onko essee asiatyylin mukainen, sujuva ja kieliasultaan moitteeton asiallinen, neutraali, viimeistelty, sujuva?
Lähdeviitteet sekä itse tekstissä että lähdeluettelossa ovat moitteettomat (APA6).
Kuinka paljon tekstiä on kopioitu lähteistä?
Hylätty (0)
Täydennettäväksi arvioitu:
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Esseessä on yli 20% kopiointia
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanat 4–5:
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanat 1–2:
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen . Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Auno
Ryhmät
-
LLT20SHLLT20SH
-
LLT20SMLLT20SM
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Itsenäisesti suoritettava opintojakso. Opintojakso voidaan opiskella myös kesäopintoina.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaalit on ilmoitettu moodlessa. Oppimateriaalit ovat verkkojulkaisuja ja KAMK kirjaston e-kirjoja.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava opintojakso. Avain moodleen welcome.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei liity tenttiä. Essee voidaan palauttaa opiskelijalle täydennettäväksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan AHOToida, jos opiskelija on toiminut vaativissa henkilöstöhallinnon tehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Tarkempi jaksotus on ilmotettu Moodlessa. Kussakin osiossa on alaosioita ja pohdintatehtäviä.
- yksilö organisaatiossa
- ryhmät ja tiimit
- organisaatiot ja kulttuurit
- ihmisten johtaminen ja alaistaidot
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksossa palautettava essee arvioidaan tutkielmaesseen arviontikriteereillä yhtenä kokonaisuutena.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Auno
Ryhmät
-
LLM20SLLM20S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät löytyvät Moodlesta, avain welcome
Itsenäisesti suoritettava opintojakso
Moodlessa olevan ohjeen mukainen tutkielmaessee
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 25.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pia Kuittinen
- Päivi Auno
Ryhmät
-
AMA20SAMA20S
-
ALK20SALK20S
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Itsenäisesti, oman aikataulun mukaisesti
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä on ohjeistettu verkko-oppimisympäristössä seuraavasti:
31.7.2023 saakka ohjeistus ja palautus Moodlessa (avain: WELCOME)
1.8.2023 alkaen vain Repussa (avain: WELCOME). Tänne voi palauttaa jo 13.6.2023 alkaen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Auno
Ryhmät
-
VAPVAL2023VAPVAL2023
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Aika ja paikka
Itsenäisesti suoritettava opintojakso. Opintojakso voidaan opiskella myös kesäopintoina.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaalit on ilmoitettu moodlessa. Oppimateriaalit ovat verkkojulkaisuja ja KAMK kirjaston e-kirjoja.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava opintojakso. Avain moodleen welcome.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei liity tenttiä. Essee voidaan palauttaa opiskelijalle täydennettäväksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan AHOToida, jos opiskelija on toiminut vaativissa henkilöstöhallinnon tehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Tarkempi jaksotus on ilmotettu Moodlessa. Kussakin osiossa on alaosioita ja pohdintatehtäviä.
- yksilö organisaatiossa
- ryhmät ja tiimit
- organisaatiot ja kulttuurit
- ihmisten johtaminen ja alaistaidot
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksossa palautettava essee arvioidaan tutkielmaesseen arviontikriteereillä yhtenä kokonaisuutena.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Auno
Ryhmät
-
VAPVAL2022VAPVAL2022
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.
Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.
Sisältö
Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät löytyvät Moodlesta, avain welcome
Itsenäisesti suoritettava opintojakso
Moodlessa olevan ohjeen mukainen tutkielmaessee
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.