Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminenLaajuus (4 op)
Tunnus: BY00BX43
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Katja-Mari Kärkkäinen
Ryhmät
-
AMA23SAMA23S
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anne Määttä
Ryhmät
-
AMA22SAMA22S
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tero Korhonen
- Pia Kuittinen
Ryhmät
-
LLT22SHLLT22SH
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Aika ja paikka
Kevätlukukaudella lähiopetus kerran viikossa 2,5 tuntia.
Oppimateriaalit
Luennot ja lisämateriaalit on jaettu Repussa.
Opetusmenetelmät
Luennot, soveltavat tehtävät, tentti ja ryhmätyöt/itsenäiset tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luennoilla mahdolliset vierailijat, webinaarit ja seminaarit.
Vierailut yrityksiin ja mahdollisiin paikallisiin tapahtumiin.
Opintomatka kuuluu opintojakson pakollisiin suorituksiin. Matka tehdään yhden päivän aikana ja se on ilmainen opiskelijoille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ja sen ajankohta sovitaan opintojaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson tavoitteiden osaaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 opintopistettä tarkoittaa noin 110 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
Hylätty/Hyväksytty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tero Korhonen
Ryhmät
-
LLM22SLLM22S
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anne Määttä
Ryhmät
-
AMA21SAMA21S
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.07.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Liisa Mikkonen
Ryhmät
-
LLT21SHLLT21SH
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
26.04.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Liisa Mikkonen
Ryhmät
-
LLM21SLLM21S
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Liisa Mikkonen
Ryhmät
-
LLM20SLLM20S
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailualan koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anne Määttä
- Eero Huusko
- Markku Karppinen
- Marjukka Turunen
Ryhmät
-
AMA20SAMA20S
-
LLT20SHLLT20SH
Tavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.
Sisältö
Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.