Skip to main content

Master´s Degree in Responsible Business Management

Degree:
Master of Business Administration (AMK)

Degree title:
Master of Business Administration (AMK)

Credits:
90 ects

MASTER´S DEGREE (LYL25S)
Code
(LYL25S)
MASTER´S DEGREE (LYL24S)
Code
(LYL24S)
en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2024

Timing

01.01.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Mervi Väisänen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen asiakassuhteen kehittämisessä ja arvon luomisessa. Opiskelija tuntee asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavat tekijät ja osaa hyödyntää asiakaskokemuksen kehittämisessä tarvittavia työkaluja. Lisäksi hän osaa johtaa asiakaskokemuksen kehittämistä yrityksessä.
Opiskelija perehtyy uusien teknologien hyödyntämiseen asiakaskokemuksen kehittämisessä.

Content

Monimuotoinen asiakaskokemus ja sen kehittäminen
Asiakasarvon johtaminen
Asiakaskokemuksen johtaminen
Asiakaskokemusstrategia
Asiakassuhteen hallinta
Asiakasdatan ja uusien teknologioiden hyödyntäminen asiakaskokemuksen kehittämisessä

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2024

Timing

01.01.2025 - 15.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Perttu Huusko
  • Risto Oikari
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

The student understands the importance and role of foresight as part of innovation and is able to use common foresight methods. The student understands the importance of innovation and knows the key concepts and sub-areas of innovation process, as well as the special features of innovation management. The student can apply the principles of innovation in his/her own work, can develop innovation in the work community and can apply innovation management methods as part of the development of his/her own field.

Content

Tulevaisuuden tutkimus ja ennakointi osana innovaatiotoimintaa
Ennakoinnin työkalut ja toimintaympäristön analysointi
Skenaarioiden hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä
Innovaatiotoiminnan merkitys
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet
Innovaatioprosessi ja sen kehittäminen
Innovaatiojohtamisen erityispiirteet
Innovaatiotoiminnan rahoitus
Innovaatioympäristö

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2024

Timing

01.03.2025 - 30.09.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Kirsi Meriläinen
  • Risto Oikari
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opiskelija
• osaa hyödyntää hankkeita organisaation strategian ja vision mukaisessa kehittämisessä
• tuntee alueelliset, kansalliset ja kansainväliset hankkeiden rahoitusmahdollisuudet sekä eri rahoittajien tavoitteet ja erityisvaatimukset
• osaa laatia hankesuunnitelman ja rahoitushakemuksen
• osaa suunnitella ja arvioida hankkeen toteutuksen ja johtamisen toimintamalleja

Content

• Hankkeiden merkitys kehittämisessä
• Hankkeen rahoitusmahdollisuudet
• Hankkeen kokonaissuunnittelu
• Hankkeen toteutus ja vaikuttavuuden arviointi

Materials

Opintojaksolla ilmoitettu materiaali ja oma hankesuunnitelmaan liittyvä materiaali

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee perusteellisesti hanketoiminnan käsitteiden loogisen käytön
- ymmärtää erinomaisesti perustellen hanketoiminnan mahdollisuudet valitsemansa organisaation toiminnan kehittämisessä
- osaa perustella kehittämistarpeen ja hankkeen merkityksen tutkimustietoon perustuen
- tuntee laajasti vaihtoehtoisia alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä hankkeiden rahoitusmahdollisuuksia sekä osaa kriittisesti perustella valitsemansa oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia hyvin kirjoitetun, rahoittajan ehtojen mukaisen ja toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman, ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät asiakokonaisuudet perustellen niitä kriittisesti kirjallisuutta hyödyntäen

Assessment criteria, good (3)

H4
Opiskelija
- hallitsee perusteellisesti hanketoiminnan käsitteiden käytön
- ymmärtää laaja-alaisesti ja kattavasti hanketoiminnan mahdollisuudet valitsemansa organisaation toiminnan kehittämisessä
- osaa perustella kehittämistarpeen ja hankkeen merkityksen tutkimustietoon perustuen
- tuntee vaihtoehtoisia alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä hankkeiden rahoitusmahdollisuuksia sekä osaa perustella valitsemansa oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia ja kirjoittaa selkeän, rahoittajan ehtojen mukaisen ja toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman, ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät asiakokonaisuudet perustellen niitä kirjallisuudella avulla

H3
Opiskelija
- hallitsee pääosin hanketoiminnan käsitteiden käytön
- osaa kuvata hanketoiminnan mahdollisuuksia valitsemansa organisaation toiminnan kehittämisessä
- osaa perustella kehittämistarpeen ja hankkeen merkityksen kirjallisuutta hyödyntäen
- pystyy perustellen valitsemaan oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia selkeän, pääosin rahoittajan ehtojen mukaisen ja toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät keskeiset asiat perustellen niitä kirjallisuudella avulla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T2
Opiskelija
- hallitsee osittain hanketoiminnan käsitteiden käytön
- perustelee osittain hankkeen kehittämistarvetta ja sen merkitystä myös tietoperustan avulla
- osaa valita oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia ymmärrettävän ja vähintäänkin keskeisiltä osiltaan toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät keskeiset asiat

T1
Opiskelija
- kuvailee osittain hanketoiminnan käsitteiden käyttöä
- perustelee osittain hankkeen kehittämistarvetta
- osaa valita oman organisaation kehittämiseen soveltuvan hankerahoittajan
- osaa laatia vähintäänkin keskeisiltä osiltaan toteuttamiskelpoisen hankesuunnitelman, ja sitä tukevan rahoitushakemuksen
- osaa osittain suunnitella hankkeen toteutukseen, johtamiseen, viestintään ja arviointiin liittyvät keskeiset asia

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.07.2025

Timing

01.02.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Olli Jääskeläinen
Groups
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • TLY25S
    TLY25S
  • LYL25SV
    LYL25SV
  • TTY24S
    TTY24S
  • LYL25S
    LYL25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.

Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja

Content

Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2024

Timing

01.02.2025 - 15.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • English
Seats

5 - 5

Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Jaana Lappalainen
  • Päivi Karhu
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • MGB24S
    MGB24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • MGBE24S
    MGBE24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • LBY24S
    LBY24S

Objective

Students will
• gain knowledge on sustainability and how to manage consequences of business (foot print and hand print)
• acquire knowledge on how businesses should take into account their responsibilities toward people, planet and society
• learn the requirements of sustainable business and how to develop and adapt truly sustainable and responsible business, code of conduct policies and compliance

Content

Climate Change
Sustainability
Corporate Social Responsibility
Code of Conduct
Compliance

Materials

To be annouced later

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

All learning outcomes/ assessment criteria have been achieved to an exceptionally high-level
demonstrating the following attributes:
- Exceptional understanding, exploration, insight, and application of the theories and concepts
learned.
- Clear adherence to all specifications for the assessment task, including word limit where
appropriate
- The organization, structure, and standard of output, including any subject-specific conventions,
where applicable, are of very high quality throughout
- Evidence of effective communication of work to peers and others
- Offer stimulating and rigorous arguments that are likely to be at the limits of what may be expected
at this level
- The coursework has been executed/performed in an original way
- Outstanding ability to reach appropriate decisions based on incomplete or complex evidence
- Evidence of very high-quality analysis, synthesis, evaluation, and critical appraisal
- Evidence of outstanding problem-solving skills and ability to suggests alternative approaches
- Evidence of outstanding ability to address complex issues both systematically and creatively

Assessment criteria, good (3)

All learning outcomes/ assessment criteria have been met fully at a good or very good standard
demonstrating the following attributes:
- Good to very good understanding, exploration, insight, and application of the theories and concepts learned.
- No significant inaccuracies, misunderstandings or errors
- Clear adherence to all specifications for the assessment task, including word limit where
appropriate
- The organization, structure, and standard of output, including any subject-specific conventions,
where appropriate, are of reasonable to good quality throughout
- Evidence of sufficiently effective communication of work
- Ability to present structured, clear and concise arguments
- The work has been approached and/or executed/performed in a comprehensive way with some
degree of originality
- Evidence of sufficient ability to reach appropriate decisions based on incomplete or complex
evidence
- Evidence of reasonable to good quality analysis, synthesis, evaluation and critical appraisal
- Evidence of sufficient problem solving skills and ability to suggest alternative approaches

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

All learning outcomes/ assessment criteria have been met demonstrating the following attributes:
- Evidence of sufficient problem solving skills and ability to suggest alternative approaches
- Demonstrate some ability to develop an argument but can lack fluency
- The coursework has been approached and/or executed/performed in a standard way with limited
evidence of originality
- Some contextualization but with a heavy reliance on a limited number of sources and, in general,
the breadth and depth of sources and research are lacking
- Evidence of study and demonstration of the ability to reach appropriate decisions based on
incomplete or complex evidence
- Some, but limited evidence of analysis, synthesis, evaluation, and critical appraisal
- Some evidence of problem-solving skills
- Some evidence of ability to address complex issues adequately

Qualifications

Open mind

Further information

Learning environments:
Teams
Reppu (e-learning environment)

Lecturers:
KAMK lecturers, guest lecturers from the working life and guest lecturers from international partnership universities

Pre-task is evaluated pass or to be complemented
Joining workshops- pass - fail

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2025

Timing

01.01.2025 - 31.12.2026

Number of ECTS credits allocated

30 op

Virtual portion

30 op

RDI portion

30 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Jaana Lappalainen
  • Pekka Kantola
  • Kirsi Meriläinen
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Eija Heikkinen
  • Outi Lundahl
  • Mervi Väisänen
  • Perttu Huusko
  • Tommi Kyllönen
  • Sari Yli-Kauhaluoma
  • Maarit Vuorinen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S

Objective

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen sekä valmiutta itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöskentelyyn. Opinnäytetyön tehtyään opiskelija omaa syvällisen kuvan asianomaisesta alasta, asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä, valmiudet itsenäiseen tiedon hakuun ja asianomaisen alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen, erittelyyn ja kriittiseen arviointiin sekä pystyy itsenäisesti tuottamaan ja soveltamaan tietoa.

Opinnäytetyön tulee osoittaa opiskelijan
• kykyä rajata ja käsitellä valittua kehittämiskohdetta
• valmiutta kehittämisorientoituneeseen ajattelutapaan
• työssään tarvitsemien teorioiden ja tutkimusmenetelmien hallintaa
• perehtyneisyyttä opinnäytetyön aihepiiriin ja alan kirjallisuuteen
• kykyä ammatilliseen viestintään
• valmiutta työskennellä pitkäjänteisesti ja kykyä hahmottaa kokonaisuuksia.

Content

Opinnäytetyö voi olla kehittämishanke tai kehittämistutkimus, joka lisää opiskelijan ammattitaitoa ja palvelee työelämän kehittämistarpeita. Kehittämistehtävän luonteisen opinnäytetyön tuotos voi olla uusi tai entistä parempi työtapa tai- prosessi, tuote, menetelmä, malli, tapahtuma tai taiteellinen työ tms.

Opinnäytetyö saattaa olla myös kehittämissuunnitelma tai muu suunnitelma tai alaa eteenpäin vievä selvitys kehittämisehdotuksineen. Opinnäytetyö voi kohdistua yksittäiseen yritykseen ja yrityksen toiminnan kehittämiseen, jonka lisäksi opinnäytetyöllä tulee olla yleistettävissä oleva alaa edistävä kontribuutio.

Opinnäytetyön tekeminen kestää koko opintojen ajan ja sen tekeminen aloitetaan jo ensimmäisenä lukuvuonna niin, että työelämän kehittämisen menetelmien opintojaksot tukevat opinnäytetyön tekemistä. Seminaarityöskentely tapahtuu pienryhmissä, joissa syvennetään tieteellisen kirjoittamisen ja tiedonhankinnan osaamista, tutkimusmenetelmiin liittyvää tietämystä ja kykyä analysoida ja arvioida kriittisesti olemassa olevaa tietoa. Opinnäytetyöprosessi etenee työn tekijän, toimeksiantajan ja ohjaavan opettajan yhteistyönä.

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2025

Timing

16.01.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 5

Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Kirsi Moisanen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Student
* understand the key theories behind knowledge management
* understands the importance of competence management in the development of personnel and work community skills, and is able to proactively plan and evaluate the direction and vision of competence development
* is able to draw up an overall plan (objectives, methods, evaluation and responsibilities) for the development of organizational skills.
* is able to analytically and critically evaluate the importance of staff competence development as a success factor of an organization

Content

* Theory of Knowledge Management
* Competence of individuals, work communities and organizations
* Anticipation of skills, significance of changes in the operating environment and megatrends for competence development
* Strategic competence of the organization
* Core competence of the organization
* Assessment of skills and assessment methods
* Skills development and acquisition plans
* Evaluation of the effectiveness of competence development and its management
* Role of leader in competence development, coaching leadership

Materials

Ilmoitetaan Repussa.

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student
* Is able to look at future knowledge needs in an innovative way using strategic plans, social and global forecasts
* is able to develop a systematic and structured competence development plan based on future knowledge needs
* is able to critically evaluate a competence development plan and develop it to serve the needs of the organization / work community
* is able to motivate and guide the work community and management to utilize the competence development plan to develop the competence of the personnel

Assessment criteria, good (3)

Student
* is able to map the future skills needs of the organization and to develop a plan for developing the skills
* is able to utilize key competence development and management methods
* is able to evaluate a competence development plan
* is able to present the competence development plan and its use to the work community staff

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Student
* is able to partially map the future skills of the organization and to develop a plan for developing the competence
* is able to utilize some methods of competence development and management

Qualifications

Strateginen johtaminen

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.08.2025

Timing

01.01.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Kirsi Meriläinen
  • Hannele Siipola
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opiskelija hallitsee rekrytointiprosessin eri vaiheet ja ymmärtää rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan merkityksen yrityksen menestystekijänä. Hän ymmärtää työnantajamielikuvan aktiivisen rakentamisen tärkeyden osana strategista johtamista ja erityisesti osana strategista henkilöstöjohtamista. Hän ymmärtää ja osaa analysoida ja arvioida työnantajamielikuvan merkitystä nykyisten ja tulevien työntekijöiden sitouttamisessa ja rekrytoinnin tukena. Opiskelija osaa kehittää organisaation rekrytointiosaamista ja työnantajamielikuvaa. Opiskelija osaa tunnistaa ja soveltaa erilaisia organisaation tavoitteiden mukaisia työntekijöiden sitouttamis-, kannustus- ja palkitsemisjärjestelmiä. Hän osaa hyödyntää viestintää, verkostoja ja yhteistyötä eri sidoryhmien kanssa sekä rekrytoinnin että työnantajamielikuvan rakentamisen tukena.

Content

Rekrytointiosaamisen merkitys ja rekrytoinnin haasteet
Rekrytointiosaaminen
Psykologinen sopimus
Työnantajamielikuvan muodostumisen osatekijät
Työntekokulttuuri (arvot, strategia, työympäristö, toimintatavat, rakenteet ja käytännön toiminta)
Työntekijäkokemus ja hakijakokemus
Työnantajamielikuvan rakentaminen
Työntekijöiden sitouttaminen
Kannustin- ja palkitsemisjärjestelmät
Viestintä rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan rakentamisen tukena
Verkostojen ja sidosryhmäyhteistyö rekrytoinnin ja työnantajamielikuvan kehittämisessä

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laatia aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan oman työyhteisön rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu analyysiin, teorioihin ja aiempiin tutkimuksiin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa laatia aiheen hyvää hallintaa osoittavan oman työyhteisön rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu analyysiin, teorioihin ja aiempiin tutkimuksiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia aiheen hallintaa osoittavan oman työyhteisön rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu analyysiin, teorioihin ja aiempiin tutkimuksiin.

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2024

Timing

01.01.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Mervi Väisänen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opiskelija ymmärtää strategisen markkinointiajattelun merkityksen osana yrityksen
liiketoimintastrategian kehittämistä. Hänellä on kokonaiskuva markkinoinnin tehtävistä ja
prosesseista yrityksen liiketoimintamallin strategisessa johtamisessa. Opiskelija hallitsee strategisen
markkinoinnin käsitteistön ja osaa analysoida asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnin strategisia
kehittämismahdollisuuksia ja –tarpeita muuttuvassa toimintaympäristössä.

Content

Strateginen markkinointi osana strategista johtamista
Markkinoinnin perusprosessit liiketoimintastrategiassa
Yrityksen markkinointiympäristön strateginen analysointi
Muuttuvat asiakastarpeet ja trendit, asiakassuhteen arvo
Asiakaslähtöinen toimintojen sekä tuotteiden kehittäminen
Brändin ja mielikuvien merkitys liiketoimintastrategiassa
Strategisen markkinoinnin toteutus yrityksissä

Materials

Devmoodlessa olevat materiaalit ja ilmoitettu kirjallisuus

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

All learning outcomes/ assessment criteria have been achieved to an exceptionally high-level demonstrating the following attributes:
• Exceptional understanding, exploration, insight and application of the theories and concepts learned.
• Clear adherence to all specifications for the assessment task where appropriate
• The organisation, structure and standard of assignments are of very high quality throughout
• Offer stimulating and rigorous arguments that are likely to be at the limits of what may be expected at this level
• The course assignments have been executed/performed in an original way
• Outstanding ability to reach appropriate decisions based on incomplete or complex evidence
• Evidence of very high-quality analysis, synthesis, evaluation and critical appraisal
• Evidence of outstanding problem-solving skills
• Evidence of outstanding ability to address complex issues both systematically and creatively

Assessment criteria, good (3)

All learning outcomes/ assessment criteria have been met fully at a good or very good standard demonstrating the following attributes:
• Good to very good understanding, exploration, insight and application of the theories and concepts learned.
• No significant inaccuracies, misunderstandings or errors
• Clear adherence to all specifications for the assessment task
• The organisation, structure and standard of assignments are of reasonable to good quality throughout
• Ability to present structured, clear and concise arguments
• The assignments have been approached and executed in a comprehensive way with some degree of originality
• Evidence of reasonable to good quality analysis, synthesis, evaluation and critical appraisal
• Evidence of sufficient problem solving skills

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

All learning outcomes/ assessment criteria have been met demonstrating the following attributes:
• Demonstrate sound understanding and exploration, some insight and/or appropriate research
• Some minor inaccuracies and/or misunderstandings of concepts, theories or literature – small but not significant errors
• Some minor deviation from the specifications for the assessment task
• Meet the minimum standard to organize and present with some adherence to the subject-specific conventions
• Demonstrate some ability to develop an argument but can lack fluency

Qualifications

Markkinoinnin käsitteiden ja perusprosessien ymmärtäminen

en
Enrollment

01.01.2025 - 30.04.2025

Timing

01.05.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Saara Manninen
  • Tommi Kyllönen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee keskeiset yrityksen talouden johtamisen menetelmät ja osaa soveltaa niitä liiketoiminnan ohjauksessa ja sen kehittämisessä sekä päätöksenteossa. Opiskelija ymmärtää talousjohtamisen kytkennät strategiseen johtamiseen. Hän osaa laatia taloudellisia analyysejä yrityksestä/organisaatiosta sekä tulkita, arvioida ja soveltaa analyysien avulla saatuja tietoja päätöksenteossa ja johtamisessa. Opiskelija osaa suunnitella, laatia ja kehittää talouden raportteja ja toimintaa ohjaavia laskelmia ja suunnitelmia. Hän osaa arvioida eri toimenpiteiden vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen, maksuvalmiuteen ja vakavaraisuuteen. Opiskelija osaa kehittää oman organisaation talouden johtamista ja kehittää talousviestintää sekä sisäisille että ulkoisille sidosryhmille.

Content

Talouden johtaminen osana johtamisjärjestelmää
Erilaiset talouden raportit, laskelmat ja suunnitelmat päätöksenteon tukena
Talouden analyysit, tunnusluvut ja niiden tulkinta ja hyödyntäminen johtamisessa ja päätöksenteossa
Kannattavuuden, maksuvalmiuden ja pääomarakenteen hallinta
Talousviestintä osana talouden johtamisjärjestelmää

Materials

Ilmoitetaan ReppuMoodlessa.

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja tulkita yrityksen taloutta ja talouden suunnittelun ja johtamisen nykytilaa sekä osaa perustella talouden johtamisen kehittämistarpeita. Hän osaa soveltaa suunnittelussa, päätöksenteossa ja raportoinnissa talouden johtamisen teoreettista taustaa sekä lainsäädännön että sidosryhmien vaatimuksia ja tarpeita. Hän osaa analysoida, tulkita, ennakoida ja kehittää talousjohtamista ja talouden raportteja päätöksenteon tueksi.
Opiskelija osaa laatia erittäin hyvän oman työyhteisön talouden johtamisen hallintaa osoittavan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutkimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa analysoida ja tulkita talouden suunnittelun ja johtamisen nykytilaa sekä osaa perustella talouden johtamisen kehittämistarpeita. Hän osaa soveltaa suunittelussa, päätöksenteossa raportoinnissa talouden johtamisen teoreettista taustaa sekä lainsäädännön että sidosryhmien vaatimuksia ja tarpeita. Hän osaa analysoida, tulkita, ennakoida ja kehittää talousjohtamisesta ja talouden raportteja päätöksenteon tueksi.
Opiskelija osaa laatia hyvän ja johdonmukaisen oman työyhteisön talouden johtamisen hallintaa osoittavan kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutikimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa analysoida ja tulkita talouden suunnittelun ja johtamisen nykytilaa sekä osaa perustella talouden johtamisen kehittämistarpeita. Hän osaa soveltaa suunittelussa, päätöksenteossa raportoinnissa talouden johtamisen teoreettista taustaa sekä lainsäädännön että sidosryhmien vaatimuksia ja tarpeita. Hän osaa analysoida ja kehittää talousjohtamisesta ja talouden raportteja päätöksenteon tueksi.
Opiskelija osaa laatia johdonmukaisen oman työyhteisön talouden johtamisen kehittämissuunnitelman, joka pohjautuu teorioihin ja tutkimuksiin ja se sisältää luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2024

Timing

01.01.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Arja Oikarinen
  • Saija Huhtala
  • Kirsi Meriläinen
  • Sari Yli-Kauhaluoma
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opiskelija
• vahvistaa metodologisia lähestymistapoja koskevaa osaamistaan tki-toiminnassa
• osaa johtaa ja uudistaa tki-toimintaa organisaation strategian mukaisesti
• hallitsee tki-toimintaa tukevia tieteellisen tiedon hankintamenetelmiä ja kehittämismenetelmiä, sekä niiden soveltamisen ja tulosten arvioinnin
• osaa kehittää ja johtaa (projekteja) alueellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tki-toimintaa eettisiin arvot huomioiden
• osaa toimia yhteistyöverkostojen rajapinnoilla, joissa korostuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus
• hallitsee tutkivan, kriittisen ja reflektoivan kehittämisotteen muutosprosessien hallinnassa
• osaa arvioida kriittisesti tk-toiminnan hyödynnettävyyttä

Content

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteet ja muutostekijät
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuus/toimijuus tki-toiminnassa
Kehittämistoimintaa tukevat metodologiset lähestymistavat
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat aineiston hankintamenetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoimintaa tukevat kehittämismenetelmät ja -interventiot
Tki-toiminnan arviointi
Tki-toimintaa tukeva arviointi

Materials

Ilmoitetaan Repussa.

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti, innovatiivisesti ja suunnitelmallisesti arvioiden. Hän hallitsee tk-prosessin kokonaisuuden ja kehittää sitä systemaattisesti ja hallitusti perustellen ratkaisut kriittisesti ja monipuolisesti. Opiskelija hallitsee tk-prosessia tukevat metodologiat ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta kriittisesti ja monipuolisesti. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan. Opiskelija osaa analysoida ja perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon. Opiskelija osaa uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja luo uusia käsitteellisiä ajattelutapoja käytäntöön ja käytännöstä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti arvioiden. Hän tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija osaa arvioida tk-prosessia tukevan metodologian soveltuvuutta aiheen mukaisesti perustellen. Hän osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation osallistaen sen toimijat tk-toimintaan.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoon
-osaa toimia verkostojen rajapinnoilla
-uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja kykenee osoittamaan hyödyn (muutoksen)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtaa tk-prosessia tavoitteellisesti ja tunnistaa tk-prosessin kokonaisuuden. Hän osaa valita tk-prosessia tukevan metodologian aiheen mukaisesti heikosti perustellen. Opiskelija osaa perustaa tk-prosessia tukevan projektiorganisaation.
-osaa perustella alan kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa hyödyntää olemassa olevia verkostoja
- osaa tuottaa työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.12.2024

Timing

01.02.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Arja Oikarinen
  • Aki Kortelainen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opiskelija
- hallitsee laadullisen ja määrällinen aineiston käsittelyä ja analyysimenetelmiä sekä osaa soveltaa niitä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- osaa analysoida ja tulkita laadullisen ja määrällisen aineistoa
- osaa tulkita ja hyödyntää tieteellisiä julkaisuja työn ja työyhteisön tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- hallitsee perusteet aineistojen yhdistämisestä, liittämisestä ja sulauttamisesta sekä aineistojen tulkinnasta mixed methodsin mukaisesti
- osaa arvioida kriittisesti aineiston käsittelyn, analyysin ja tulkinnan luotettavuutta ja eettisyyttä sekä hyödyntämismahdollisuuksia
- hallitsee oman alansa tutkimiseen ja kehittämiseen liittyvät keskeiset tutkimusmenetelmät

Content

Laadullisen tutkimusaineiston vaatimukset ja aineiston analyysin edellytykset
Laadullisen tutkimusaineiston käsittely, analysointi ja tulkinta sekä kvantifiointi
Erilaiset sisällön analyysit
Määrällisen tutkimusaineiston vaatimukset ja aineiston analyysin edellytykset
Määrällisen tutkimusaineiston käsittely, analysointi ja tulkinta
Laadullisen ja määrällisen tutkimusaineiston yhdistäminen (mixed methods)

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija hallitsee erilaisiin aineistoihin liittyvät peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija hallitsee laadullisen ja määrällisen aineiston käsittelyn, analyysin ja tulkinnan perusteet. Opiskelija osaa analysoida ja tulkita laadullista ja määrällistä aineistoa kriittisesti. Opiskelija osaa tehdä tilastollisia ajoja suunnitellusti ja oikein sekä analysoida ja tulkita analyysien tuloksia.

en
Enrollment

01.08.2024 - 15.12.2024

Timing

01.01.2025 - 15.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 5

Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Tanja Korhonen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opiskelija perehtyy oman ja/tai yrityksen tarpeista lähtien oman alansa huipputeknologioihin sekä tulevaisuuden teknologioihin. Opiskelija osaa tuottaa teknologiaraportin ja esitellä sen.

Content

Tausta-aineiston hankkiminen, ennakkotehtävä
Aihe, jonka vastuuopettaja hyväksyy.
Raportointi (essee)
Esitys
Opponointi

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laatia aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan esseen ja on toimittanut kaikki tehtävät (ennakkotehtävä, aihe, essee, opponointi ja esitys) määräajassa. Erittäin hyvä esitys.
Vertaisarvioinnin arvosana vaikuttaa arvosanaan.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa laatia aiheen hyvää hallintaa osoittavan esseen ja on toimittanut lähes kaikki tehtävät (ennakkotehtävä, aihe, essee, opponointi ja esitys) määräajassa. Hyvä esitys.
Vertaisarvioinnin arvosana vaikuttaa arvosanaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia aiheen hallintaa osoittavan esseen ja on toimittanut osan tehtävistä (ennakkotehtävä, aihe, essee, opponointi ja esitys) määräajassa. Esitys pidetty.
Vertaisarvioinnin arvosana vaikuttaa arvosanaan.

Mikäli kaikki tehtävät ovat myöhässä, arvosana on 1.

en
Enrollment

01.01.2025 - 31.08.2025

Timing

01.09.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Taneli Rantaharju
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

After completing the course, the student is aware of the importance of knowledge-based management and is able to apply knowledge-based management in the development of business and organizational operations. The student knows the basics of artificial intelligence and data analytics. The student understands the challenges that data analytics can bring added value or solutions to, and how data analytics can be used to improve the predictability of business and organizational operations and increase productivity. The student knows the steps of developing a company's data strategy.

Content

The course consists of two parts: Basics of Artificial Intelligence (2 cr) and Data Analytics and Business Intelligence (3 cr). The course is completed completely independently online and does not include time-bound contact teaching.

The main content areas of the course are
-Knowledge-based management
-Basics of artificial intelligence
-Basics of data analytics
-Using artificial intelligence, data analytics and Business Intelligence in business
-Data strategy elements and creation

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

The course applies either numerical assessment (0-5) or two-stage assessment (passed / failed). The assessment scale is announced at the beginning of the course. Completion of the course requires passing both parts, the basics of artificial intelligence (2 cr) and data analytics and BI (3 cr).

The Basics of Artificial Intelligence (2 cr) section is passed when at least 90% of the tasks have been completed and the score achieved is at least 50% of the total number of points in the section.

Completing the data analytics and BI (3 cr) section requires passing all intermediate exams and the final assignment.

Qualifications

No Prerequisites.

Further information

The assessment scale of the course is either numerical (0-5) or two-stage (Pass / Fail). The assessment scale is announced at the beginning of the course.

en
Enrollment

01.01.2025 - 31.10.2025

Timing

01.09.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Kirsi Meriläinen
  • Olli Jääskeläinen
  • Sari Yli-Kauhaluoma
  • Kirsi Moisanen
Groups
  • SJY25S
    SJY25S
  • TLY25S
    TLY25S
  • LYL25S
    LYL25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Student
* understands the theoretical foundation of Human Resource Management (HRM)
* recognize the importance of human resource management and human resources as a strategic success factor for an organization
* can develop evidence-based HR management (recruitment, orientation, reward, etc.) based on evidence
* strives for fair and supportive management of the work community, taking into account the diversity of the work community and the work community and its changes

Content

* Theoretical basis of human resource management
* Strategic HRM (HR Strategy and HR Report)
* Human resource management in practice
o Work organization and work design methods
o Personnel recruitment and recruitment process
o Induction of personnel
o Evaluation of staff performance
o Remuneration of personnel
o Internal communication and interaction
o Staff Support
* Managing diverse employees
* Development of HRM processes

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student
* analyze the current state of human resource management and future change needs and innovatively anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* masters the development of HRM processes in collaboration with work community actors based on evidence
* reasonably masters fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work

Assessment criteria, good (3)

Student
* analyze the current state of human resource management and future change needs, and anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* is able to develop human resource management processes in collaboration with work community actors based on evidence
* able to provide fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Student
* is able to evaluate the current state of human resource management and future change needs and seeks to anticipate changes in the operating environment and their impact on their work community
* is able to develop human resource management processes in cooperation with work community actors
* strives for fair and supportive HR management in managing diverse people
* is able to apply the terms and conditions of employment in his or her management work

en
Enrollment

01.08.2024 - 31.07.2025

Timing

01.08.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Pekka Vaarala
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TTY24S
    TTY24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opiskelija tuntee henkilöstöjohtamiseen ja esihenkilötyöhön liittyvän lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä päivittäisessä esihenkilö- ja johtamistyössään.
Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimiaan oikeudellisia tietoja käytännön esihenkilötyössä. Hän tuntee esihenkilötyöhön liittyvät oikeudelliset oikeudet, velvoitteet ja vastuut sekä osaa soveltaa ja syventää niitä käytännön henkilöstöjohtamistilanteissa. Hän tuntee esihenkilötyöhön liittyvän tietosuojalainsäädännön ja työturvallisuuslain periaatteet.

Content

Sopimusjuridiikkan erityiskysymykset
Työlainsäädäntö ja työturvallisuuslainsäädäntö
Esimiehen oikeudet ja velvollisuudet
Sopimuksen ulkoinen vahingonkorvausvastuu
Sopimukseen perustuva vahingonkorvausvastuu
Tietosuoja
Työturvallisuuden erityiskysymykset

Evaluation scale

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävien ratkaisut ovat hyvin perusteltuja ja eri ratkaisuvaihtoehtoja punnitsevia. Opiskelija osoittaa käytännön kykyä soveltaa oikeudellista osaamista käytännön henlilöstöjohtamiseen. Tehtävien kieli ja rakenne on oltava moitteeton.

Assessment criteria, good (3)

Tehtävissä on perustellusti punnittu eri tulkintavaihtoehtoja. Kannanotot eivät kuitenkaan ole oikeudellisesti erityisen oivaltavia, mutta opiskelija osoittaa kuitenkin pääpiirteissään hallitsevansa aihealueen. Tehtävien kieli ja rakenne on oltava moitteeton.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ratkaisujen kuvailuksi jäävä argumentaatio voi tuottaa maksimissaan arvosanan tyydyttävä, vaikka esitetyt asiat olisivatkin paikkansapitäviä ja tehtävien ulkoasu ja kieli olisi moitteetonta. Esitetyt argumentit eivät ole punnitsevia eikä opiskelija osaa esittää omia juridisesti perusteltuja tulkintavaihtoehtoja, vaan pitäytyy kuvailemaan aikaisemmin esitettyjä kannanottoja.

en
Enrollment

01.01.2025 - 31.08.2025

Timing

01.09.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Mervi Väisänen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

Opiskelija ymmärtää palvelujen johtamisen erityispiirteet, periaatteet ja osaa kehittää palveluita sekä johtaa organisaation palveluympäristöä. Opiskelija ymmärtää palvelujen tuotteistamisen mahdollisuudet sekä omaa valmiudet tuotteistaa ja modularisoida palveluita.
Opiskelija tunnistaa monikanavaisen asiakaskohtaamisen vaatimukset ja osaa hyödyntää laajasti erilaisia viestintäkanavia asiakaspalvelussa ja palvelujen johtamisessa.

Content

Keskeiset käsitteet
Palvelujen tuotteistaminen, modularisointi ja hinnoittelu
Palveluprosessit monikanavaisissa ympäristöissä
Uudet palveluliiketoimintamallit
Palvelun laadun johtaminen
Palvelukulttuurin rakentaminen

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

02.08.2025 - 31.08.2025

Timing

01.09.2025 - 15.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
  • Maarit Vuorinen
Groups
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Objective

The student is able to describe the central service design concepts, emphasis and meanings. The student understands the key principles of service design thinking in business development and learns to seek for and interpret user / customer needs from the perspective of his/her own field. He/She learns to improve an existing service or to create a new one – based on creating value for users and customers and to be as efficient as possible. The student is familiar with the service design process and can implement that knowledge creatively into practice. The student is aware of the various research methods and creative tools used in service design when seeking information. In addition, she/he is able to enhance the stakeholder involvement and encourage the engagement with the design process. Student’s workshop facilitator skills will improve.

Content

The key guidelines in design thinking.
Step-by-step –process of the service design (Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test).
Creative tools and research methods to collect and construct point of view based on user needs.
Building representation of the creative solutions and ideas.
The stakeholder engagement methods and practices & facilitation tools.
Guidelines to facilitate and conduct a workshop and an innovative design process.
Service design case study connected with the specific field chosen.
Facilitating innovation, and change in the organization and stressing current user needs: Planning, organizing, facilitating and conducting one workshop.

Materials

Ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.

Evaluation scale

0 - 5

Further information

Grading scale 1-5
Excellent (5) - All learning outcomes/ assessment criteria have been achieved to an exceptionally high-level demonstrating the following attributes: Exceptional understanding, exploration, insight and application of the theories, concepts, processes and creative tools learned. Clear adherence to all specifications for the assessment task. The structure and standard of presentation of the work and conduction of workshop are of very high quality throughout. Evidence of effective communication of work to peers and others. Excellent teamwork. Offer stimulating and rigorous arguments that are likely to be at the limits of what may be expected at this level. The course work has been executed/performed in an original way. Outstanding ability to reach appropriate decisions based on complex evidence. Evidence of very high-quality analysis, synthesis, evaluation and critical appraisal and ability suggest alternative approaches as well as ability to address complex issues both systematically and creatively

Good (3-4) - All learning outcomes/ assessment criteria have been met fully at a good or very good standard demonstrating the following attributes:
Good to very good understanding, exploration, insight and application of the theories, concepts, processes and creative tools learned. No significant misunderstandings or errors. Clear adherence to all specifications for the assessment task. The structure and standard of presentation of the work are of reasonable to good quality throughout. Evidence of sufficiently effective communication of work and good teamwork. Ability to present structured, clear and concise arguments. The work has been approached and/or executed/performed in a comprehensive way with some degree of originality. Evidence of sufficient ability to reach appropriate decisions based on complex evidence. Evidence of reasonable to good quality analysis, synthesis, evaluation and critical appraisal as well as sufficient problem solving skills and ability to suggest alternative approaches.

Satisfactory (1-2) -All learning outcomes/ assessment criteria have been met demonstrating the following attributes:Demonstrate sound understanding and exploration, some insight and/or appropriate research and using creative tools and processes. Some minor inaccuracies and/or misunderstandings of concepts, theories or literature – small but not significant errors. Some minor deviation from the specifications for the assessment task. Meet the minimum standard to organize and present with some adherence to the subject-specific conventions. Demonstrate some ability to develop an argument but can lack fluency. Teamwork is challenging. The course work has been approached and/or executed/performed in a standard way with limited evidence of originality. Some contextualisation but with a heavy reliance on a limited number of sources and, in general, the breadth and depth of sources and research are lacking. Evidence of study and demonstration of ability to reach appropriate decisions based on complex evidence. Some, but limited evidence of analysis, synthesis, evaluation and critical appraisal. Some evidence of problem solving skills and ability to address complex issues adequately.