Skip to main content

Coaching and Training skillsLaajuus (3 cr)

Code: TT00CB05

Credits

3 op

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Content

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Assessment criteria, excellent (5)

Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.

Assessment criteria, good (3)

The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.

en
Enrollment

02.07.2025 - 31.07.2025

Timing

01.08.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
  • Mika Sorsa
Groups
  • TTK23SP
    TTK23SP

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Content

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Location and time

Pääosin etäopetuksena Teamsissa, 15 opetuskertaa maanantaisin ja tiistaisin (28.8-24.10.), [?viikolla 37 lähiopetus Raahessa (11.-12.9.)?]

Materials

Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.

Teaching methods

Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.

Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa

Exam schedules

Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa

Completion alternatives

AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.

Student workload

- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.

Assessment criteria, good (3)

The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.

Assessment methods and criteria

Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.

Teoriaosuuden tentti: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)

Läsnäolosta +1% per oppitunti.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.

en
Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
  • Jarkko Tolonen
  • Mika Sorsa
Groups
  • TTK22SD
    TTK22SD

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Content

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.

Assessment criteria, good (3)

The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.

en
Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
  • Jani Vattula
Groups
  • TTK22SPT
    TTK22SPT
  • TTK22SPO
    TTK22SPO
  • TTK22SPG
    TTK22SPG

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Content

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.

Assessment criteria, good (3)

The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.

en
Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
  • Mika Sorsa
Groups
  • TTK22SPRaahe
    TTK22SPRaahe

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Content

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Location and time

Etäopetuksena Teamsissa, 8 opetuskertaa tiistaisin (29.10-17.12.)

Materials

Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.

Teaching methods

Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.

Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa

Exam schedules

Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa

Completion alternatives

AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.

Student workload

- Lähitunneille osallistuminen
- Viikkotehtävät
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.

Assessment criteria, good (3)

The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.

Assessment methods and criteria

Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.

Viikkotehtävät: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)

Läsnäolosta +1% per oppitunti.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.

en
Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
  • Jarkko Tolonen
  • Timo Partanen
Groups
  • TTK21SD
    TTK21SD

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Content

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.

Assessment criteria, good (3)

The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.

en
Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
  • Mika Sorsa
Groups
  • TTK21SPTRaa
    TTK21SPTRaa
  • TTK21SPRaahe
    TTK21SPRaahe
  • TTK21SPORaa
    TTK21SPORaa
  • TTK21SPGRaa
    TTK21SPGRaa

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Content

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Location and time

Pääosin etäopetuksena Teamsissa, 15 opetuskertaa maanantaisin ja tiistaisin (28.8-24.10.), [?viikolla 37 lähiopetus Raahessa (11.-12.9.)?]

Materials

Oppimateriaali Moodle-kurssissa
lisäksi
Kirja: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.

Teaching methods

Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti.

Opintojakson kuluessa opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden, ohjeistus oppitunneilla ja Moodlessa

Exam schedules

Ilmoitetaan tunneilla ja Moodlessa

Completion alternatives

AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.

Student workload

- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja dokumentointi

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.

Assessment criteria, good (3)

The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.

Assessment methods and criteria

Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.

Teoriaosuuden tentti: 40% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 60% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)

Läsnäolosta +1% per oppitunti.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata
toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti
reflektoida toimintaansa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan koulutus- tai
ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.

en
Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Teknologia

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Business Information Technology
Teachers
  • Jani Vattula
Groups
  • TTK21SPG
    TTK21SPG
  • TTK21SPT
    TTK21SPT
  • TTK21SPO
    TTK21SPO

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Content

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Location and time

Autumn 2023

Materials

Kirjallisuus: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.

Teaching methods

The theoretical part of the course is covered during lectures and classroom tasks, after which there is an exam. During the latter part of the course the students organize a coaching/training session in practice.

Exam schedules

Exam and assignment dates/deadlines are decided during the beginning of the course period.

Completion alternatives

Recognition of previously acquired competence can be possible with relevant work experience or previous studies. Contact the course teacher for more information.

Student workload

- Participating in contact teaching
- Preparing for course exam
- Planning, executing and reporting on the practical training session

Content scheduling

1. Opintojakson aloitus
2. Koulutuksen tavoitteet ja ohjaajan tehtävät
3. Erilaiset oppimistyylit ja motivaatio
4. Kouluttajan osaaminen ja koulutuksen sisältö
5. Materiaalit, havainnollistaminen ja oppimistila
6. Koulutusmenetelmät
7. Ryhmän ohjaaminen ja esiintyminen
8. Arviointi ja palaute

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.

Assessment criteria, good (3)

The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.

Assessment methods and criteria

Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.

Teoriaosuuden tentti: 50% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 50% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)

Läsnäolosta +1% per oppitunti.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa koulutus- ja ohjaustilanteissa sekä kykenee organisoimaan ja ohjaamaan omaa toimintaansa. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa osaamistaan kouluttajana sekä liittämään alan teoriaperustaa käytännön työhön laadukkaasti.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tuoda esille kouluttamisen ja ohjaamisen teoriaosaamistaan sekä pystyy soveltamaan teoreettista tietoa käytännön koulutus- ja ohjaustehtävissä. Opiskelija osaa reflektoida omaa oppimistaan ja käytännön työskentelyä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.