Coaching and Training skillsLaajuus (3 cr)
Code: TT00CB05
Credits
3 op
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Content
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Enrollment
02.07.2025 - 31.07.2025
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
- Mika Sorsa
Groups
-
TTK23SPTTK23SP
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Content
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Location and time
Pääosin etäopetuksena Teamsissa, 15 opetuskertaa maanantaisin ja tiistaisin (28.8-24.10.), [?viikolla 37 lähiopetus Raahessa (11.-12.9.)?]
Materials
Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.
Teaching methods
Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.
Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa
Exam schedules
Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa
Completion alternatives
AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.
Student workload
- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Assessment methods and criteria
Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.
Teoriaosuuden tentti: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)
Läsnäolosta +1% per oppitunti.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.
Enrollment
19.08.2024 - 22.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
- Jarkko Tolonen
- Mika Sorsa
Groups
-
TTK22SDTTK22SD
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Content
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Enrollment
19.08.2024 - 22.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
- Jani Vattula
Groups
-
TTK22SPTTTK22SPT
-
TTK22SPOTTK22SPO
-
TTK22SPGTTK22SPG
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Content
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Enrollment
19.08.2024 - 22.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
- Mika Sorsa
Groups
-
TTK22SPRaaheTTK22SPRaahe
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Content
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Location and time
Etäopetuksena Teamsissa, 8 opetuskertaa tiistaisin (29.10-17.12.)
Materials
Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.
Teaching methods
Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.
Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa
Exam schedules
Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa
Completion alternatives
AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.
Student workload
- Lähitunneille osallistuminen
- Viikkotehtävät
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Assessment methods and criteria
Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.
Viikkotehtävät: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)
Läsnäolosta +1% per oppitunti.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
- Jarkko Tolonen
- Timo Partanen
Groups
-
TTK21SDTTK21SD
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Content
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
- Mika Sorsa
Groups
-
TTK21SPTRaaTTK21SPTRaa
-
TTK21SPRaaheTTK21SPRaahe
-
TTK21SPORaaTTK21SPORaa
-
TTK21SPGRaaTTK21SPGRaa
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Content
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Location and time
Pääosin etäopetuksena Teamsissa, 15 opetuskertaa maanantaisin ja tiistaisin (28.8-24.10.), [?viikolla 37 lähiopetus Raahessa (11.-12.9.)?]
Materials
Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.
Teaching methods
Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.
Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa
Exam schedules
Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa
Completion alternatives
AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.
Student workload
- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Assessment methods and criteria
Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.
Teoriaosuuden tentti: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)
Läsnäolosta +1% per oppitunti.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Teknologia
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
- Jani Vattula
Groups
-
TTK21SPGTTK21SPG
-
TTK21SPTTTK21SPT
-
TTK21SPOTTK21SPO
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Content
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Location and time
Autumn 2023
Materials
Kirjallisuus: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.
Teaching methods
The theoretical part of the course is covered during lectures and classroom tasks, after which there is an exam. During the latter part of the course the students organize a coaching/training session in practice.
Exam schedules
Exam and assignment dates/deadlines are decided during the beginning of the course period.
Completion alternatives
Recognition of previously acquired competence can be possible with relevant work experience or previous studies. Contact the course teacher for more information.
Student workload
- Participating in contact teaching
- Preparing for course exam
- Planning, executing and reporting on the practical training session
Content scheduling
1. Opintojakson aloitus
2. Koulutuksen tavoitteet ja ohjaajan tehtävät
3. Erilaiset oppimistyylit ja motivaatio
4. Kouluttajan osaaminen ja koulutuksen sisältö
5. Materiaalit, havainnollistaminen ja oppimistila
6. Koulutusmenetelmät
7. Ryhmän ohjaaminen ja esiintyminen
8. Arviointi ja palaute
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Assessment methods and criteria
Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.
Teoriaosuuden tentti: 50% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 50% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)
Läsnäolosta +1% per oppitunti.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa koulutus- ja ohjaustilanteissa sekä kykenee organisoimaan ja ohjaamaan omaa toimintaansa. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa osaamistaan kouluttajana sekä liittämään alan teoriaperustaa käytännön työhön laadukkaasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tuoda esille kouluttamisen ja ohjaamisen teoriaosaamistaan sekä pystyy soveltamaan teoreettista tietoa käytännön koulutus- ja ohjaustehtävissä. Opiskelija osaa reflektoida omaa oppimistaan ja käytännön työskentelyä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.