Siirry suoraan sisältöön

Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: SH00BL47

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)

Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito

Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa

Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Tavoitteet

Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)

Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito

Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa

Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet

Aika ja paikka

Syksy 2023. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus Kajaanin amk. Verkko-opetus devmoodle, Syksy23, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö avain MtSyksy

Oppimateriaalit

Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. (Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101),
DevMoodlen materiaalit
Alkoholismin käypä hoito -suositus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luokka) ja verkko-opetus.
Harjoitustunnit (sis. mt-lakitunnit) ja simulaatio-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yhteistoiminnallinen tentti 8.11.2023
1. uusinta 5.12. 2023, 2. uusinta 11.1. 2024. Tämän jälkeen suoritukset seuraavan ryhmän mukana.

Tenttialue: Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus, Skhole-materiaali.
Skholessa:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet

Kansainvälisyys

Itsenäisen tehtävän (transaktioanalyysi) englannin kielinen tiivistelmä. Ohjeistus kielten opetustunneilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi valita, tekeekö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.

Opinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo, voi opiskella itsenäisesti.

Korvaustehtävät mahdollisista p-tuntipoissaoloista ja harjoitustuntipoissaoloista.

Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen opintojakso, 1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Eteneminen SMM22K
Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Opetus syksyllä 2023

Lähiopetus + verkko-opinnot DevMoodlessa.
P = pakollinen läsnäolo. Korvaustehtävät mahdollisista harjoitustuntipoissaoloista. Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
29.8.23 2h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Maarit. P
6.9.23 2h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lait. Lääkelaskut 1. uusinta. Maarit
12.9.23 2h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit Teoria. Maarit. P
13.9.23 2h Koko ryhmä Kriisityö Simulaatio Maarit ja Teija P
19.9.23 2h Koko ryhmä. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit.
20.9.23 2h Koko ryhmä. Tahdosta riippumaton hoitoprosessi mielenterveyslaissa. Teija. P.
27.9.23 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teoria Teija P
3.10.23 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö Simulaatio Koko ryhmä. Teija ja Maarit P
4.10.23 2h. Koko ryhmä. Psykoottisen ihmisen kohtaaminen. Teija.
10.10.23 2h Koko ryhmä. Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Harjoitustunnit. Huomioi ennakkotehtävä DevMoodlesta. Teija. P
10.10.23 2h Koko ryhmä. Psykoedukaatio. Harjoitustunnit. Maarit. P
16.10.-22.10. Itsenäisen opiskelun viikko.
23.10. Itsenäisen transaktioanalyysitehtävän palauttaminen viimeistään.
25.10.23 2h Koko ryhmä. Mindfulness, tietoisuustaidot. Harjoitustunnit. Teija. P
25.10.23 2h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito teoria. Mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Harjoitustunnit. Maarit. P
31.10.23 2h koko ryhmä Lääkehoito Teoria Maarit. P
8.11.23 3h Yhteistoiminnallinen tentti. 2 hlön ryhmissä vastaukset. Teija
Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset ovat koossa hyväksyttyinä.

Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SMM22KKuu
    SMM22KKuu

Tavoitteet

Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)

Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito

Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa

Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet

Aika ja paikka

Syksy 2023. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus teams ja Kuusamo lukio. Verkko-opetus devmoodle Syksy23, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö avain MtSyksy

Oppimateriaalit

Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro.(Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101),
DevMoodlen materiaalit
Alkoholismin käypä hoito -suositus

Opetusmenetelmät

Teams-lähiopetus, lähiopetus (luokka) ja verkko-opetus,
harjoitustunnit (sis. mt-lakitunnit) ja simulaatio-opetus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yhteistoiminnallinen tentti 14.12.2023
1. uusinta 11.1. 2024, 2. uusinta 23.1.2023. Tämän jälkeen suoritukset seuraavan ryhmän mukana.

Tenttialue: Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus, Skhole-materiaali.
Skholessa:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet

Kansainvälisyys

Itsenäisen tehtävän (transaktioanalyysi) englannin kielinen tiivistelmä. Ohjeistus kielten opetustunneilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi valita, tekeekö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.

Opinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo, voi opiskella itsenäisesti.

Korvaustehtävät mahdollisista P-tuntipoissaoloista ja harjoitustuntipoissaoloista.

Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen opintojakso, 1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

26.10. 2h Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Teija. Teams.
9.11. klo 9-10 lääkelaskut Kuusamossa + 1. uusinta lääkelaskut 23.11. Klo 9-10
16.11. 2h Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lait. Maarit. Teams.
17.11. 2h Kriisit ja kriisityö. Maarit. Teams.
17.11. 2h Psykoottisen ihmisen hoitotyö.  Teija. Teams.
(23.11 lääkelaskujen 1. uusinta tarvittaessa)
24.11. 2h Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit. Teams.
30.11. 2h Tahdosta riippumaton hoitoprosessi mielenterveyslaissa. Teija. Teams. P
30.11. 2h Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija. Teams.
1.12. Itsenäisen transaktioanalyysitehtävän palautus viimeistään.
7.12. 2h Riippuvuusongelmista kärsivän ihmisen hoitotyö. Teoria mini-interventio, motivoiva keskustelu. Maarit. Teams. P
7.12. 2h Psyykenlääkehoito. Maarit. Teams. P

13.-14.12.23 opettajat Kuusamossa, lähiopetustunnit Kuusamon lukiolla.
13.12. 2h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Harjoitustunnit. Teija.  P
13.12. 2h  Psykoedukaatio. Harjoitustunnit. Maarit. P
13.12. 4h Simulaatiot. Maarit ja Teija. P
14.12. Yhteistoiminnallinen tentti, vastaukset pareittain.

Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset ovat koossa hyväksyttyinä.

Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SHS21S
    SHS21S
  • SHT21S
    SHT21S

Tavoitteet

Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)

Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito

Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa

Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet

Aika ja paikka

Kevät 2023. Tarkempi suunnitelma

Oppimateriaalit

Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus,

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luokka tai etä) ja verkko-opetus.
Opetus toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen vuorotteluna.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yhteistoiminnallinen tentti 20.4.2023.
Uusinnat 4.5. ja 23.5. 2023.

Sisällön jaksotus

13.1.23 2 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Teija. P
19.1.23 2 h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lääkelaskut 1. uusinta. Maarit
25.1.23 2 h Koko ryhmä. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit
26.1.23 2 h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit Teoria. Maarit. P
26.1.23 2 h Koko ryhmä Kriisityö Simulaatio Maarit ja Teija P
1.2.23 2h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. P
2.2.23 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teoria Teija P
2.2.23 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö Simulaatio Koko ryhmä. Teija ja Maarit P
8.2.23 2 h. Koko ryhmä. Psykoottisen ihmisen kohtaaminen. Teija
VKO 7 Itsenäinen opiskelu Skhole ja DevMoodle.
22.2.23 2h Koko ryhmä. Syömishäiriöt. Maarit
Viikko 9-10. Itsenäinen opiskelu. Skhole ja DevMoodle.TA-tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 12.3.2023.
16.3.23 2h Koko ryhmä. Hellä-hanke. Terapiat etulinjaan ja huoli puheeksi-toimintamallit. esittely. Kainuun soten P.
20.3.23 2h SHS Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Harjoitustunnit. Teija. P
20.3.23 2h SHS Psykoedukaatio. Harjoitustunnit. Maarit. P
22.3.23 2h SHT Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Harjoitustunnit. Teija. P
22.3.23 2 h SHT Psykoedukaatio. Harjoitustunnit. Maarit. P
29.3.23 2 h SHT Mindfulness, tietoisuustaidot. Harjoitustunnit. Teija. P
29.3.23 2 h SHS Mindfulness, tietoisuustaidot. Harjoitustunnit. Teija. P
30.3.23 2 h SHS Mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Harjoitustunnit. Maarit. P
31.3.23 2h SHT Mini-interventio ja motivoiva keskustelu. Harjoitustunnit. Maarit. P
4.4.23 4h koko ryhmä Lääkehoito Teoria Maarit. P
4.4.23 2 h koko ryhmä Lääkehoito Simulaatio Maarit ja Teija P
13.4.23 2 h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito. Teoria Maarit P
13.4.23 2h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito Simulaatio Maarit ja Teija P
20.4. 23.Yhteistoiminnallinen tentti. 3 hlön ryhmissä vastaukset.Teija.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.

Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta ja hyväksytyistä osasuorituksista.

Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SMM21SRaa2
    SMM21SRaa2
  • SMM21SRaa1
    SMM21SRaa1

Tavoitteet

Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)

Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito

Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa

Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet

Aika ja paikka

Kevät 2023.

Oppimateriaalit

Tenttialue: Oppikirja Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus, Skhole: Psykiatriset sairaudet. Lääkehoidon perusteet.

Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet

Opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus. Opetuskeskustelut, luennot ja itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti paritenttinä sovittuna aikana. Tentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa.
1. uusintatentti: 23.5.2023
2. uusintatentti: 1.6.2023

Sisällön jaksotus

13.1.2023. Lääkelaskut. 1. suoritus.
14.1.2023. 2 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Skhole. Teija. Teams. P.
21.1. 2h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lääkelaskut kertaus. Maarit. Teams.
27.1. 2h Koko ryhmä. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit. Teams.
27.1. Lääkelaskut 1. uusinta.
28.1. 2h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit. Teams.
28.1.2 h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. Teams. P.
Vkot 5 ja 6 itsenäinen opiskelu skhole, moodle, TA-tehtävä
17.2. 2h Koko ryhmä. Syömishäiriöt. Maarit. Teams.
18.2. 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija. Teams.
18.2. 2 h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito. Maarit. Teams.
Vkot 8-10 Itsenäinen opiskelu skhole, moodle. TA-tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 23.10.2022.
16.3.2h K1 Psyykenlääkkeet ja psyykenlääkehoito. (ennakkotehtävänä opiskella skholessa mt-lääkeosio) Maarit. Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija. K2 Teams.
18.3. 2h K1 Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija. K2 Psyykenlääkkeet ja psyykenlääkehoito. (ennakkotehtävänä opiskella skholessa mt-lääkeosio) Maarit. Teams.
Vko 12 Itsenäinen opiskelu skhole, moodle.
31.3. 2h Koko ryhmälle. Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen. Teija Teams.
Vko 14 Itsenäinen opiskelu skhole, moodle.
15.4. 2h K1 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely Teija P. HUOM! ennen tunteja lukekaa hoitosuhdetyöskentely ja dialogisuusmateriaalit Moodlessa/Teija. RAAHE.
15.4. 2h K1 Psykoedukaatio. Maarit P. RAAHE.
15.4. 2h K2 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely Teija P. HUOM! ennen tunteja lukekaa hoitosuhdetyöskentely ja dialogisuusmateriaalit Moodlessa/Teija. RAAHE.
15.4. 2h K2 Psykoedukaatio. Maarit P. RAAHE.
21.4. 2 h K2 Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit P. RAAHE.
21.4.2h K2 Mindfulness, tietoisuustaidot Teija P. RAAHE.
22.4. 2h K1 Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit P. RAAHE.
22.4. 2h K1 Mindfulness, tietoisuustaidot Teija P. RAAHE.
28.4. 8 h K1, a ja b Simulaatio Kajaanissa.
5.5. 8h K2, a ja b Simulaatio Kajaanissa.
Simulaatiot 4 h/opiskelija. Erillinen ryhmien jako. Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana
Moodle-tentti paritenttinä sovittuna aikana.
1. uusintatentti: x.x.2023
2. uusintatentti: x.x.2023
Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua paritenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.

Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta ja hyväksytyistä osasuorituksista.

Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SMM21K2
    SMM21K2
  • SMM21K1
    SMM21K1

Tavoitteet

Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)

Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito

Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa

Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet

Aika ja paikka

Syksy 2022

Oppimateriaalit

Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus,

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luokka tai etä) ja verkko-opetus.
Opetus toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen vuorotteluna.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yhteistoiminnallinen tentti 12.12.2022 klo 8.00-11.30
Uusinnat tammi- ja helmikuussa 2023.

Sisällön jaksotus

Eteneminen syksy 2022, ryhmä SMM21K
Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5 op
Opettajat Maarit Leinonen ja Teija Ravelin
Lähiopetus + verkko-opinnot DevMoodlessa.
P = pakollinen läsnäolo (poissaolosta korvaustehtävä tai simulaatio seuraavan ryhmän mukana)

Skholessa opiskeltavat itsenäisesti:
- Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
- Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Tenttialue: Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro., DevMoodlen materiaalit, Alkoholismin käypä hoito -suositus, Skhole- materiaali.

30.8.2022 2 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Maarit. P
HUOM! ennen 13.9.22 olevia Mt-lakitunteja tehkää Mt-lakitehtävä Moodlessa/Teija
12.9.2022 2h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lääkelaskut 1. uusinta. Maarit
13.9.2022 2h Koko ryhmä. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit.
13.9.2022 2 h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. P
Vkot 38-39 itsenäinen opiskelu skhole, moodle, TA-tehtävä
3.10.2022 2h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit
4.10.2022 2h Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija
4.10.2022 2 h Koko ryhmä. Syömishäiriöt. Riippuvuuksien hoito. Maarit
Vkot 41-42 Itsenäinen opiskelu skhole, moodle. TA-tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 23.10.2022.
24.10.2022 2h K1 Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija. K2 Psyykenlääkkeet ja psyykenlääkehoito. (ennakkotehtävänä opiskella skholessa mt-lääkeosio) Maarit
25.10.2022 2h K2 Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija. K2 Psyykenlääkkeet ja psyykenlääkehoito. (ennakkotehtävänä opiskella skholessa mt-lääkeosio) Maarit
1.11.2022 2h K1 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Teija P. HUOM! ennen tunteja lukekaa hoitosuhdetyöskentely ja dialogisuusmateriaalit Moodlessa/Teija K2 Psykoedukaatio. Maarit P
1.11.2022 2h K2 Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. Teija P. . HUOM! ennen tunteja lukekaa hoitosuhdetyöskentely ja dialogisuusmateriaalit Moodlessa/Teija K1 Psykoedukaatio. Maarit P
7.11.2022 2 h K1 Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit P.K2 Mindfulness, tietoisuustaidot Teija P
7.11.2022 2h K2 Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit P. K1 Mindfulness, tietoisuustaidot Teija P
8.11.2022 K1 ja 15.11.2022 K2 Simulaatiot 4 h/opiskelija. Erillinen ryhmien jako. Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana.
Yhteistoiminnallinen tentti. Vastaukset 2-3 hlön ryhmässä.

1. uusintatentti: x.x.2022
2. uusintatentti: x.x.2022
Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.

Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta ja hyväksytyistä osasuorituksista.

Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.

fi
Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 23.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SMM20STEC
    SMM20STEC
  • SHT20S
    SHT20S
  • SHS20S
    SHS20S

Tavoitteet

Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)

Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito

Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa

Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Shcubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5. uudistettu painos Helsinki. Sanoma Pro
Verkko-opetusmateriaali devmoodlessa.
Skhole.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luokka tai etä) ja verkko-opetus.
Opetus toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen vuorotteluna.

Sisällön jaksotus

Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5op
Eteneminen kevät 2022

SMM20STEC, SHT20S, SHS20S
Opettajat Maarit Leinonen ja Teija Ravelin
Lähiopetus luokassa tai TEAMS + verkko-opinnot DevMoodlessa.
P = pakollinen läsnäolo (korvaustehtävä tai seuraavan ryhmän mukana)

17.1.2022
4 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Maarit P
25.1.2022 TEAMS 4 h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Maarit
1.2.2022 TEAMS 4 h Koko ryhmä. Lääkehoidon tehtävän tehtävänanto. Harjoittelun asioita. Lääkelaskut 1. uusinta. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit. P (pakollisuus lääkehoidon tehtävänannon vuoksi, jos pois tunneilta selvitä tehtävä ja etsi itsellesi ryhmä, ilmoita Maaritille)
8.2.2022 TEAMS. 2 h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit
HUOM! ennen 14.2.22 olevia Mt-lakitunteja tehkää Mt-lakitehtävä Moodlessa/Teija
14.2.2022 2h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. P
15.2.2022 2h TEAMS Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija
21.2.2022 2h. TEAMS Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö, jatkuu. Teija.
1.3.2022 TEAMS 2 h. Koko ryhmä. Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen. Teija
Viikko 10. Itsenäinen opiskelu. TA-tehtävä. Lääkehoidon tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 13.3.2022.
15.3.2022 4 h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito. Maarit
21.3.2022 4h Koko ryhmä. Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija
5.4.2022 2h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. K1.Teija. Psykoedukaatio. K2. Maarit. 2h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. K2.Teija. Psykoedukaatio. K1. Maarit. (VARMISTA LUKKARI)
11.4.2022 2 h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Ryhmä K2. Maarit. Mindfulness, tietoisuustaidot. Ryhmä K1. Teija. P
11.4.2022 2h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Ryhmä K1. Maarit. Mindfulness, tietoisuustaidot. Ryhmä K2. Teija. P
19.4.2022 2h Syömishäiriöt. Maarit
26.4.2022 8 h Lääkehoito Maarit P
16.-17.5.2022 Simulaatiot 4 h/opiskelija. Erillinen ryhmien jako. Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana.
24.5.2022 Yhteistoiminnallinen tentti. Vastaukset 3 hlön ryhmässä.

1. uusintatentti: 9.6.2022
2. uusintatentti: 08/2022

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta

fi
Ilmoittautumisaika

14.02.2022 - 28.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Minna Alatalo
  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen
Ryhmät
  • SH20ST_OKM
    SH20ST_OKM

Tavoitteet

Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.

Sisältö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)

Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito

Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa

Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Shcubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5. uudistettu painos Helsinki. Sanoma Pro
Verkko-opetusmateriaali devmoodlessa.
Skhole.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (luokka tai etä) ja verkko-opetus.
Opetus toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen vuorotteluna.

Sisällön jaksotus

Eteneminen kevät 2022
Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5 op
SH20ST_OKM
Opettajat Maarit Leinonen ja Teija Ravelin
Lähiopetus luokassa tai TEAMS + verkko-opinnot DevMoodlessa.

P = pakollinen läsnäolo (korvaustehtävä tai seuraavan ryhmän mukana)

15.2.2022 4 h Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1.suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Maarit. P.
22.2.2022 3h Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Lääkelaskujen harjoittelu Maarit (muutos TEAMS)
23.2.2022 3 h Masentuneen ihmisen hoitotyö. Lääkehoidon tehtävän tehtävänanto. Lääkelaskujen 1. uusinta. Maarit. P (pakollisuus lääkehoidon tehtävänannon vuoksi, jos pois tunneilta selvitä tehtävä ja etsi itsellesi ryhmä, ilmoita Maaritille)
28.2.2022 2 h Kriisityö. Maarit. (muutos TEAMS)
28.2.2022 2 h Mindfulness, tietoisuustaidot. Teija. (muutos TEAMS) P
HUOM! ennen seuraavia Mt-lakitunteja tehkää Mt-lakitehtävä (Moodle)/Teija
2.3.2022 2h Mielenterveyslaki. Teija. (muutos TEAMS) P
2.3.2022 2h Riippuvuuksien hoito Maarit (muutos TEAMS)
Viikko 10 Itsenäinen opiskelu. TA-tehtävä. Lääkehoidon tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 13.3.2022.
14.3.2022 2 h. Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen Teija
16.3.2022 2 h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Maarit. P
22.3.2022 2 h Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija
28.3.2022 2 h Psykoedukaatio. Maarit. P
4.4.2022 4 h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely Teija. P
13.4.2022 2 h Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija
19.4.2022 2 h Syömishäiriöt. Maarit
3.5.2022 8h Lääkehoito Maarit. P
18.5.2022 4 h/opiskelija, ryhmä x Simulaatio Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana.
20.5.2022 4 h/opiskelija, ryhmä x Simulaatio Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana.
24.5.2022 Yhteistoiminnallinen tentti. Vastaukset 3 henkilön ryhmissä.
1. uusintatentti: 9.6.2022
2. uusintatentti: 08/2022

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta