Tutkimus-, ja kehittämis- ja innovaatio-osaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SH00BS96
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sirpa Parviainen
- Heidi Hölttä
Ryhmät
-
SMM22K2SMM22K2
-
SMM22K1SMM22K1
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Aika ja paikka
Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 30.8.2023 - 21.11.2023 ajalla.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyy aiheenvalinta vaiheella 30.8. 2023 ja jatkuu 14.12.2023, joilloin on opinnäytetyön suunitelmaseminaarit.
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara ( uusin mahdollinen painos ) Tutki ja kirjoita.
DewMoodle kurssi TUTO I ja II Sote. Kurssille ei vaadita kurssiavainta.
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu on keskeinen opetusmenetelmä harjoitustehtävien ohella.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opinnot integroidaan opinnäytetyöprosessiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1. suoritus on 21.11.2023 klo 8-9.30 KAMK Ta 2 työjärjestyksen osoittamassa tilassa.
1. uusinta on 5.12. 2023 KAMK uusintatenttinä
2. uusinta on 11.01. 2024 KAMK uusintatenttinä
Molempien uusintatenttien ilmoittautumiset ( sähköinen ilmoittautumislomake ) osoitetaan Sirpa Parviaiselle. Uusintatentissä ei saa olla mukana materiaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkimusopintojen hyväksiluku tai osaamisen osoittaminen keskustellaan vastuuopettajan kanssa. Opinnot voi suorittaa myös esim VirtuaaliAMK:ssa tai toisessa amk:ssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia ( 1 op /27 tuntia).
Ajankäyttö ja kuormitus jakautuu:
- opetuskeskustelut 20 tuntia, aihesisältöihin itsenäinen perehtyminen, teoriatiedon kertaaminen 30 tuntia
- harjoitukset 8 tuntia, pro gradu -tutkielman analyysin laadinta ja tutkimusteoreettinen perustelu 35 tuntia
- tentti 2 tuntia, tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
Sisällön jaksotus
Opetuskeskusteluna:
30.8.2023 Orientaatio tutkimusopintoihin
5.9. 2023 Tiedonhaku - avoin tiede - CHAT GP Kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen Huom! Läsnäolovelvollinen osuus
12.9.2023 Tutkimusprosessi - tutkimuksen eteneminen
13.9.2023 Laadullinen lähestymistapa
20.9.2021 Toiminnallinen, tuotteistettu, prosessi
26.9.2023 Kirjallisuuskatsaus - tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen Huom! Läsnäolovelvollinen osuus.
3.10.2023 Määrällinen lähestymistapa
10.10.2023 Eettiset kysymykset tutkimustoiminnassa
Harjoituksina:
31.10.2023 ja 8.11.2023 Pro gradu -tutkielman analyysin laadintaa ja analyysitehtävän esittäminen sekä harjoituksia käsitellyistä lähestymistavoista.
Lisätietoja opiskelijoille
Sisällön jaksotukseen ( pv määrät ) voi tulla muutoksia,suunniteltu sisältö käsitellään.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvointi perustuu summatiiviseen arviointiin, koska kyseessä on teoriatietoon pohjautuva tentti. Läpimenoraja 50% max pistemäärästä.
Pro gradu -tutkieman analyysi arvioidaan hyväksytty - täydennettävä - hylätty. Arvioinnin ollessa osin summatiivinen ja osin formaalinen, hyväksytty tehtävä vastaa H3 tasoa.
Tentti on paritentti, myös pro gradu -tutkielman analyysi suoritetaan paritehtävänä. Pari on sama sekä tentissä että pro gradu -tutkielman analyysissä.
Hylätty (0)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ks OPS
Esitietovaatimukset
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sirpa Parviainen
- Heidi Hölttä
Ryhmät
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Aika ja paikka
Opinnot toteutuvat teams opetuksena 31.8.2023 - 16.11.2023
Opinnäytetyöprosessi käynnistyy aiheenvalinta vaiheella 1.9.2023.
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara ( uusin mahdollinen painos ) Tutki ja kirjoita.
DewMoodle kurssi TUTO I ja II Sote. Kurssille ei vaadita kurssiavainta.
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu on keskeinen opetusmenetelmä harjoitustehtävien ohella.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opinnot integroidaan opinnäytetyöprosessiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson sisältö suoritetaan paritenttinä yhdessä opiskelijan kanssa, joka oli parina pro gradu -tutkielman analyysitehtävässä.
1. suoritus 1.12.2023 klo 9 -10.30 Kuusamon lukiolla tai sovitussa tenttipaikassa lähivalvottuna. Pro gradu -tutkielman analyysi palautetaan tentin mukana ja sitä voi hyödyntää tentissä.
MUUTOS 16.11.2023 Hops perusteella 1. suoritus on joillakin opiskelijoilla yksilötentti.
1. ja 2. uusinta ovat KAMK yleinen tentti -aikoina. Pro gradu -tutkielman analyysitehtävä ei voi olla mukana uusinnoissa. Uusintatentti on yksilötentti.
MUUTOS 16.11.2023 Hops perusteella joillakin opiskelijoilla edellä mainittu analyysitehtävä voi olla mukana uusinnassa. Analyysitehtävä palautetaan tentin mukana.
1. uusinta 5.12.2023 HUOM! tämä ei toteutunut. 1. uusinta mahdollistui 15.12.2023
2. uusinta 11.1. 2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen valinnaisista suoritustavoista tai suorittamisesta toisalla esim Virtuaali amk, tulee keskustella opintojakson vastuuopettajien kanssa. AHOTT -prosessi on mahdollinen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia ( 1 op /27 tuntia).
Ajankäyttö ja kuormitus jakautuu:
- opetuskeskustelut 18 tuntia, aihesisältöihin itsenäinen perehtyminen, teoriatiedon kertaaminen 32 tuntia
- harjoitukset 8 tuntia, pro gradu -tutkielman analyysin laadinta ja tutkimusteoreettinen perustelu 35 tuntia
- tentti 2 tuntia, tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
Sisällön jaksotus
Opetuskeskusteluna:
30.8.2023 Orientaatio opintoihin läsnäolovelvoite
8.9.2023 Tutkimustoiminta - tutkimusprosessi - avoin tiede. Kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen Huom! Läsnäolovelvollinen osuus.
21.9.2023 Tutkimusprosessi - eettiset kysymykset ja tiedon luotettavuus
29.9.2023 Kvalitatiivinen lähestymistapa ja tietokannat ; mukana kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen ( siirtyi 8.9. päivältä)
5.10.2023 Toiminnallinen, tuotteistettu prosessi
9.11.2023 Kvantitatiivinen lähestymistapa
10.11.2023 Kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjaston johtaja Riitta-Liisa Karjalainen Huom! Läsnäolovelvollinen osuus.
Harjoituksina:
16.11.2023 Pro gradu -tutkielman anayysi; tehtävien tarkastelu läsnäolovelvoite
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Paritentti arvioidaan numeerisesti ( 0- K5). Yksilötentteinä toteutuvat uusintatentit arvioidaan myös numeerisesti ( 0- K5 ). Pro gradu -tutkielman analyysi arvioidaan hylätty - täydennettävä -hyväksytty. Hyväksytty suoritus on tasoa H3.
Hylätty (0)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ks OPS
Esitietovaatimukset
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Arja Oikarinen
- Mikko Saari
Ryhmät
-
SHS21SSHS21S
-
SHT21SSHT21S
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita
Opintojakson DevMoodle-kurssi
Opetusmenetelmät
Luennot
Harjoitustehtävät
Harjoitustunnit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ensimmäinen tenttikerta 15.5.2023
1. uusinta kesäkuun uusintatentissä
2. uusinta syksyn 2023 uusintatentissä
Sisällön jaksotus
12.1.2023 Luento 100% läsnäolo
Orientaatio opintojaksolle,
harjoitustehtävään orientointi
16.1.2023 Luento
Tieteellinen tieto
Tutkimusprosessi
20.1.2023 Luento
Laadullinen tutkimusprosessi
25.1.2023 Luento
Määrällinen tutkimusprosessi
1.2.2023 Luento
Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
7.2.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Graduanalyysi
Tiedonhakuinfo
21.2.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Graduanalyysi
28.2.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Graduanalyysi
2.3.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Graduanalyysi
13.3.2023 Luento/ 100% läsnäolo
Laadullinen tutkimus, aineistonkeruu
28.3.2023 Luento
Laadullinen tutkimus, aineiston analysointi
4.4.2023 Luento
Määrällinen tutkimus, aineiston keruu
12.4.2023 Luento
Määrällinen tutkimus; aineiston analysointi
18.4.2023 Luento
Kirjallisuuskatsaus/ toiminnallinen opinnäytetyö/ palvelumuotoilu
25.4.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Laadullinen tutkimusaineisto
3.5.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Määrällinen tutkimusaineisto
10.5.2023 Harjoitustunnit/ 100% läsnäolo
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Arja Oikarinen
Ryhmät
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, Remes&Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
DevMoodlen kurssi: TUTO I ja II Sote
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, harjoitustunnit
Sisällön jaksotus
13.1.2023 Orientointi opintojaksoon -> Graduanalyysi tehtävän ohjeistus
20.1.2023 Luento: tieto ja tieteellinen tieto, tutkimusprosessi, määrällinen, laadullinen tutkimus (rinnalla tehdään graduanalyysitehtävää)
27.1.2023 Luento: tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus (rinnalla tehdään graduanalyysitehtävää)
La 4.2.2023 Luento ja harjoitustehtävät kirjallisuuskatsaus, toiminnallinen/tuotteistettu/palvelumuotoilu prosessi
10.2.2023 Luento laadullisen tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta (rinnalla tehdään graduanalyysitehtävää)
11.2.202 Harjoitustehtävä: laadullisen tutkimusaineiston analysointi
17.2.2023 Luento ja harjoitustehtävä: Määrällisen tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta/webropol
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Mikko Saari
- Aki Kortelainen
Ryhmät
-
SMM21K2SMM21K2
-
SMM21K1SMM21K1
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 23.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Arja Oikarinen
- Aki Kortelainen
- Sannamari Kortelainen
Ryhmät
-
SMM20STECSMM20STEC
-
SHT20SSHT20S
-
SHS20SSHS20S
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S, Remes, P & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita.
Mahdollinen opettajan osoittama muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, harjoitustunnit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 9.5.2022.
Sisällön jaksotus
Osa I 3op.
Luennot 10.1.2022-7.2.2022 välisenä aikana.
Harjoitustunnit 14.2.2022 -28.2.2022 välisenä aikana.
Osa II 2 op.
Luennot 22.3.2022-11.4.2022 välisenä aikana.
Harjoitustunnit 12.4.2022-
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti.
Esitietovaatimukset
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
14.02.2022 - 28.02.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Arja Oikarinen
- Aki Kortelainen
Ryhmät
-
SH20ST_OKMSH20ST_OKM
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit. Hän ymmärtää tutkimus-ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä. Opiskelija osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen. Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S, Remes, P & Sajavaara P. Tutki ja kirjoita.
Mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, harjoitustunnit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ensimmäinen suoritus 9.5.2022.
Sisällön jaksotus
Osa I 3 op
Teoriatunnit 14.2.2022 - 15.3.2022 välisenä aikana ja harjoitustunnit 14.3-28.3
14.2 Orientointi opintojaksolle
15.2 Tieteellinen tieto, Tutkimusprosessi
21.2 Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
22.2 Laadullinen tutkimusprosessi
28.2 Määrällinen tutkimusprosessi
2.3 Määrällinen tutkimusprosessi
15.3 Määrällinen tutkimusprosessi
14.3 Harjoitustunnit
21.3 Harjoitustunnit
22.3 Harjoitustunnit
28.3 Harjoitustunnit
Osa II 2op
Teoriatunnit 30.3.2022-9.5.2022 välisenä aikana
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia
analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti
toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
soveltaa eettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata tutkimus- ja kehittämistoiminnan eri prosessit ja perustella niihin liittyvät ratkaisut
analysoida valmiin tutkimuksen
valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja toimintatapoja tutkimus- ja kehittämistyöhön hankkimansa tiedon perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan
toimia itsenäisesti ja vastuullisesti
toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
käyttää asianmukaisesti keskeisiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä
kuvata pääpiirteissään tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleisprosessin
tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta
suunnitella tarkoituksenmukaisesti tutkimusprosessiin liittyvän/liittyvien menetelmien toteutuksen, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
osaa arvioida omaa toimintaansa pääpiirteisesti
ohjattuna käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta
toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Esitietovaatimukset
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.