Siirry suoraan sisältöön

Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminenLaajuus (4 op)

Tunnus: BY00BX43

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Katja-Mari Kärkkäinen
Ryhmät
  • AMA23S
    AMA23S

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anne Määttä
Ryhmät
  • AMA22S
    AMA22S

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tero Korhonen
  • Pia Kuittinen
Ryhmät
  • LLT22SH
    LLT22SH

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Aika ja paikka

Kevätlukukaudella lähiopetus kerran viikossa 2,5 tuntia.

Oppimateriaalit

Luennot ja lisämateriaalit on jaettu Repussa.

Opetusmenetelmät

Luennot, soveltavat tehtävät, tentti ja ryhmätyöt/itsenäiset tehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset vierailijat, webinaarit ja seminaarit.
Vierailut yrityksiin ja mahdollisiin paikallisiin tapahtumiin.
Opintomatka kuuluu opintojakson pakollisiin suorituksiin. Matka tehdään yhden päivän aikana ja se on ilmainen opiskelijoille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ja sen ajankohta sovitaan opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson tavoitteiden osaaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 opintopistettä tarkoittaa noin 110 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tero Korhonen
Ryhmät
  • LLM22S
    LLM22S

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anne Määttä
Ryhmät
  • AMA21S
    AMA21S

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.07.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Liisa Mikkonen
Ryhmät
  • LLT21SH
    LLT21SH

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

26.04.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Liisa Mikkonen
Ryhmät
  • LLM21S
    LLM21S

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Liisa Mikkonen
Ryhmät
  • LLM20S
    LLM20S

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anne Määttä
  • Eero Huusko
  • Markku Karppinen
  • Marjukka Turunen
Ryhmät
  • AMA20S
    AMA20S
  • LLT20SH
    LLT20SH

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.