Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, ja kehittämis- ja innovaatio-osaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SH00BS96

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa

käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sirpa Parviainen
  • Heidi Hölttä
Ryhmät
  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Aika ja paikka

Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 30.8.2023 - 21.11.2023 ajalla.

Opinnäytetyöprosessi käynnistyy aiheenvalinta vaiheella 30.8. 2023 ja jatkuu 14.12.2023, joilloin on opinnäytetyön suunitelmaseminaarit.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara ( uusin mahdollinen painos ) Tutki ja kirjoita.
DewMoodle kurssi TUTO I ja II Sote. Kurssille ei vaadita kurssiavainta.

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu on keskeinen opetusmenetelmä harjoitustehtävien ohella.

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opinnot integroidaan opinnäytetyöprosessiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. suoritus on 21.11.2023 klo 8-9.30 KAMK Ta 2 työjärjestyksen osoittamassa tilassa.

1. uusinta on 5.12. 2023 KAMK uusintatenttinä
2. uusinta on 11.01. 2024 KAMK uusintatenttinä
Molempien uusintatenttien ilmoittautumiset ( sähköinen ilmoittautumislomake ) osoitetaan Sirpa Parviaiselle. Uusintatentissä ei saa olla mukana materiaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkimusopintojen hyväksiluku tai osaamisen osoittaminen keskustellaan vastuuopettajan kanssa. Opinnot voi suorittaa myös esim VirtuaaliAMK:ssa tai toisessa amk:ssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia ( 1 op /27 tuntia).

Ajankäyttö ja kuormitus jakautuu:
- opetuskeskustelut 20 tuntia, aihesisältöihin itsenäinen perehtyminen, teoriatiedon kertaaminen 30 tuntia
- harjoitukset 8 tuntia, pro gradu -tutkielman analyysin laadinta ja tutkimusteoreettinen perustelu 35 tuntia
- tentti 2 tuntia, tenttiin valmistautuminen 40 tuntia

Sisällön jaksotus

Opetuskeskusteluna:
30.8.2023 Orientaatio tutkimusopintoihin
5.9. 2023 Tiedonhaku - avoin tiede - CHAT GP Kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen Huom! Läsnäolovelvollinen osuus
12.9.2023 Tutkimusprosessi - tutkimuksen eteneminen
13.9.2023 Laadullinen lähestymistapa
20.9.2021 Toiminnallinen, tuotteistettu, prosessi
26.9.2023 Kirjallisuuskatsaus - tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen Huom! Läsnäolovelvollinen osuus.
3.10.2023 Määrällinen lähestymistapa
10.10.2023 Eettiset kysymykset tutkimustoiminnassa

Harjoituksina:
31.10.2023 ja 8.11.2023 Pro gradu -tutkielman analyysin laadintaa ja analyysitehtävän esittäminen sekä harjoituksia käsitellyistä lähestymistavoista.

Lisätietoja opiskelijoille

Sisällön jaksotukseen ( pv määrät ) voi tulla muutoksia,suunniteltu sisältö käsitellään.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa

käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvointi perustuu summatiiviseen arviointiin, koska kyseessä on teoriatietoon pohjautuva tentti. Läpimenoraja 50% max pistemäärästä.

Pro gradu -tutkieman analyysi arvioidaan hyväksytty - täydennettävä - hylätty. Arvioinnin ollessa osin summatiivinen ja osin formaalinen, hyväksytty tehtävä vastaa H3 tasoa.

Tentti on paritentti, myös pro gradu -tutkielman analyysi suoritetaan paritehtävänä. Pari on sama sekä tentissä että pro gradu -tutkielman analyysissä.

Hylätty (0)

Ks OPS

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks OPS

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks OPS

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks OPS

Esitietovaatimukset

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Sirpa Parviainen
  • Heidi Hölttä
Ryhmät
  • SMM22KKuu
    SMM22KKuu

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Aika ja paikka

Opinnot toteutuvat teams opetuksena 31.8.2023 - 16.11.2023

Opinnäytetyöprosessi käynnistyy aiheenvalinta vaiheella 1.9.2023.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara ( uusin mahdollinen painos ) Tutki ja kirjoita.
DewMoodle kurssi TUTO I ja II Sote. Kurssille ei vaadita kurssiavainta.

Opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu on keskeinen opetusmenetelmä harjoitustehtävien ohella.

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opinnot integroidaan opinnäytetyöprosessiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson sisältö suoritetaan paritenttinä yhdessä opiskelijan kanssa, joka oli parina pro gradu -tutkielman analyysitehtävässä.
1. suoritus 1.12.2023 klo 9 -10.30 Kuusamon lukiolla tai sovitussa tenttipaikassa lähivalvottuna. Pro gradu -tutkielman analyysi palautetaan tentin mukana ja sitä voi hyödyntää tentissä.
MUUTOS 16.11.2023 Hops perusteella 1. suoritus on joillakin opiskelijoilla yksilötentti.

1. ja 2. uusinta ovat KAMK yleinen tentti -aikoina. Pro gradu -tutkielman analyysitehtävä ei voi olla mukana uusinnoissa. Uusintatentti on yksilötentti.
MUUTOS 16.11.2023 Hops perusteella joillakin opiskelijoilla edellä mainittu analyysitehtävä voi olla mukana uusinnassa. Analyysitehtävä palautetaan tentin mukana.
1. uusinta 5.12.2023 HUOM! tämä ei toteutunut. 1. uusinta mahdollistui 15.12.2023
2. uusinta 11.1. 2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen valinnaisista suoritustavoista tai suorittamisesta toisalla esim Virtuaali amk, tulee keskustella opintojakson vastuuopettajien kanssa. AHOTT -prosessi on mahdollinen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia ( 1 op /27 tuntia).

Ajankäyttö ja kuormitus jakautuu:
- opetuskeskustelut 18 tuntia, aihesisältöihin itsenäinen perehtyminen, teoriatiedon kertaaminen 32 tuntia
- harjoitukset 8 tuntia, pro gradu -tutkielman analyysin laadinta ja tutkimusteoreettinen perustelu 35 tuntia
- tentti 2 tuntia, tenttiin valmistautuminen 40 tuntia

Sisällön jaksotus

Opetuskeskusteluna:
30.8.2023 Orientaatio opintoihin läsnäolovelvoite
8.9.2023 Tutkimustoiminta - tutkimusprosessi - avoin tiede. Kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen Huom! Läsnäolovelvollinen osuus.
21.9.2023 Tutkimusprosessi - eettiset kysymykset ja tiedon luotettavuus
29.9.2023 Kvalitatiivinen lähestymistapa ja tietokannat ; mukana kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen ( siirtyi 8.9. päivältä)
5.10.2023 Toiminnallinen, tuotteistettu prosessi
9.11.2023 Kvantitatiivinen lähestymistapa
10.11.2023 Kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen Huom! Läsnäolovelvollinen osuus.

Harjoituksina:
16.11.2023 Pro gradu -tutkielman anayysi; tehtävien tarkastelu läsnäolovelvoite

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa

käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Paritentti arvioidaan numeerisesti ( 0- K5). Yksilötentteinä toteutuvat uusintatentit arvioidaan myös numeerisesti ( 0- K5 ). Pro gradu -tutkielman analyysi arvioidaan hylätty - täydennettävä -hyväksytty. Hyväksytty suoritus on tasoa H3.

Hylätty (0)

Ks OPS

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks OPS

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks OPS

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks OPS

Esitietovaatimukset

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Arja Oikarinen
  • Mikko Saari
Ryhmät
  • SHS21S
    SHS21S
  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita
Opintojakson DevMoodle-kurssi

Opetusmenetelmät

Luennot
Harjoitustehtävät
Harjoitustunnit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ensimmäinen tenttikerta 15.5.2023
1. uusinta kesäkuun uusintatentissä
2. uusinta syksyn 2023 uusintatentissä

Sisällön jaksotus

12.1.2023 Luento 100% läsnäolo
Orientaatio opintojaksolle,
harjoitustehtävään orientointi

16.1.2023 Luento
Tieteellinen tieto
Tutkimusprosessi

20.1.2023 Luento
Laadullinen tutkimusprosessi

25.1.2023 Luento
Määrällinen tutkimusprosessi

1.2.2023 Luento
Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus

7.2.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Graduanalyysi
Tiedonhakuinfo

21.2.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Graduanalyysi

28.2.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Graduanalyysi

2.3.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Graduanalyysi

13.3.2023 Luento/ 100% läsnäolo
Laadullinen tutkimus, aineistonkeruu

28.3.2023 Luento
Laadullinen tutkimus, aineiston analysointi

4.4.2023 Luento
Määrällinen tutkimus, aineiston keruu

12.4.2023 Luento
Määrällinen tutkimus; aineiston analysointi

18.4.2023 Luento
Kirjallisuuskatsaus/ toiminnallinen opinnäytetyö/ palvelumuotoilu

25.4.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Laadullinen tutkimusaineisto

3.5.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Määrällinen tutkimusaineisto

10.5.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa

käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Arja Oikarinen
Ryhmät
  • SMM21SRaa2
    SMM21SRaa2
  • SMM21SRaa1
    SMM21SRaa1

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, Remes&Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
DevMoodlen kurssi: TUTO I ja II Sote

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, harjoitustunnit

Sisällön jaksotus

13.1.2023 Orientointi opintojaksoon -> Graduanalyysi tehtävän ohjeistus
20.1.2023 Luento: tieto ja tieteellinen tieto, tutkimusprosessi, määrällinen, laadullinen tutkimus (rinnalla tehdään graduanalyysitehtävää)
27.1.2023 Luento: tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus (rinnalla tehdään graduanalyysitehtävää)
La 4.2.2023 Luento ja harjoitustehtävät kirjallisuuskatsaus, toiminnallinen/tuotteistettu/palvelumuotoilu prosessi
10.2.2023 Luento laadullisen tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta (rinnalla tehdään graduanalyysitehtävää)
11.2.202 Harjoitustehtävä: laadullisen tutkimusaineiston analysointi
17.2.2023 Luento ja harjoitustehtävä: Määrällisen tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta/webropol

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa

käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Mikko Saari
  • Aki Kortelainen
Ryhmät
  • SMM21K2
    SMM21K2
  • SMM21K1
    SMM21K1

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa

käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 23.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Arja Oikarinen
  • Aki Kortelainen
  • Sannamari Kortelainen
Ryhmät
  • SMM20STEC
    SMM20STEC
  • SHT20S
    SHT20S
  • SHS20S
    SHS20S

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, S, Remes, P & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita.
Mahdollinen opettajan osoittama muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, harjoitustunnit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 9.5.2022.

Sisällön jaksotus

Osa I 3op.
Luennot 10.1.2022-7.2.2022 välisenä aikana.
Harjoitustunnit 14.2.2022 -28.2.2022 välisenä aikana.

Osa II 2 op.
Luennot 22.3.2022-11.4.2022 välisenä aikana.
Harjoitustunnit 12.4.2022-

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa

käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti.

Esitietovaatimukset

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.

fi
Ilmoittautumisaika

14.02.2022 - 28.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Arja Oikarinen
  • Aki Kortelainen
Ryhmät
  • SH20ST_OKM
    SH20ST_OKM

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta

Oppimateriaalit

Hirsjärvi, S, Remes, P & Sajavaara P. Tutki ja kirjoita.
Mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, harjoitustunnit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ensimmäinen suoritus 9.5.2022.

Sisällön jaksotus

Osa I 3 op
Teoriatunnit 14.2.2022 - 15.3.2022 välisenä aikana ja harjoitustunnit 14.3-28.3

14.2 Orientointi opintojaksolle
15.2 Tieteellinen tieto, Tutkimusprosessi
21.2 Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
22.2 Laadullinen tutkimusprosessi
28.2 Määrällinen tutkimusprosessi
2.3 Määrällinen tutkimusprosessi
15.3 Määrällinen tutkimusprosessi

14.3 Harjoitustunnit
21.3 Harjoitustunnit
22.3 Harjoitustunnit
28.3 Harjoitustunnit

Osa II 2op
Teoriatunnit 30.3.2022-9.5.2022 välisenä aikana

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa

käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa

käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti

Esitietovaatimukset

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.