Skip to main content

Guidance and education competence and supporting selfcareLaajuus (5 cr)

Code: SH00BZ99

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

Opiskelija osaa:
Suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
Arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Content

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Omanhoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

en
Enrollment

05.04.2025 - 04.05.2025

Timing

05.05.2025 - 05.10.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM24SRAA
    SMM24SRAA

Objective

Opiskelija osaa:
Suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
Arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Content

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Omanhoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Location and time

Info 2 h helmikuussa Teams
Ohjaaminen terveyden edistämisessä alkaa helmikuussa verkkokurssina ja loppuu toukokuussa

Kevät 2025

Ohjauksen harjoitustunnit /Lähiopetus
toukokuussa

SYKSY 2025
2h Terveyden edistämisen tapahtumien esittely,teams

Materials

Opettajan osoittama verkkokurssi materiaali

Employer connections

terveyden edistämisen tapahtuma toteutuu työelämässä

Exam schedules

ei tenttiä

Student workload

1 op=27 h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Opintojakso on hyväksytty kun ;

Opiskelija suorittaa verkkokurssin kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistuu harjoitustunteihin (4h)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ja arvioi terveyden edistämisen tapahtuman ja osalllistuu tapahtuman esittely tunneille (2 h)

en
Enrollment

01.04.2025 - 30.04.2025

Timing

01.05.2025 - 05.10.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
  • Bachelor’s Degree in Emergency Care
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM24S
    SMM24S
  • SMT24S
    SMT24S
  • SEHM24S
    Bachelor’s Degree in Emergency Care

Objective

Opiskelija osaa:
Suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
Arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Content

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Omanhoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Location and time

Info 2 h Teams
Ohjaaminen terveyden edistämisessä alkaa helmikuussa -25 verkkokurssina ja loppuu vkolla 21

Kevät 2025

Ohjauksen harjoitustunnit /Lähiopetus

Harjoitustunteja on opiskelijaa kohti 4 h. Tarjolla harjoitustunnit vk 11, ,vk 14,vk 17,vk 20. Näistä opiskeija valitsee itselleen sopivan vaihtoehdon. Näihin ilmoittatuminen ohjataan info tunnilla.

SYKSY 2025
Terveyden edistämisen tapahtumien esittely,lähiopetus
2h per opiskeijaryhmä

Materials

Opettajan osoittama verkkokurssi materiaali

Employer connections

terveyden edistämisen tapahtuma toteutuu työelämässä

Exam schedules

ei tenttiä

Student workload

1 op=27 h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Opintojakso on hyväksytty kun ;

Opiskelija suorittaa verkkokurssin kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistuu harjoitustunteihin (4h)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ja arvioi terveyden edistämisen tapahtuman ja osalllistuu tapahtuman esittely tunneille (2 h)

en
Enrollment

30.12.2024 - 26.01.2025

Timing

01.01.2025 - 09.02.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM24K1
    SMM24K1
  • SMM24K2
    SMM24K2

Objective

Opiskelija osaa:
Suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
Arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Content

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Omanhoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

en
Enrollment

01.12.2023 - 31.01.2024

Timing

01.05.2024 - 22.09.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SHS23S
    SHS23S
  • SHT23S
    SHT23S

Objective

Opiskelija osaa:
Suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
Arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Content

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Omanhoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Location and time

Info 24.4.23 klo 800–930 Teams
Ohjaaminen terveyden edistämisessä alkaa vkolla 17 (24.4) verkkokurssina ja loppuu vkolla 21 (23.5)

Kevät 2024

Ohjauksen harjoitustunnit /Lähiopetus
SHT23S 23.05.2024 08.00 - 11.30 TA21L157.
SHS23S 23.05.2024 08.00 - 11.30 TA21L158

SYKSY 2024
Terveyden edistämisen tapahtumien esittely,lähiopetus
SHT23S 13.09.2024 08.00 - 9.30 TA21L157.
SHS23S 13.09.2024 08.00 - 9.30 TA21L159

Materials

Opettajan osoittama verkkokurssi materiaali

Employer connections

terveyden edistämisen tapahtuma toteutuu työelämässä

Exam schedules

ei tenttiä

Student workload

1 op=27 h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Opintojakso on hyväksytty kun ;

Opiskelija suorittaa verkkokurssin kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistuu harjoitustunteihin (4h)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ja arvioi terveyden edistämisen tapahtuman ja osalllistuu tapahtuman esittely tunneille (2 h)

en
Enrollment

01.12.2023 - 31.01.2024

Timing

01.01.2024 - 18.02.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2.5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

50 % Contact teaching, 50 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Objective

Opiskelija osaa:
Suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
Arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Content

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Omanhoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Location and time

Info 8.12.23 klo 1230-1400 TA21L159
Ohjaaminen terveyden edistämisessä alkaa vkolla 49 (8.12) verkkokurssina ja loppuu vkolla 8 (8.2)

Kevät 2024
Ohjauksen harjoitustunnit /Lähiopetus.
8.2 klo 800-1130 K1 ryhmä, opettajana Sari Pyykkönen
8.2 klo 800-1130 K2 ryhmä, opettajana Eeva Kähkönen

Terveyden edistämisen tapahtumien esittely,lähiopetus
8.2 klo 1230-1545 K1 ryhmä opettajana Sari Pyykkönen
8.2 klo 1230-1545 K2 ryhmä opettajana Eeva Kähkönen

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Employer connections

terveyden edistämisen tapahtuma toteutuu työelämässä

Exam schedules

ei tenttiä

Student workload

1 op=27 h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Opintojakso on hyväksytty kun ;

Opiskelija suorittaa verkkokurssin kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistuu harjoitustunteihin (4h)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ja arvioi terveyden edistämisen tapahtuman ja osalllistuu tapahtuman esittely tunneille (2 h)

en
Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.05.2023 - 24.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Objective

Opiskelija osaa:
Suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
Arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Content

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Omanhoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Location and time

Info 19.4.23 klo 1230-1315 Teams
Ohjaaminen teveyden edistämisessä alkaa vkolla 16 (19.4) verkkokurssina ja loppuu vkolla 22 (5.6)

Syksy 2023
Ohjauksen harjoitustunnit /Lähiopetus
31.8 klo 1230-1545 B ryhmä, opettajana Sari Pyykkönen
31.8 klo 1230-1545 c ryhmä, opettajana Eeva Kähkönen
1.9 klo 800-1130 A ryhmä, opettajana Sari Pyykkönen

Terveyden edistämisen tapahtumien esittely
11.9 ko 1230-1545 SHS22S opettajana Eeva Kähkönen
11.9 ko 1230-1545 SHT22S opettajana Sari Pyykkönen

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Employer connections

terveyden edistämisen tapahtuma toteutuu työelämässä

Exam schedules

ei tenttiä

Student workload

1 op=27 h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Opintojakso on hyväksytty kun ;
Opiskelija suorittaa verkkokurssin kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistuu harjoitustunteihin
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ja arvioi terveyden edistämisen tapahtuman

en
Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

01.05.2023 - 17.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
Groups
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Objective

Opiskelija osaa:
Suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä.
Arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Content

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät
Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Omanhoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Location and time

Teams- info 19.4 klo 11-11.45

Harjoitustunnit toteutetaan teams -yhteydellä seuraavasti:
Ryhmä 1: 5.9 klo 8.00-11.30
Ryhmä 2: 5.9 klo 12.30-15.45
Kaikille: 12.9 klo 8.-11.30 (Ohjaustapahtuminen purku ja esittely)

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Employer connections

Ohjaustapahtuma toteutetaan työelämässä

Exam schedules

Ei tenttiä.

Student workload

1 op = 27 t

Content scheduling

Moodlessä itsenäiset tehtävät 19.4 alkaen, 11.9 saakka (kesällä tauko 1.6-13.8)

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Arviointi hyväksytty- hylätty. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
Annettujen verkkoehtävien tekeminen Repussa ajallaan.
Ohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Harjoitustunneille osallistuminen.